3عامل رخوت‌ بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۰۱

گروه بورس|

نبود نقدینگی، برگزاری مجامع شرکت‌ها و عدم حمایت حقوقی‌ها از سهام در راستای سفته‌بازی، سه عامل کسالت‌بار بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده و با همه زحمات دست‌اندرکاران بازار سرمایه برای متعادل نگهداشتن بازار و تداوم رویه غلط شاخص‌سازی، بازار در بحران خروج نقدینگی موجود دست‌وپا می‌زند.

به گزارش «تعادل» نماگرهای بازار سرمایه نشان از آن دارد که در یک ماه گذشته، بورس ایران با بازدهی منفی روبه‌رو بوده و شاخص کل هم‌وزن با منفی 2.65درصد، شاخص کل قیمت با منفی 0.36درصد و شاخص کل فرابورس نیز با منفی 2.11درصد بازدهی منفی یک‌ماه گذشته را سپری کردند. بررسی وضعیت مقوله‌های مانند حجم، ارزش و تعداد معاملات نیز در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که بورس در یک مسیر سراشیبی از دست دادن نقدینگی قرار دارد. بر این اساس، حجم معاملات در یک ماه گذشته با افت 25 درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبه‌رو شده و از رقم 35میلیارد سهم به 20میلیارد سهم گذشته رسید. همچنین ارزش معاملات نیز با افت نزدیک به 50 درصدی از رقم 8 هزار و 285 میلیارد تومان به مبلغ 4هزار و 329 میلیارد تومان رسید و در نهایت تعداد معاملات نیز با افت نزدیک به 60 درصدی از تعداد 927هزار مورد دادوستد به 2میلیون و 265 مورد رسید.

در همین رابطه یک کارشناس بورس علت پایین بودن حجم مبادلات در بازار سرمایه را وابسته بودن بازار به عوامل تاثیرگذار دیگری از جمله سیاست‌گذاری‌های بالادستی عنوان کرد و گفت: در کشور ما حرکت‌های بلندمدت بازار سرمایه به اتفاقات بزرگ در سیاست‌گذاری‌های کلان وابسته است و به‌صورت مقطعی ممکن است، تغییرات مثبتی رخ دهد و نرخ مبادلات افزایش یابد، اما این یک روند دایمی و ثابت نیست.

بهروز خدارحمی، کارشناس بورس تصریح کرد: فرهنگ‌سازی یکی از ضرورت‌های جامعه در زمینه بورس و فعالیت اقتصادی است. به‌صورت کلی حجم معاملات در بازار ایران کم است. خدارحمی افزود: معمولا انتظار در سرمایه‌گذاری‌ها دریافت سود معادل 5درصد بیشتر از نرخ تورم است، اما در عمل این روند رخ نمی‌دهد چون عوامل دیگری دخیل است. این کارشناس بورس با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس گفت: یکی از بهترین فرصت‌ها برای فرهنگ‌سازی دیروز است و مردم باید بدانند که سوداگری، استفاده از فرصت نیست. خدارحمی ادامه داد: دیروز مردم تجربه کرده‌اند که اگر به سمت بازارهایی بروند که شفافیت ندارد و نهادهای ناظر آن را قبول ندارند، ضرر می‌کنند و ممکن است اصل سرمایه آنها نیز از بین برود.

او افزود: دیروز مردم می‌خواهند، بدانند که پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کنند که مطمئن باشد و علاوه بر نهادهای ناظر، تحلیلگران دیگری هم روزانه وضعیت آن را رصد می‌کنند و اجازه تخطی به شرکت داده نمی‌شود.

در کنار امتناع حقوقی‌ها برای خرید سهام تا قبل از انتخاب اعضای جدید کابینه دولت باعث شده تا فضای کلی معاملات در کسادی سراسری فرو رود.

