بورس تهران چهارمین بورس پربازده دنیا لقب گرفت

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۶۹

29 خرداد

گروه بورس

هرچند که طی سال‌های گذشته صحبت‌هایی مبنی بر رکود در فضای اقتصادی کشور مطرح می‌شود اما آمار و ارقام نشان‌دهنده رشد صنایع در داخل کشور است. بر این اساس بورس تهران به‌عنوان آیینه اقتصاد کشور با بازدهی 2.9‌درصدی به‌عنوان چهارمین بورس دنیا از نظر میزان بازدهی قرار گرفته است. از سوی دیگر ارزش جاری بورس از حدود ۱۷۰هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۳۳۲هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده تزریق منابع مالی به صنایع است.

به گزارش «تعادل»، با انتشار آمار بازدهی 18بورس برتر دنیا، بورس تهران توانست با بازدهی 2.9‌درصدی در میان رقبای خود پس از بورس کوالالامپور، در رتبه چهارم دنیا قرار گیرد. این درحالی است که طبق اعلام بانک مرکزی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد 12.5‌درصدی داشته است. به‌دنبال این مساله، بررسی بازدهی بورس تهران از ابتدای سال نشان می‌دهد که بورس تهران در رتبه چهارم دنیا قرار گرفت و توانست 12 رقیب دیگر را پشت‌سر بگذارد.

به گزارش «تعادل»، با انتشار آمار بازدهی 18 بورس برتر دنیا، بورس تهران در میان رقبا توانست با بازدهی 2.9‌درصدی و پس از بورس کوالالامپور، در رتبه چهارم قرار بگیرد. براساس این گزارش، احتساب عملکرد بازارهای جهانی در 6 ماهه گذشته، بورس استانبول با رشد 8.5‌درصدی شاخص BIST100 در رتبه نخست قرار گرفت. رتبه دوم مشترکا به بورس هنگ‌کنگ و شاخص هنگ‌سنگ و بورس آلمان و شاخص داکس تعلق گرفت که توانستند از ابتدای سال با بازدهی 5.4‌درصدی همراه شوند. رتبه سوم نیز به دو بورس بمبئی و شاخص BSE30 و بورس پاریس با شاخص کک تعلق گرفت که بازدهی 4.7‌درصدی را در این بازه زمانی به ثبت رساندند. در رتبه چهارم نیز بورس تهران با شاخص TEDPIX قرار گرفت که با بازدهی 2.9‌درصدی آن، از ابتدای سال، توانست 12 رقیب دیگر را پشت‌سر بگذارد. رتبه پنجم این جدول مختص به بورس کوالالامپور و شاخص KLCI بود که با بازدهی 2.6‌درصدی توانست این رتبه را به دست بیاورد. اما در ادامه، بورس نیویورک با شاخص اس‌اندپی و بازدهی 2.3‌درصدی در رتبه ششم، بورس توکیو و شاخص نیکی ژاپن با بازدهی 2.2‌درصدی و شاخص داوجونز بورس نیویورک نیز با همین مقدار بازدهی توانستند تواما در رتبه هفتم جدول قرار بگیرند.

شاخص تاپیکس در بورس توکیو بازدهی 1.9‌درصدی خود را از ابتدای سال به ثبت رساند و جایگاه هشتم این جدول را به خود اختصاص داد. در حالی که در رتبه بعدی بورس آمستردام با بازدهی 0.9درصدی، آخرین بازدهی مثبت این جدول را به خود اختصاص داد.

 بازارهای منفی

اما برخی بازارهای جهانی نیز در این میان با بازدهی منفی همراه بودند. بیشترین میزان بازدهی منفی به بورس شانگهای چین و شاخص SSEC تعلق گرفت که با بازدهی منفی 3.5‌درصدی کم‌بازده‌ترین بازار شد. پس از شانگهای، بورس دوبی با افت 1.8‌درصدی بازدهی و بورس عربستان‌سعودی با بازدهی منفی 1.5‌درصدی دیگر بازارهای منفی این جدول نام گرفتند.

از طرف دیگر، با احتساب روزهای معاملاتی از ابتدای سال تاکنون، بورس تهران بالاترین درصد روزهای مثبت را نسبت به دیگر رقبا به نام خود ثبت کرده است. در این میان، شاخص کل بورس تهران 74درصد از روزهای معاملاتی گذشته را در مدار مثبت طی کرده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. درحالی که رتبه‌های بعدی به نزدک با 60درصد روزهای مثبت معاملاتی، بورس هنگ‌کنگ با 59درصد روزهای معاملاتی مثبت و بورس آلمان و شاخص داکس با 57درصد روزهای مثبت معاملاتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 رشد ارزش بورس در 5 سال گذشته

از سوی دیگر بررسی ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بیانگر رشد

۸۸.۶‌درصدی ارزش جاری و رشد ۱۷۲‌درصدی ارزش اسمی است. ارزش جاری بازار از حدود ۱۷۰هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۳۳۲هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است.

طی این دوره ارزش اسمی بازار از 50.6هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به 137.8میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. طی این دوره متوسط P/E بازار نیز با افزایش بیش از یک واحدی از 5.35 واحد در سال ۱۳۹۱ به 6.84واحد در پایان سال ۱۳۹۵ رسید. شاخص کل ارزش-وزنی نیز هم‌راستا با سایر نشانگرهای بورس با رشد 101.1‌درصدی از ۳۸ هزار و ۴۰۸ واحد در سال ۱۳۹۱ به ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد در پایان سال ۱۳۹۵ رسید. نکته دیگر اینکه ارزش جاری بازار در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۳۴ هزار میلیارد بود که این رقم یک‌سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۵ به ۳۲۲هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین متوسط P/E بازار که در سال ۱۳۹۵، 6.84 بود یک سال قبل از آن به 7.45 می‌رسید.

 رشد حجم در کنار رشد ارزش

اما علاوه بر رشد ارزش معاملات بورس اوراق بهادار، حجم کل معاملات بازار از ۸۰میلیارد سهم در سال ۱۳۹۱ با رشد ۲۲۱‌درصدی به ۲۷۵ میلیارد سهم در سال ۱۳۹۵ بالغ شد. همچنین طی این دوره تعداد دفعات معاملات بازار از 5 میلیون نوبت به ۱۵میلیون نوبت افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که تعداد دفعات کل بازار در سال ۱۳۹۲، ۱۷میلیون نوبت، در سال ۱۳۹۳، ۱۳ میلیون نوبت و در سال ۱۳۹۴، ۱۴ میلیون نوبت بوده است. این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۱ کمترین دفعات معامله و در سال ۱۳۹۲ بیشترین دفعات معامله در بورس اوراق بهادار تهران انجام و از سال ۱۳۹۳ با مقداری کاهش رو به رو شده و تا سال ۱۳۹۵ با شیب نسبتا ثابت رشد داشته است.

 

ارسال نظر