اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۲۵

پذیره‌نویسی موفق صندوق طلا در بورس کالا

پذیره‌نویسی نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور در بورس کالای ایران در پی استقبال سرمایه‌گذاران با فروش ۸۰درصدی در نخستین روز مواجه شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، علیرضا ناصرپور مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اعلام این خبر افزود: در روز شنبه ۲۰ خرداد پذیره‌نویسی ۱۰ میلیارد تومانی نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور به نام صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس که دارایی آن گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلاست در بورس کالای ایران آغاز شد. وی افزود: در نخستین روز از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس، استقبال بسیاری خوبی از پذیره‌نویسی آن صورت گرفت و ۸۰درصد معادل ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد از سوی خریداران حقیقی و حقوقی پذیره‌نویسی شد.

ناصرپور تصریح کرد: پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در روزهای آینده از ساعات ۹ تا 15:30 از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و همچنین از طریق سیستم معاملات آنلاین نیز ادامه داشته و تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان قابل پذیره‌نویسی است. به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه، صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس که از نوع صندوق‌های قابل معامله است، در بورس کالای ایران فعالیت خواهد کرد و بعد از پایان پذیره‌نویسی و اخذ مجوز از سازمان بورس راه‌اندازی خواهد شد.

بر گزارش «تعادل» تامین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر و بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا بوده و فعالیت صندوق تحت نظارت حسابرس، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

 

ورود ۴ هزار نفر به فرآیند خرید خانه

هفته گذشته بیش از ۴هزار نفر با خرید بیش از ۲۱۲ هزار برگه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته گذشته وارد فرآیند خرید خانه شدند.

به گزارش «تعادل» در هفته گذشته بیش از 51 میلیارد و 674میلیون تومان انواع سود توسط معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به 4420 سرمایه‌گذار پرداخت شد و تعداد 41 مورد اصلاح مشخصات و نیز تعداد 9 وکالتنامه مورد تایید قرار گرفت. همچنین در جریان معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 4322 نفر با خرید بیش از 212 هزار برگه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند.

بر اساس این گزارش، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. همچنین بر اساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5به 17.5درصد کاهش یافته و زمان بازپرداخت تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، سقف فردی تسهیلات خرید از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر 50میلیون تومان و سایر مناطقه شهری 40میلیون تومان است.

 

فراخوان سازمان بورس هوشمندانه و سازنده

فراخوان سازمان بورس درخصوص اصلاح برخی دستورالعمل‌های قانونی بسیار بجا، شایسته و نشان‌دهنده اشراف کامل مدیران و مسوولان در سازمان بورس نسبت به مسائل حاکم بر بازار سرمایه است. به گزارش«تعادل» فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «سنا» افزود: دیدگاه سازمان بورس به عنوان مقام ناظر و متولی بازار سرمایه ایران درخصوص بازنگری و اصلاح رویه توقف نمادهای معاملاتی و نحوه انتشار اطلاعات از سوی ناشران، حرکتی سازنده و بسیار با ارزش است. وی این تصمیم را پس از تهیه، تدوین و تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 84 یکی از اثرگذارترین عملکردهای مسوولان در حوزه بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: در این شرایط مطالعات تطبیقی وضعیت بورس در داخل کشور ما در مقایسه با تجربه سایر کشورها همواره باید مورد توجه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حساسیت موضوع و چالش‌هایی که اجرای این تصمیم‌ها می‌تواند دربرداشته باشد، نکاتی را مطرح کرد و گفت: اصولا توقف نماد معاملاتی به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات یا تغییرات ایجاد شده در وضعیت مالی ناشران، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که باز بودن نماد معاملاتی یا بازگشایی نمادهایی که بسته بودند به منزله نبود ابهام است. وی با تاکید بر اینکه اساسا توقف نماد معاملاتی، راهکار مناسبی برای مجاب کردن شرکت‌ها برای ارائه اطلاعات مالی نیست، افزود: بازنگری در رویه‌های معمول باید همواره در جریان باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به موضوع مهم دیگر این فراخوان در ارتباط با ارائه اطلاعات از سوی ناشران گفت: در دو سال گذشته ارائه اطلاعات از سوی ناشران و ارتباط آن با قیمت سهام تا حدودی متفاوت‌تر از سال‌های پیش نمود داشته است. در 2سال گذشته شرکت‌های زیادی بوده‌اند که با تغییرات با اهمیت در پیش‌بینی EPS مدتی متوقف بوده سپس بعد از بازگشایی با اقبال خاصی متاثر از درصد تغییر در پیش‌بینی(مثبت و منفی) مواجه نشده‌اند و این موضوع موید این است که اساسا کلیه تغییرات قیمت سهام به تغییرات در پیش‌بینی سود بستگی ندارد و یا اینکه قبل از توقف نماد معاملاتی اطلاعات به نحوی در قیمت سهم خود را نشان داده و تاثیر گذاشته است. آقابزرگی در ادامه با تاکید بر اینکه این فراخوان بسیار بجا، شایسته و نشان‌دهنده اشراف کامل مدیران و مسوولان در سازمان بورس نسبت به مسائل حاکم بر بازار سرمایه است، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که زمان اخذ تصمیم و اجرایی کردن تصمیمات نیز در این بین بسیار با اهمیت است و لازم است همواره و بدون انقطاع رویه‌های موجود را بررسی و به دور از مصلحت‌اندیشی نسبت به اصلاح آنها اقدام کنیم.

 

ارسال نظر