بی‌اعتمادی سهامداران به بورس در فصل مجامع شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۸۳

گروه بورس  علی رمضانیان

در یکی دو سال اخیر؛ در فصل مجامع برخلاف تمام بازار‌های دنیا و حتی بازار سرمایه ایران در یک دهه گذشته؛ بورس ایران در خواب زمستانی فرو رفته و 7 نماگر بورس ارتفاعات خود را از دست می‌دهد.

به گزارش«تعادل» در روزهای اخیر بورس تهران درحالی شاهد گشایش اغلب نمادهای معاملاتی متوقف بازگشته از مجامع عادی سالانه بود که گشایش این نمادها در قیمت‌های منفی یا بی‌اقبالی خریداران برای جمع‌آوری سهام از پدیده‌های بازار رکودزده سهام ایران بود و همین عامل سبب شد تا سهامداران زیادی انگیزه‌یی برای حضور در مجامع نداشته باشند. علاوه بر این به دلیل توقف‌های طولانی‌مدت نمادها از سوی نهاد ناظر در گذشته، اعتماد فعالان بازار سرمایه به مسوولان بورسی و نهاد ناظر سلب شد. علاوه بر این حجم و ارزش معاملات سهام در بورس درحالی به کمترین حد ممکن رسیده که متاسفانه دولت همچنان بی‌محابا برنامه انتشار اسناد خزانه اسلامی به‌منظور تسویه مطالبات پیمانکاران را در دستور کار خود قرار داده است. در این زمینه مصوبه دولت برای انتشار 9هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن در کانون توجه معامله‌گران بازار سهام قرار گرفته است.

 بی‌انگیزه‌گی فعالان بورسی

 در دو هفته گذشته، بازار سرمایه بنا به دلایل زیادی با رکود و رخوت زیادی روبه‌رو شده و نماگرهای بورس قله‌های خود را به ترتیب از دست می‌دهند. در همین رابطه حسین خانجمالی، کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: در روزهای اخیر به دلیل مجامع شرکت‌ها مردم انگیزه‌یی برای نگهداری سهام ندارند و سعی می‌کنند از فضای هیجانی به دور باشند به همین دلیل هیجان برای عرضه بر تقاضا غالب شده است. این کارشناس افزود: در بازار سرمایه ایران تحلیل جای خود را به هیجان داده است و اغلب سهامداران به دنباله‌روی از دیگران روی آورده و بر همین اساس متضرر می‌شوند. یکی از اعوامل اصلی هیجانی شدن بازار همین نبودن تحلیل در بازار سرمایه است. خانجمالی به سهامداران توصیه کرد که به جای از این شاخ به شاخه‌یی دیگر پریدن باید چند سهم را مطالعه و روی آن سرمایه‌گذاری کنند تا متضرر نشوند.

 تحمیل ریسک سیاسی بر بازار

یکی از عواملی که در شرایط رکود بر بازار سهام تاثیر زیادی دارد، موضوع اخبار سیاسی است. مهران اعجمی در گفت‌وگو با «تعادل» افت 306واحدی شاخص کل در روز گذشته را مساله تحریم‌های امریکا اعلام کرده و افزود: این مساله وقتی حجم نقدنگی و معاملات پایین باشد سبب شدت گرفتن عرضه‌ها می‌شود. بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و از زمان پیش از انتخابات بیشتر از 50 درصد کاهش پیدا کرده و این مساله بازار را رنج می‌دهد.

این کارشناس امور سهام در ادامه گفت: ازجمله عوامل دیگر عدم رونق گرفتن بازار، تعیین کابینه دولت دوازدهم است که یک وضعیت انتظاری را در بازار سرمایه به وجود آورده است. البته همه اینها به دلیل بی‌انگیزه بودن فعالان بازار برای دادوستد سهام به عرضه‌های بیشتر انجامیده است.

 لزوم اصلاح دستورالعمل‌ها برای جذب نقدینگی

سازمان بورس در هفته گذشته در راستای تجدید نظر و اطلاح قوانین و رفع محدودیت‌های بازار سرمایه طی فراخوانی عمومی از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت کرد، نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه 31خرداد ماه 1396 درخصوص مواد اصلاحی دستورالعمل‌های نحوه انجام معاملات، پذیرش اوراق بهادار و نحوه افشای اطلاعات توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اعلام کنند.

