پویش حمایت از صاحبان مشاغل زیان‌دیده در استان‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۵۲
پویش حمایت از صاحبان مشاغل زیان‌دیده در استان‌ها

برای حمایت از مشاغل خرد و کمتر کردن آسیب‌های برآمده از کرونا در فضای اقتصادی و معیشتی خانواده ایرانی چه راهکارهایی را می‌توان در پیش گرفت؟ این پرسش و پاسخ‌های متفاوتی که برای آن می‌توان در نظر گرفت، امروز شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی باشد که هم فعالان اقتصادی و هم مسوولان با آن دست به گریبان هستند. در مسیر پاسخگویی به این دغدغه‌ها مسوولان ارشد کشور و شخص رییس‌جمهوری دیروز از حمایت‌های ویژه برای فعالیت‌های کلان اقتصادی خبر دادند و اعلام کردند در حوزه‌هایی چون مهلت دهی به تعهدات مالیاتی، حمایت از وام‌های دریافت شده برای کسب و کار، توزیع بسته‌های معیشتی و... تلاش خواهند کرد تا بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا در فضای اقتصادی و معیشتی را کاهش دهند؛ اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که استان‌های مختلف و شبکه‌های بومی و مدنی از چه طریقی می‌توانند به بهبود شاخص‌های درآمدی این نوع مشاغل کمک کنند. با این مقدمات چراغ به دست گرفتیم تا از دل فعل و انفعالات خبری در استان‌های مختلف رویکردهای تازه‌ای که برای حمایت از فضای کلی کسب و کار تدارک دیده شده را در قالب یک گزارش خبری در اختیارتان قرار دهیم.

    بخشش کرایه واحدهای موقوفات

در بلوچستان

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از واحدهای اقتصادی خرد در استان سیستان و بلوچستان در زمره املاک موقوفه دسته‌بندی می‌شوند، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان می‌گوید: با توجه به اختیارات موجود اجاره‌بهای واحدهای صنفی موقوفات که زیرنظر مجموعه این نمایندگی و دفتر امام جمعه زاهدان است برای ماه‌های اسفند و فروردین بخشیده شد. راهکاری که از طریق آن بخشی از ضررو زیان مشاغل خرد فعال در این واحدها جبران خواهد شد و فرصتی برای بهبود وضعیت به آنها داده خواهد شد. همین اقدام دفتر امام جمعه در استان باعث شد تا بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی نیز به این پویش استانی بپیوندند.حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محامی دیروز در دیدار با جمعی صاحبان واحدهای صنفی سیستان و بلوچستان که اجاره‌بهای واحدهای خود را بخشیدند اظهار داشت: این اقدام عزیزان در بخشش اجاره‌بهاء، الگویی خوب بود و ما نیز با توجه به اختیارات موجود اجاره‌بهای واحدهای صنفی موقوفات که تحت نظر مجموعه نمایندگی ولی فقیه و دفتر امام جمعه زاهدان است را برای ماه‌های اسفند و فروردین بخشیدیم و امیدواریم که این بلا زودتر از سر مردم ما کم شود. وی بیان کرد: زمانی که خبر اقدام شما عزیزان را شنیدم بسیار خوشحال شده و برای شما دعای خیر کردم.نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: این اقدام شما نشان از روح بلند و اعتقادتان به خداوند دارد که این روحیات در جامعه برای ما خوشحالی به بار می‌آورد و موجب رضایت خداوند هم می‌شود.حجت‌الاسلام محامی ادامه داد: همانند دانیال شه بخش ورزشکار این استان که به المپیک راه یافت و روحیه امید را در چند روز اخیر به وجود آورد این اقدام شما نیز قهرمانانه و موجب شادی شد. این اقدام باید موجب به وجود آمدن الگویی در جامعه شود که به فکر همنوع بودن و کمک به یکدیگر را رواج دهد.امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: این بلا امتحانی برای همه مردم است و هرکس در حد خود امتحانی را پس می‌دهد و دعا می‌کنیم خداوند متعال بر مال و جان شما عزیزان توفیق بیشتر عنایت کند.رییس خانه اصناف مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: ما در سطح استان ۴۵ هزار واحد صنفی داریم که بالغ بر ۶۰ درصد مساجر بوده و با اقدام این عزیزان در بخشش اجاره‌بها بسیار به این افراد کمک شده و بار بزرگی از دوش کسبه ما برداشته است. سیدعلی میرحسینی افزود: امیدواریم ما در این امتحان بزرگ سربلند بیرون آمده و با وجود عزیزانی همچون افرادی که اجاره‌بها را بخشیدند بتوانیم کمکی به قشر کسبه خود بکنیم. شرایط کنونی دنیای ما به این شکل در آمده که نیازمند همراهی همه مردم و یاری رساندن به یکدیگر شده است.

