شایعات کرونایی تقاضا و قیمت میوه را افزایش داد

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۳۵
شایعات کرونایی تقاضا و قیمت میوه را افزایش داد

گروه بنگاه‌ها|

موضوع تامین اقلام اساسی این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان بدل شده است؛ ضرورتی که با توجه به‌تبعات برآمده از کرونا ویروس ضرورت برنامه‌ریزی‌های اصولی در خصوص آن احساس می‌شود. در شرایطی که بر اساس اعلام مسوولان فرآیند عرضه میوه‌های شب عید در استان‌های مختلف بر اساس قیمت‌های مصوب آغاز شده؛ در برخی استان‌ها قیمت‌های ارایه شده برای میوه‌های عیدانه بسیار بیشتر از قیمت‌هایی است که به عنوان قیمت مصوب مطرح شده است. این فرآیند صعودی در قیمت‌ها نه فقط در خصوص میوه‌هایی چون پرتقال و سیب و... بلکه در خصوص محصولاتی چون پیاز، موز، سیب‌زمینی، گوجه و... نیز به عینه مشاهده می‌شود. اما رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره‌بار درباره چرایی این افزایش قیمت می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا و شایعه قرنطینه شدن برخی استان‌های کشور در روزهای گذشته با افزایش تقاضا نرخ برخی کالاها از دو هزار تا بیش از ۱۰ هزارتومان افزایش یافت. «اسدالله کارگر» در ادامه افزود: در پی شایعه قرنطینه شدن برخی استان‌های کشور، ازدحام جمعیت و تقاضا قیمت هر کیلوگرم موز به ۲۸ هزار تومان، پیاز به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان، گوجه فرنگی بین ۶ هزار تومان، سیب زمینی ۶ هزار تومان و زنجبیل بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان شده است.

وی اضافه کرد: پیش از بروز ویروس کرونا، قیمت هرکیلوگرم موز ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی دو هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز بین دو هزار تا چهار هزار تومان، سیب‌زمینی دو‌هزار و ۸۰۰ تا سه هزار تومان، زنجبیل ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بوده است. رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره بار اظهارداشت: قیمت هر کیلوگرم موز در میدان مرکزی بین ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان رسیده است. وی با بیان اینکه با کاهش تقاضا قیمت میوه متعادل می‌شود تصریح کرد: میوه مورد نیاز کشور برای شب عید و ایام نوروز تامین است وکمبودی در این زمینه وجود ندارد بنابراین مردم با ازدحام موجب افزایش قیمت‌ها نشوند. وی اظهارداشت: با افزایش عرضه زنجبیل توسط اتحادیه میوه و سبزی قیمت این محصول طی روزهای اخیر حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است زیرا با شیوع کرونا و افزایش میوه‌های گرم نرخ این محصول بین ۱۳۵ هزار تا ۱۵۰ هزارتومان بود.

    قیمت هر کیلوگرم سیب و پرتقال تنظیم بازاری ۵۶۰۰ تومان

رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره بار تصریح کرد: امسال اتحادیه به منظور کمک به دولت اقدام به تهیه و تدارک سیب درختی و پرتقال با قیمت‌های مصوب تنظیم بازاری در سطح خرده فروشی‌ها کرده به‌طوری که ۷۰ تن پرتقال و سیب درختی تنظیم بازاری در اختیار دارد. وی افزود: امسال قیمت هر کیلوگرم سیب درختی و پرتقال نیز پنج هزار و ۶۰۰ تومان برای عرضه در سطح خرده‌فروشی‌های تهران تدارک دیده شده است. کارگر در ادامه به عدم استقبال عرضه میوه تنظیم بازاری توسط خرده‌فروشی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون به دلیل تعطیلی مراسم و مهمانی‌های ایام نوروز و افزایش کرایه حمل و نقل با کاهش تقاضا از سوی خرده‌فروشی‌ها روبرو هستیم. وی گفت: فروشندگان در سطح بازار براین باورند که عرضه میوه تنطیم بازاری برایشان صرفه اقتصادی ندارد و باید این محصول توسط مراکز عرضه مستقیم شهرداری‌ها به دست مردم برسد.