در همین رابطه یکی از کارشناسان بازار معتقد است با توجه به بی‌اعتمادی فعالان بازار سرمایه به مسوولان، این مساله می‌تواند فضا را تلطیف کند. علی زارعی افزود: بر این اساس اعمال تغییرات و نیز رفع محدودیت‌ها علاوه بر تعمیق بازار سهام موجب افزایش رضایتمندی سرمایه‌گذاران و بهبود روند ورود نقدینگی به بازار سهام خواهد شد. وی اضافه کرد: مهم‌ترین برنامه‌های نهاد ناظر در دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها، تغییر در نحوه ارائه گزارش‌های مالی توسط شرکت‌ها و نیز شیوه ارائه اطلاعات با اهمیت است که بدون شک اجرای این تغییرات می‌تواند راه‍گشای معاملات در بازار سهام باشد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به چالش توقف طولانی‌مدت نماد شرکت‌ها در بورس گفت: این موضوع نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر این اساس نمونه بازار این مشکلات و نارضایتی‌ها در بورس را می‌توان در توقف طولانی‌مدت نماد معاملاتی بانک‌ها از تیر ماه گذشته دید. زارعی تاکید کرد: از این رو اعمال تغییرات در روند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در تالار شیشه‌یی براساس فراخوان سازمان بورس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 معاملات درون گروهی

دیروز همچنین بلوک 3.10درصدی سهام غیرمدیریتی فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه از سوی شرکت‌های بیمه مرکزی، بیمه ایران، بیمه البرز و بیمه آسیا به قیمت پایه هر سهم هزار و 300تومان روانه میز فروش فرابورس شد. در عین حال دیروز پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده ‌نشده سرمایه‌گذاری مسکن پردیس تا پایان معاملاتی روز یک‌شنبه 4تیر ماه 96 آغاز شد. این درحالی بود که حق تقدم استفاده نشده پتروشیمی ممسنی دیروز به پایان رسید. دیروز در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 33میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن به ارزش بیش از 3میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد. در عین حال اندکی بیش از 12میلیون سهم سرمایه‌گذاری توکا فولاد به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز همچنین کمتر از 7میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش بیش از 700میلیون تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

 بازگشایی 27 نماد در یک روز

در جریان معاملات دیروز 27نماد بورسی باز شدند. نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی بارز (پکرمان)، بیمه ما (ما)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، تولیدی ایران تایر(پتایر)، داروسازی زاگرس فارمد پارس(ددام) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، شهد ایران(غشهد) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی 95 آماده انجام معامله شدند.

نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال(حفاری) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی 95 با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت کارت اعتباری ایران کیش(رکیش) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 95و ارائه اطلاعات منتشر شده در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و ماشین‌سازی ایران(فلوله) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی 95، شیشه و گاز(کگاز) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 95، سایپا دیزل(خکاوه) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند.

همچنین دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های سیمان دورود(سدور)، صنایع کاغذ‌سازی کاوه(چکاوه)، فنرسازی زر(خزر)، رینگ‌سازی مشهد(خرینگ)، موتورسازان تراکتورسازی ایران(خموتور) و کارتن ایران(چکارن) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، نیرو ترانس(بنیرو) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی- عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند. نماد معاملاتی شرکت‌های تاید واتر خاورمیانه(حتاید) نیز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 96و فرآورده‌های نسوز پارس(کفپارس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شدند.

همچنین در جریان معاملات دیروز، نمادهای معاملاتی شرکت‌های نفت پارس (شنفت)، کالسیمین (فاسمین)، کارخانجات دارو پخش (دارو)، کیمیدارو (دکیمی)، صنعتی نیرو محرکه (خمحرکه)، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، الکتریک خودرو شرق (خشرق)، صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مالیبل سایپا و اوراق اجاره شرکت واسط مالی دی (صدانا) متوقف شدند.

 

 

ارسال نظر