شفافیت صنعت بانکداری با استانداردسازی صورت‌های مالی

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۰۵

در خصوص آثار تغییرات صورت‌های مالی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی باید منتظر اجرای این تغییرات ماند. به‌طور قطع بانک‌ها برای برگزاری مجمع فقط تا پایان تیرماه فرصت دارند و مکلفند ابلاغیه بانک مرکزی را اجرا کنند.

به گزارش «تعادل» اله‌وردی‌رجایی‌سلماسی، نخستین دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این جملات در گفت‌وگو با سنا در خصوص ابلاغیه اخیر بانک مرکزی که بانک‌ها را ملزم به تنظیم صورت‌های مالی سال ۹۵ بر اساس نمونه ابلاغی کرده است، گفت: این الزام را بانک مرکزی سال گذشته برای صورت‌های مالی 94 بانک‌ها نیز اعلام کرد. وی در عین حال با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها سال گذشته صورت‌های مالی خود را بر اساس نمونه ابلاغی بانک مرکزی آماده نکردند، گفت: سال گذشته بانک‌های دولتی برای استاندارد‌سازی صورت‌های مالی خود مشکل داشتند و بر همین اساس با سازمان حسابرسی و بانک مرکزی به توافق رسیدند که استانداردسازی صورت‌های مالی خود را به امسال موکول کنند.

به گفته این کارشناس ارشد مالی، ابلاغیه بانک مرکزی در سال جدید مربوط به بانک‌هایی است که سال 95 صورت‌های مالی خود را استاندارد‌سازی نکردند و مخاطب آن بانک‌های دولتی است. وی با اشاره به اینکه فصل مجامع آغاز شده است، گفت: بانک‌ها برای برگزاری مجامع خود تا پایان تیرماه فرصت دارند تا صورت‌های مالی خود را مطابق دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی تهیه کنند.

اله‌وردی‌رجایی‌سلماسی با تاکید بر اینکه استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها باعث شفاف‌تر شدن آنها می‌شود، اظهار کرد: در صورت‌های مالی جدید بانک‌ها میزان ذخایر، مطالبات، مطالبات معوق و امثال این متغیرهای مهم افشا می‌شود که این تغییرات منجر به شفافیت بیشتر صنعت بانکداری خواهد شد.

وی صورت‌های مالی ابلاغی بانک مرکزی را بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی دانست و افزود: در خصوص آثار تغییرات صورت‌های مالی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی باید منتظر اجرای این تغییرات ماند؛ چراکه بانک‌ها برای برگزاری مجمع فقط تا پایان تیرماه فرصت دارند و مکلفند ابلاغیه بانک مرکزی را اجرا کنند.

این کارشناس ارشد مالی با تایید تصمیم بانک مرکزی برای استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: شاید در قدم اول بانک‌ها برای اجرای این دستورالعمل با مشکلاتی مواجه شوند اما در بلندمدت استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها به نفع صنعت بانکداری است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی این تصمیم را با هدف صیانت از منافع سپرده‌گذاران گرفته است، گفت: شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها باعث ثبات نظام بانکی کشور می‌شود. همچنین با توجه به تلاش برای برقراری ارتباط با بازارهای بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی، بانک‌ها باید به استانداردسازی صورت‌های مالی خود اقدام کنند. رجایی‌سلماسی با تاکید بر اینکه شفافیت و قابلیت اتکا، مولفه اصلی کیفیت گزارشگری مالی است، گفت: اصولا انتشار گزارش حسابرسی غیرمقبول از بانک‌ها و موسسات اعتباری در سطح بین‌المللی جایگاهی ندارد.

 

ارسال نظر