 حقیقی‌های ناکارآمد عامل افت بیشتر

در دومین روز معاملات تالار شیشه‌یی در این هفته سهامداران حقیقی به دلیل عدم سواد و دانش کافی و بدون تحلیل، در نمادهای تاثیرگذار بر دماسنج بازار، کفه عرضه را سنگین کردند و حقوقی‌ها سعی در جمع‌آوری سهم‌ها کردند. در این روز با وجود کاهش ۷۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۵واحد رشد کرد. دیروز یک‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران پس از فراز و فرودهای متعدد در نهایت حدود ۱۵ واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و در تراز ۷۹ هزار و ۸۷۰ واحدی قرار گرفت، اما شاخص کل هم‌وزن با حدود ۷۰ واحد افت تا رقم ۱۷ هزار و ۱۶۹ واحدی پایین آمد.

در معاملات دومین روز تالار شیشه‌یی در این هفته گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲۵ واحد تاثیر مثبت در شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت. در این نماد حدود ۹۸ درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و بیش از ۷۸درصد از عرضه‌ها توسط حقیقی‌ها صورت گرفت به‌طوری که 2میلیون و ۴۸۱هزار سهم توسط حقیقی‌ها عرضه و از مجموع کل عرضه‌های حقیقی و حقوقی، حقوقی‌ها 3میلیارد و ۹۵هزار سهم را جمع‌آوری کردند.

دیگر نمادی که در رشد دماسنج بازار موثر بود، نماد مخابرات ایران با تاثیر ۲۲ واحدی بر شاخص است که در این نماد نیز بیش از ۹۳درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و کمتر از 7درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین در این نماد 3میلیون و ۴۹۷ هزار سهم معادل حدود ۷۶درصد از عرضه‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شد.

فولادمبارکه نیز توانست ۱۶ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بگذارد، اما در این نماد نیز بیش از ۸۵ درصد از خریدها مربوط به افراد حقوقی بود اما این‌بار کفه عرضه حقوقی‌ها نسبت به افراد حقیقی می‌چربید به‌طوری که حقوقی‌ها 7میلیون و ۱۸ هزار سهم را عرضه کردند و از میان مجموع عرضه‌های حقیقی و حقوقی 8میلیون و ۸۵۲ هزار سهم را خریدند.

در گروه فلزات اساسی نمادهایی همچون سهامی ذوب‌آهن اصفهان، نورد آلومینیوم، شرکت آهن و فولاد ارفع بیش از 3درصد در قیمت پایانی افت کردند و نمادهایی همچون صنایع فولاد آلیاژ یزد و مس شهید باهنر با افت بیش از 4درصدی در قیمت سهام‌شان مواجه شدند. روند افت و خیزهای سهام در این گروه غالبا رو به کاهش بود. در نماد پالایش نفت بندرعباس که دیگر نماد کاهنده شاخص بود ۷۶درصد از خریدها را حقوقی‌ها انجام دادند و بیش از ۸۸درصد از فروش‌ها مربوط به افراد حقیقی بود. به‌طور کلی در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌یی شرایط قیمت سهم‌ها روند کاهشی را تجربه کرد.

در گروه خودرو نیز شرایط چندان متفاوت نبود و اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها با افت در قیمت سهام‌‌شان مواجه شدند به‌طوری که مهندسی صنعتی روان فن‌آور، قطعات اتومبیل ایران و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بیش از 4درصد افت کردند و ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا و آهنگری تراکتورسازی ایران نیز شرایط کاهشی را تجربه کردند.

گروه قند و شکر نیز دیروز تقریبا یک دست قرمز بود و اکثریت نمادهای آن هم در قیمت آخرین معامله و هم قیمت پایانی شاهد روند کاهشی بودند. تعدادی از این نمادها با صف فروش همراه شدند. سیمانی‌ها نیز دیروز از جو منفی بازار در امان نماندند و اکثریت قریب به اتفاق آنها در قیمت آخرین معامله افت را تجربه کردند.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های شرکت کی‌بی‌سی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه، پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، گروه دارویی سبحان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، حق تقدم شرکت‌های کشاورزی و دامپروری مگسا، بهنوش ایران با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی و شرکت شیرین دارو پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه به تالار شیشه‌یی بازگشتند. این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام نیز در روز گذشته متوقف شد.

 

ارسال نظر