به‌هم‌ریختگی جو روانی بورس تهران در فصل مجامع

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۷۵

28 خرداد

گروه بورس  

بازار سهام در نخستین روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۱۸۰واحد کاهش یافت و شاخص کل هم‌وزن با افت ۳۵واحدی مواجه شد. بر این اساس در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 379میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 84 میلیارد تومان در 35هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 180واحدی در ارتفاع 79هزار و 285واحد قرار گرفت.

به گزارش«تعادل» این آمار و ارقام در یکی از کمترین حدود خود از ابتدای سال تاکنون قرار دارد؛ شاید بتوان گفت با قرار گرفتن در فصل مجامع شرکت‌ها و هراس سهامداران از باز نشدن مجدد نماد‌های بسته شده، اقبال سهامداران نسبت به بازار سرمایه کاهش یافته است. طی چند سال گذشته بسیاری از نمادها پس از برگزاری مجامع همچنان بسته مانده‌اند و این موضوع سبب بی‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه به بورس شده است به‌طوری که درحال حاضر بسیاری از سهامداران به جای اینکه در فصل مجامع برای دریافت سود سهام، سهم را نگه دارند در صف فروش قرار می‌گیرند و عطای دریافت سود را به لقایش می‌بخشند. بر این اساس روز گذشته دماسنج بازار سرمایه از ابتدای باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران بعد از اندکی رشد شروع به افت کرد و با شیب تقریبا ثابت تا رقم ۷۹هزار و ۲۸۵واحدی پایین رفت. همچنین شاخص کل هم وزن پس از ۳۵واحد کاهش به رقم ۱۷هزار و ۱۴۸واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز ۳۰۳واحد پایین رفت و به رقم ۸۶هزار و ۳۱۳واحدی رسید همچنین شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۱۴۴واحد و ۲۹۱واحد نزول کردند.

در نخستین روز معاملات بورس تهران در این هفته فولاد مبارکه اصفهان با ۳۶واحد تاثیر منفی روی شاخص بیشترین نقش کاهنده را در دماسنج بازار سرمایه داشت. در این نماد ۷۱درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و مابقی مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین نماد ایران خودرو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایش نفت تهران نیز روی دماسنج بازار سرمایه تاثیر کاهشی داشته است اما نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۱۹واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار سعی کرد، شاخص کل را تا حدی بالا بکشد. در این نماد ۷۱درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و مابقی مربوط به حقیقی‌ها بود.

براساس این گزارش، روز گذشته سهام اکثر شرکت‌های خودرویی و ساخت قطعات ازجمله ایران خودرو، زامیاد، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل و گروه بهمن با روند کاهش در قیمت پایانی مواجه شد. در گروه سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی بیش از نیمی از نمادها در قیمت سهام‌‌شان، روند کاهشی را تجربه کردند و تعدادی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند اما در گروه قند و شکر جز 4نماد مابقی با روند رو به رشدی همراه بودند. در گروه فلزات اساسی نیز تعداد زیادی از نمادها روند کاهشی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی را تجربه کردند و اندک نمادهایی با روند رو به رشد مواجه شدند.

بر این اساس، روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۸۴ میلیارد و ۴۴۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۷۹میلیون و ۷۱۹هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۵هزار و ۵۹۹ نوبت داد و ستد بود.

 خودرویی‌ها صدرنشین تعداد معاملات

در دادوستدهای نخستین روز هفته گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند اما نکته اینجاست که اکثر نمادهای این گروه‌ها در کف قیمتی خود معامله شدند. دیروز همچنین سهامداران شرکت‌های سالمین، نیروترانس، نیروکلر، کارتن ایران، لنت ترمز ایران، قند هکمتان و تامین ماسه ریخته‌گری شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند. در مقابل، نمادهای گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، الکتریک خودرو شرق، افست، سرمایه‌گذاری شاهد، لوله و ماشین‌سازی ایران، کمک‌ فنر ایندامین و حمل و نقل پتروشیمی بیشترین کاهش قیمت‌ها را ثبت کردند.