 پویش ملی حمایت از فعالان اقتصادی ایران تشکیل  شد

یکی دیگر از استان‌هایی که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و عمومی تلاش می‌کند تا پویش‌های متناسب با شرایط فعلی برای حمایت از مشاغل خرد ترتیب دهد؛ استان البرز است. در همین خصوص یکی از فعالان اقتصادی گفت: پویش ملی حمایت از مراکز خرید از کسبه و فعالان اقتصادی ایران برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا توسط انجمن‌های مدنی و اقتصادی در داخل و خارج تشکیل شد. شاهرخ کشاورز دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این پویش با هدف حمایت از کسب و کار هزاران تولیدکننده، فروشنده و مستاجر مراکز خرید سراسر ایران شکل گرفته چراکه درسایر کشورهای عضو انجمن خرید و فروش‌های پایانی سال (ماه ژانویه) شده است.

وی ادامه داد: اکنون ویروس شوم کرونا زندگی هزاران ایرانی را تحت تاثیر قرار داده که می‌تواند علاوه بر سلامتی مردم، تعطیلی واحدهای تجاری، تعدیل و بیکاری، حجم بسیار زیادی از چک‌های برگشتی، عدم ایفای تعهدات مالی را در پی داشته باشد. این فعال اقتصادی در ادامه گفت: از این رو تلاش کردیم تا با این راه‌اندازی این پویش، حمایت ویژه را از مراکز خرید کشور داشته باشیم و بابخشش یا تعدیل اجاره‌بهای اسفندماه بسترهای نوعدوستی را برای واحدهای تجاری عملیاتی کنیم.کشاورز تاکید کرد: بحران کرونا باید به عرصه‌ای برای نوعدوستی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر تبدیل شود.۴۰ مرکز خرید کشور در این روزها با بخشش حدود ۵۰ میلیارد تومان اجاره واحدهای تجاری و کسبه سهم خود را در نوعدوستی اعلام داشته و لحظه به لحظه این سیل مهربانی در کشور گسترش می‌یابد.کشاورز درادامه گفت: به‌طور یقین هیچ ایرانی راضی نخواهد بود که خانواده مراکز خرید و واحدهای تجاری به دلیل نداشتن بازار فروش در شب عید با مشکل معیشت مواجه باشد و امروز شاهد آن هستیم که این پویش مهربانی در تمام شهرهای کشور به راه افتاده است. با توجه به اینکه فروش پایانی سال برای مراکز خرید بسیار مهم است امیدواریم با این پویش نوعدوستی بتوانیم گام‌های موثرتری را در ترویج مهربانی و همدلی‌برداریم .

 اجاره‌بهای ۴۰۰  واحد صنفی مرکز خرید

شهر قدس بخشیده  شد

در میان اخبار ریز و درشتی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نشر و بازنشر می‌شوند، دیدن خبری در خصوص بخشیده شدن اجاره‌بهای واحدهای صنفی در شهرقدس قابل توجه است؛ خبری در این خصوص که یکی از مراکز تجاری در شهرقدس اجاره‌بهای حدود 400 باب مغازه و فروشگاه‌های خود را به صاحب مغازه‌های اجاره‌ای بخشید.براثر شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای مردم در آستانه شب عید برای خرید فعالیت‌های کسب و کار و اصناف تحت تاثیر بیماری ویروسی کرونا قرار گرفته است. در شهرقدس برخی مالکان نسبت به بخشش اجاره‌بهای واحدهای خود اقدام کرده‌اند و این حرکت خیرخواهانه و خداپسندانه آنها بازخورد اثرگذاری در فضای مجازی داشته است. یکی از مراکز تجاری در شهرقدس اجاره‌بهای حدود ۴۰۰ باب مغازه و فروشگاه‌های خود را به صاحب مغازه‌های اجاره‌ای بخشید. در اطلاعیه این مرکز خرید آمده است: «با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و به تبع آن، خسارات وارده به کسب و کارها و مشاغل هموطنان محترم، صاحبان مرکز خرید میلاد شهرقدس، با درک شرایط به وجود آمده و در جهت همدلی و همراهی با کسبه محترم و مستاجران گرامی در نظر دارند با بخشش اجاره‌بهای کلیه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تا پایان فروردین ماه ضمن ابراز تاسف از وضعیت به وجود آمده، سهمی اندک در جبران خسارات وارده به این عزیزان و قشر شریف و زحمتکش جامعه داشته باشند. از تمامی کسبه محترم که در این ایام همکاری لازم جهت ضدعفونی مستمر و مدوام کلیه سطوح و معابر و فروشگاه‌های مرکز خرید میلاد شهر قدس را داشته‌اند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنیم.»

 

ارسال نظر