تولید نخستین گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک ایرانی‌

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۶۱
تولید نخستین گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک ایرانی‌

خط تولید نخستین گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک AMT با تکیه بر دانش فنی ایرانی و بدون همکاری شرکای خارجی در مراسمی با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صادقی نیارکی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت و مدیرعامل ایران خودرو رونمایی شد. نقشه راه بومی‌سازی فناوری تولید گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش دنده با هدف کاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان با همکاری مهندسان ایران خودرو و شرکت‌های دانش بنیان تدوین شده و در حال اجرا است. با توجه به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس‌های جدید‌، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی‌سازی آنها ضروری است.

برهمین اساس در گام نخست، طراحی گیربکس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفت. تولید گیربکس شش سرعته دستی با 95 درصد ساخت داخل از نیمه دوم سال 99 آغاز خواهد شد و قرار است در این سال 10 هزار دستگاه از این گیربکس تولید شود.

 از مهم‌ترین مزیت‌های گیربکس دستی شش دنده می‌توان به ایجاد توان‌مندی در طراحی و ساخت داخل انواع گیربکس، بهبود قابلیت رانندگی، ارتقاء‌کیفیت، بهبود تعویض دنده، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و کاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش اشاره کرد. همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس شش دنده، نسبت به گیربکس‌های پنج دنده فعلی، دست کم ۲٫۵ درصد کاهش مصرف سوخت به دنبال دارد. طراحی و تولید گیربکس AMT اتوماتیک نیز با توجه زیرساخت‌های موجود در شرکت نیرو محرکه در ساخت شفت و انواع دنده‌ها و برمبنای گیربکس شش دنده در دستور کار این شرکت قرارگرفته است.

 تولید گیربکس شش سرعته دنده اتوماتیک AMT با 60درصد ساخت داخل در سه ماه پایانی سال آینده آغاز خواهد شد و قرار است در سال 99، هزار دستگاه از این نوع گیربکس تولید شود که این میزان در سال‌های آتی به 30تا 50هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

کاهش مصرف سوخت نسبت به سایر گیربکس‌های AMT به میزان 10 درصد، کاهش قیمت نسبت به سایر گیربکس‌های AMT بیش از 50 درصد، سهولت رانندگی در شهرهای پر ترافیک و مالکیت معنوی گیربکس برای ایران خودرو از مهم‌ترین مزیت‌های گیربکس اتوماتیک شش سرعته است. مطالعات بازاریابی نشان می‌دهد که دست کم

100 هزار دستگاه سالانه نیاز بازار به گیربکس‌های شش دنده دستی و اتوماتیک است و برهمین اساس بومی‌سازی فناوری تولید گیربکس اتوماتیک در نقشه راه توسعه محصول ایران خودرو دیده

شده است.

این در حالی است که فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه، اجازه دسترسی به دانش فنی شرکت‌های خودروسازی دنیا را نداده و با تکیه بر قدرت علمی متخصصان داخلی، طراحی و تولید نخستین نمونه گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش سرعته به ثمر نشسته است.

گیربکس دستی و اتوماتیک شش سرعته با همکاری مرکز تحقیقات ایران خودرو، شرکت‌های ساپکو و نیرو محرکه و بدون اتکا به شرکای خارجی طراحی و تولید شده است.

گفتنی است در مراسم رونمایی امروز ۲۴ اسفندماه، نایب‌رییس هیات‌مدیره ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو و معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول نیز حضور داشتند.

 

ارسال نظر