اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۸۰

پایان شهریور؛ فرصت مشمولان سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریور ۹۶ مهلت دارند برای دریافت سود سهام، شماره شبای بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کنند. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، در پی راه‌اندازی سامانه سهام عدالت از اسفند سال گذشته و به دنبال آن آغاز ثبت شماره شبای حساب بانکی مشمولان در این سامانه از اواخر فروردین امسال، مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت سالانه خود تا پایان شهریور امسال مهلت دارند اقدام به ورود شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه به نشانی www.samanese.ir کنند. بر این اساس مشمولان سهام عدالت باید درخصوص ارائه شماره حساب شبای بانکی خود برای دریافت سود این سهام مواردی را رعایت کنند که در این راستا برای داشتن شماره حساب شبا نیاز به باز کردن حساب جدید تحت هیچ عنوانی توسط مشمولان نیست و تمام حساب‌های بانکی آنها شماره شبا دارند. همچنین شماره حساب شبا موردنظر برای دریافت سود سهام عدالت نباید به حساب مسدود شده تعلق داشته باشد. به‌علاوه اینکه اگر زمان زیادی است که مشمولان از یک حساب استفاده نکرده‌اند یا روی آن چک برگشتی دارند، می‌توانند در مورد مسدود یا فعال بودن آن حساب از بانک مربوطه سوال کنند. افزون بر این، شماره حساب شبای بانکی مشمولان سهام عدالت که متعلق به حساب‌های 2 امضا و هرگونه حساب مشترک است نیز برای دریافت سود سهام عدالت پذیرفته نمی‌شود. این گزارش می‌افزاید: مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود سهام خود نمی‌توانند شماره حساب شبا مربوط به حساب‌های حقوقی و شرکت را برای سهام عدالت استفاده کنند. همچنین سود سهام عدالت به صورت انفرادی واریز می‌شود؛ مثلا اگر اعضای خانواده 3 نفر هستند باید به ازای هر کدام از آنها یک شماره حساب شبا که به نام خودشان باشد وارد شود. بر پایه این گزارش، برای کودکان و افراد تحت تکفل زیر سن قانونی نیز باید شماره حساب شبای بانکی به نام خود آنها وارد سامانه شود. به‌علاوه اینکه سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم قانونی فرد واریز نمی‌شود. به علاوه اینکه زمانی که شماره شبای حساب بانکی توسط مشمولان برای دریافت سود سهام وارد سامانه این سهام به نشانی www.samanese.ir می‌شود، تنها پیامکی که از سوی این سامانه برای افراد ارسال می‌شود، در صورتی است که شماره حساب شبا وارد شده با نام مشمول سهام عدالت مطابقت نداشته باشد. به همین دلیل به پیامک‌های دیگر که تحت عنوان سهام عدالت از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند نباید مورد توجه مشمولان قرار گیرد. زمان تطبیق و تایید یا رد شماره حساب شبا یا نام فرد حدود 15 روز است و سازمان خصوصی‌سازی از طریق بانک مرکزی و بانک‌های عامل شماره حساب شبای اعلام شده را با نام فرد تطبیق می‌دهد.

کاهش هزینه تولید مرغ با عرضه جوجه یک‌روزه

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا راهکاری برای کاهش هزینه تولید مرغ در بازار به شمار می‌آید، گفت: داد و ستد جوجه یک‌روزه توسط واسطه‌ها عاملی برای افزایش نرخ تولید مرغ در بازار تلقی می‌شود. به گزارش «تعادل» و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی ابراهیمی درباره عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا گفت: داد و ستد جوجه یک‌روزه توسط واسطه‌ها عاملی برای افزایش نرخ جوجه یک‌روزه در بازار تلقی می‌شود، بنابراین با عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا علاوه بر تعیین نرخ منطقی برای این نوع از تولیدات می‌توان واسطه‌ها را نیز از صنعت مرغداری حذف کرد. نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا امکان دسترسی واحدهای غیرمجاز در عرصه خرید محدود می‌شود، زیرا برای خرید جوجه یک‌روزه در بورس کالا متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را به بورس کالا ارائه دهند. ابراهیمی افزود: با ارائه کالا در بورس، بدیهی است که باید هویت خریدار مشخص شود و در این شرایط مرغداری‌های غیرمجاز و بدون پروانه نیز شناسایی و در نتیجه حضور واسطه‌ها نیز در صنعت مرغداری کمرنگ می‌شود.

ابلاغیه بانک مرکزی گامی به سوی شفافیت مالی

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن، اقتضائات و لوازم اجرایی ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک‌ها در خصوص تنظیم صورت‌های مالی طبق الگوهای نمونه بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار را تشریح کرد. به گزارش «تعادل» محمد ثریانژاد به سنا گفت: از آنجا که صورت‌های مالی بانک‌ها تاکنون به صورت کاملا شفاف گزارش نشده، لازم است که بانک مرکزی در راستای شفافیت بیشتر، الزامات مدنظر خود را به جد دنبال و از طرفی حسابرسان بانک‌ها نیز در خصوص آنچه حسابرسی می‌کنند، اطمینان کسب و به آنچه واقعیت است، عمل کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره عکس‌العمل بانک‌ها به این موضوع افزود: بانک‌ها از نظر عمل به موارد خواسته‌ شده به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دسته اول بانک‌هایی که تاکنون صورت‌های مالی خود را به‌گونه‌یی ارائه داده‌اند که با واقعیت موجود برای آنها تفاوت چندانی نداشته است و در عمل بیشتر این بانک‌ها خصوصی واقعی بوده و فعالیت‌های گسترده‌یی به ‌مانند بانک‌های شبه خصوصی ندارند. لذا مقاومت چندانی برای موارد خواسته ‌شده ندارند. ثریانژاد در بیان واکنش گروه دوم بانک‌ها به ابلاغیه اخیر بانک مرکزی درخصوص تهیه صورت‌های مالی طبق الگوهای نمونه اظهار کرد: سایر بانک‌ها که عموما شبه خصوصی هستند، در سال‌های گذشته از بیشترین محلی که صدمه‌ دیده‌اند، بخش سود شناسایی ‌شده برای مطالبات دولتی و همچنین هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. وی ادامه داد: در بخش مطالبات مشکوک‌الوصول بخش اعظمی از هزینه‌هایی که باید مورد شناسایی قرار می‌گرفت، شناسایی شده است و درنهایت امسال در مقایسه با مقدار سال 94 مبلغ قابل‌‌توجهی نخواهد بود. به گفته ثریانژاد، سود شناسایی ‌شده از مطالبات دولت مهم‌ترین بخش ابهام در صورت‌های مالی است که براساس شفاف‌سازی که سازمان بورس قبل از بازگشایی نمادها عنوان کرده است، از سوی بانک‌ها نیاز به ارائه مستندات دارد.

 

ارسال نظر