   توزیع میوه شب عید در تهران آغاز شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تهران گفت: به منظور تنظیم بازار و تامین میوه پایان سال و عید نوروز، پرتقال و سیب با قیمت مصوب از روز (۲۶ اسفند) در تهران توزیع می‌شود. به گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، مجتبی شیر‌قاضی گفت: به منظور تنظیم بازار و تأمین میوه پایان سال و عید نوروز، پرتقال و سیب با قیمت مصوب از امروز در تهران توزیع می‌شود. معاون سازمان صمت استان تهران افزود: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور و استان، سیب و پرتقال درجه یک به میزان ۷ هزار تن در انبارهای استان توسط مباشرین ذخیره و به قیمت مصوب برای مصرف‌کننده آماده عرضه شده است. وی تصریح کرد: میادین میوه و تره‌بار در سطح شهر و فروشگاه‌های منتخب از جمله مراکز فروش می‌باشد و در شهرستان‌های تابعه استان نیز توسط مباشرین در حال توزیع میوه بوده و هیچگونه کمبودی در عرضه وجود ندارد.

   توزیع میوه شب عید زنجانی‌ها آغاز شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان اعلام کرد: توزیع میوه شب عید زنجانی‌ها در ۱۰۰ غرفه پیش بینی شده در سطح این استان آغاز شد. سعید یوسفی دیروز افزود: اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان مباشر توزیع میوه شب عید سازمان صنعت، معدن و تجارت است. امسال بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار و کمیته راهبری میوه شب عید هزار و ۷۰۰ تن میوه برای توزیع آماده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان گفت: از این میزان هزار تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب است که به ترتیب از استان‌های مازندران و آذربایجان غربی خریداری شده است.یوسفی خاطرنشان کرد: کیفیت میوه با نظارت شرکت بازرسی سیزان در مبدا و هم در مقصد و همچنین نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان حمل شده است. وی ادامه داد: این میوه‌ها با توجه به دوره خواب در سردخانه مدت زمان قرنطینه را طی کرده و عاری از هرگونه آلودگی است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۱۰۰ غرفه برای توزیع میوه شب عید در استان پیش‌بینی شده که در صورت نیاز و بر اساس اعلام سازمان صنعت معدن و تجارت می‌توانیم این تعداد را افزایش دهیم.

   توزیع و عرضه میوه شب عید در استان مرکزی

سرپرست سازمان صمت استان مرکزی از توزیع و عرضه میوه و مرکبات شب عید از دوشنبه در تمام شهرستان‌های استان خبر داد. جواد حسنی دیروز در حاشیه جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی در جمع خبرنگاران، با اشاره به توزیع میوه و مرکبات ایام پایانی سال و همچنین شب عید در استان مرکزی، اظهار کرد: حدود هزار تن پرتقال و 500 تن سیب که از گذشته در استان ذخیره‌سازی شده بود، عرضه شده است.وی با بیان اینکه حدود 100 غرفه برای توزیع میوه و مرکبات شب عید در سطح استان تدارک دیده شده است، تاکید کرد: تعدادی از مراکز توزیع نیز همانند سال‌های گذشته اصناف معتبری خواهند بود که با نصب بنر و پلاکارد به خوبی برای مردم مشخص شده‌اند. در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب و پرتقال به ترتیب حدود 7000 و 5500 تومان خواهد بود که همه این اقلام آماده تحویل هستند و به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت اقلام مورد نیاز هر دستگاه در اختیار آن مرکز قرار خواهد گرفت تا در میان کارکنان خود توزیع کند.حسنی با بیان اینکه توزیع میوه از ساعت هفت صبح و تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد در این ایام ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تمام میوه‌ها از مرکز تهیه و تا زمانی که به دست مراکز توزیع برسند کاملا ضدعفونی می‌شوند و در این خصوص جای هیچ نگرانی در مورد موارد بهداشتی برای مردم وجود ندارد. پرتقال‌ها از مازندران و سیب‌ها هم از استان اصفهان تهیه شده است و کیفیت میوه‌ها از این حیث بسیار بالاست.

 

ارسال نظر