موج جدید هجوم ملخ‌ها و آماده‌باش استان‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۱۹

ملخ‌های صحرایی مهاجرت خود از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان را از بهمن ماه سال گذشته به سمت استان‌های جنوب شرق کشور آغاز کردند و اکنون بار دیگر موج جدیدی از هجوم خود را در نوار ساحلی از سمت بوشهر تا هرمزگان و پارسیان به راه انداخته‌اند. البته مهاجرت این ملخ‌ها به سال گذشته ختم نشد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز آنها چندین بار به پرواز درآمده و زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه برخی استان‌ها را تغذیه خود کرده‌اند، این ملخ‌ها که قدرت خوردن علف‌های هرز را هم دارند در یک شبانه روز می‌توانند تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کنند. تخم‌گذاری این نوع ملخ‌ها نیز قابل توجه و به اصطلاح خوشه‌ای است که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود. سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود. خسارت‌های بسیاری که با عبور این ملخ‌ها بر جای می‌ماند مسوولان جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف را بر آن داشته تا روش‌هایی را برای در امان ماندن زمین‌ها و باغ‌ها از ضررهای این ملخ‌های زرد رنگ صحرایی به کار گیرند و ستاد بحران ملخ در این رابطه تشکیل شده است. استفاده از موتورسیکلت‌های محیط زیست برای ردیابی ملخ صحرایی در مناطق سخت‌گذر، همکاری دستگاه‌های اجرایی عمرانی مانند راه و شهرسازی و شهرداری‌هایی که در حوزه تهدید این آفت قرار دارند و همچنین همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت تراکتورها از جمله تدابیری است که در این رابطه اندیشیده شده است. سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.

    مقابله  با ملخ قبل از رسیدن به مرحله رشد

از آنجا که استان فارس پیش از این دو بار مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفته و اکنون نیز محصولات زمستانی (شتوی) و مزارع کلزا و گندم این استان در مرحله رشد است مسوولان استان وارد عمل شده و پیش‌بینی‌های لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌ها و باغ‌های این استان را با برآورد ۷۰ میلیارد ریال هزینه انجام داده‌اند. پیشتر ملخ صحرایی به شهرستان‌های جنوبی استان فارس از جمله مُهر، لامرد و بخشی از لارستان حمله کرده‌ بود و ۱۴ شهر جنوبی این استان که سال ۹۷ مورد حمله قرار گرفتند و اکنون این نقاط در حال آماده باش هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا توضیح داد: ۲ آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی سال ۹۷ در لامرد و شیراز مهیا شده و همه امکانات اعم از ماشین‌های شاسی‌دار و توربولاینرها در این مناطق متمرکز شده است که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد. محمد مهدی قاسمی افزود: تحقیقات در زمینه شکار ملخ و استفاده از این حشره برای تغذیه دام و طیور از جمله شترمرغ در دستور کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس قرار دارد. ملخ‌های صحرایی که روز دوم اسفند ۹۸، هجوم گسترده‌ای از کشور عربستان به استان بوشهر داشته‌اند و با توجه به اینکه این هجوم نسبت به سال ۹۷ بسیار گسترده‌تر و استان فارس همجوار با استان بوشهر است جهاد کشاورزی استان فارس نسبت به خطر حمله ملخ صحرایی هشدار داده و از کشاورزان درخواست شده این موضوع را جدی بگیرند. با توجه به اینکه حمله ملخ‌ها به سه شهرستان مُهر، لامرد و بخشی از لارستان صورت گرفته است رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: سم لازم برای مبارزه اولیه با ملخ صحرایی خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت از سوی دیگر انتظار داریم همانند سال ۹۷ کشاورزان با انسجام و عزم جدی از تمام امکانات در اختیار برای مبارزه با این آفت بهره گیرند. وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با ملخ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است که با توجه به ضرورت مبارزه با این آفت، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقاضا داریم این اعتبار تامین شود.

 

ارسال نظر