جریان سیال اقتصادی در مرزها

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۵۰
جریان سیال اقتصادی در مرزها

گروه بنگاه‌ها|

موضوع تحرکات اقتصادی کشور و ادامه روند فعل و انفعالات صادراتی و بازرگانی یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی است که اقتصاد ایران در شرایط حساس فعلی به دنبال توازن بخشیدن به آن است. با توجه به برخورداری کشور از هزاران کیلومتر مرز مشترک با همسایگان بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های کشور از طریق این مرزها تامین می‌شود. بعد از بروز مشکلات اخیر کشور بسیاری از رسانه‌های معاند با ترویج این خبر کذب که مرزهای ایران برای فعالیت اقتصادی از سوی همسایگان مسدود شده تلاش می‌کردند این گزاره را در سطح افکار عمومی ترویج کنند که وضعیت بازرگانی کشور در شرایط بحرانی است. اما واقعیات میدانی و دادهای مستند نشان می‌دهد که فرآیند ارتباطی ایران با همسایگانش بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده دنبال می‌شود.  مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر ۶ مرز عراق، ۳ مرز افغانستان، ۴ مرز آذربایجان و یک مرز ارمنستان فعال است. منوچهر سلمان‌زاده در گفت‌وگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت مرزها، اظهار داشت: مرزهای ترکیه غرفعال است فقط ورود ناوگان به کشور در حال انجام است و همچنین خروج ناوگان ترک به کشور ترکیه انجام می‌شود که البته به صورت موقت این شرایط حاکم شده و امیدوارم زودتر به روال قبل بازگردد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: مرز میرجاوه، غیرفعال است که در آینده نزدیک بازگشایی خواهد شد. مرزهای ترکمنستان بسته است که البته ورود ناوگان ایرانی به کشور انجام می‌شود. در مرزهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان در حوزه حمل و نقلی مشکلی وجود ندارد. البته در حوزه مسافری ممکن است محدودیت وجود داشته باشد اما در حوزه حمل و نقل مشکلی نیست. وی ادامه داد: در مرز پاکستان مقداری با مشکل مواجه هستیم که خبرهایی در مورد بهبود اوضاع به گوش می‌رسد. با ترکیه مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم طی روزهای آینده نتیجه بخش باشد.

     مراودات اقتصادی با ترکیه

سلمان‌زاده در مورد اینکه آیا به صورت غیرمستقیم می‌توان به ترکیه رفت؟ گفت: این محدودیت‌هایی که قائل شده‌اند قطعاً به خاطر این است که می‌خواهند اقدامات جدیدی انجام دهند که امیدواریم در روزهای آینده به توافق برسیم.

وی در مورد به مشکل خوردن کسب و کارهای حمل و نقلی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای کشور، اظهار داشت: در هر حال وقتی مرزی بسته شود توقفی هم رخ می‌دهد اما اصلاً بحث نابودی مطرح نیست. در حال حاضر ۶ مرز عراق، ۳ مرز افغانستان، ۴ مرز آذربایجان و یک مرز ارمنستان فعال است و روز به روز به روال قبل بازمی‌گردد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با دیگر کشورها هم به حالت اولیه بازگردیم. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نوع کالا محدودیت نیست بلکه کشورها محدودیت قائل شده‌اند. با کشورهایی که مراودات داریم همه نوع کالایی را صادر می‌کنیم.وی در مورد اینکه آیا اینکه گفته می‌شود در مرزهای کشور، نیروی پزشکی و بهداشتی نیست، اظهار داشت: وزارت بهداشت باید توضیح دهد اما آنچه ما شاهد هستیم این است که در تمام مرزهای جاده‌ای ما قبل از شیوع ویروس کرونا و از ابتدا نیروی بهداشتی وجود دارد و از زمان شیوع ویروس نیروها بیشتر شده‌اند و پایش را انجام می‌دهند.

     مرز باشماق باز است

در هیمن خصوص مدیرکل گمرک باشماق مریوان نیز از باز بودن مرز خبر داد و گفت: با توجه به بسته نشدن این مرز گمرکی با عراق در ۱۵ روز گذشته صادرات کالا از مرز باشماق مریوان افزایش ۴۵ درصدی داشته است.به گزارش گمرک ایران، فرید حق پناه اظهار داشت: با توجه به اینکه مرز گمرکی باشماق با عراق طی روزهای گذشته و همزمان با شیوع کرونا در کشور بسته نشده بود این موضوع موجب استقبال صادرکنندگان جهت صادرات کالا به عراق از این مرز شد و شاهد رشد قابل توجه صادرات از گمرک باشماق مریوان طی دو هفته گذشته بودیم.مدیرکل گمرک باشماق مریوان ادامه داد: در این مرز با توجه به استقرار امکانات و تجهیزات، کنترل‌های مناسبی از سوی دو کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا و موارد بهداشتی صورت می‌گیرد که این اقدامات در کنار رایزنی و توافق با گمرکات مرزی اقلیم کردستان عراق برای تداوم تجارت کالایی و صادرات قابل تقدیر است.

     انجام اقدامات پیشگیرانه از کرونا در مرزها

از سوی دیگر مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان غربی از آغاز اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در مرزهای استان خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که برنامه‌های اقتصادی در مرز بر اساس برنامه‌ها قبلی دنبال می‌شود. ارسلان شکری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و امکان تردد در مرزهای استان افزود: با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی تدابیر برای اقدامات پیشگیرانه در مرزهای استان اندیشیده شده است.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی یادآور شد: این اقدامات بصورت مستمر، شبانه روزی و در ایام تعطیلات نیز در حال انجام است تا همکارانی که به جهت خدمت رسانی و جلوگیری از خلل در روند خدمات دهی به هموطنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند از نظر بهداشتی از امنیت لازم برخوردار باشند.وی اضافه کرد: توزیع و نصب پوستر، بنر، استند و پیام‌های ایمنی در رابطه با چگونگی رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا از دیگر اقدامات در حال انجام توسط همکاران سخت کوش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی است.

 

ارسال نظر