همچنین در این روز سرمایه‌گذاران شاهد ثبت بیشترین تقاضا در اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت کارکنان نفت، واحدهای صندوق کیان، پارند پایدار سپهر و سهام نیرو ترانس بودند. این نمادها، سنگین‌ترین صف‌های خرید را در بازار ثبت کردند.

در سوی دیگر بازار، سهامداران بورس تهران برای خروج از واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام سیمان خزر، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، سهام سیمان مازندران، اوراق مشارکت ملی نفت ایران و سهام لوله و ماشین‌سازی ایران سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.

در پایان معاملات روز گذشته، سهامداران بورس تهران بیش از 379میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 844میلیارد ریال در 35هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. شاخص کل بورس نیز با تاثیر منفی نمادهای فولاد مبارکه، ایران خودرو، کشتیرانی، پالایش نفت اصفهان و گل‌گهر 180واحد افت کرد و به رقم 79هزار و 285 رسید. نمادهای سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. دیروز شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 144و 291واحد نزولی شدند.

 معاملات درون گروهی

ازجمله معاملات درون‌گروهی روز گذشته می‌توان به دادوستدهایی در نماد بانک ملت اشاره کرد. در این نماد ۳۰میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان تنها در یک معامله مورد داد و ستد قرار گرفت و این باعث شد، بانک ملت بیشترین حجم معامله را از آن خود کند. بر این اساس دیروز بانک ملت با معامله بلوکی 30میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین در نماد شرکت ارتباطات سیار ایران ۹۳۰هزار سهم به ارزش نزدیک به 3میلیارد تومان تنها در یک معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

 

 فرا بورس در مسیر کاهش نماگرها

در جریان معاملات روز گذشته ارزش معاملات فرابورس ایران به عدد ۱۷۲میلیارد و ۹۵۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۲۶هزار نوبت دادوستد بود. به گزارش«تعادل» به نقل از فرابورس ایران، دیروز 27خرداد درحالی شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس بودیم که آیفکس با حدود یک و نیم واحد افت در ارتفاع 900واحدی ایستاد.

در بازارهای اول و دوم نزدیک به 111میلیون سهم به ارزش بیش از 25میلیارد و 100میلیون تومان دست ‌به دست شد و در این میان نماد«ذوب» با نقل‌وانتقال 35میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 600 میلیون تومان و نماد «ثعمرا» با دادوستد 18میلیون سهم به ارزش 3میلیارد و 600 میلیون تومان به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص دادند. در 3تابلو مبادلاتی بازار پایه نیز جابه‌جایی بیش از 889 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 115میلیارد و 200میلیون تومان صورت گرفت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز حدود 199میلیون ورقه دست ‌به دست شد که ارزشی بالغ بر 19میلیارد و 200میلیون تومان را رقم زد.

در همین حال بیش از 75هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 5 میلیارد و 700میلیون تومان بین سهامداران تغییر مالکیت یافت و امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت 96 درحالی بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان تسه‌ها به خود اختصاص داد که روز جاری با بیشترین قیمت معاملاتی معادل 77هزار و 100تومان خرید و فروش شد.

در نهایت بیشترین افزایش قیمتی را در میان نمادهای فرابورسی، نمادهای«بساما»، «کمرجان» و «دسانکو» تا سقف 4.9درصدی به نام خود ثبت کردند؛ درحالی که عنوان بیشترین افت قیمت به نام نمادهای«فولای»، «غگلستا» و «ثالوند» ثبت شد.

 عرضه 100 هزار تن محصولات پتروشیمی

اما تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز شنبه 27خرداد میزبان عرضه 100هزار و 648 تن انواع قیر، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی و مواد پلیمری بود. بر این اساس 7هزار و 570 تن قیر 6070 نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران هم در این روز شاهد عرضه 10هزار و 64 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی بود. علاوه بر این 150تن ذرت دانه‌یی، 300تن روغن خام، 275تن شکر سفید، 39هزار تن گندم خوراکی و 4هزار تن گندم دوروم نیز روی تابلو عرضه این تالار رفت.

براساس این گزارش 500 تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه 100تن قند به صورت کله و خرد شده را تجربه کرد.

 

 

ارسال نظر