کشف انبارهای بزرگ ماسک در تهران

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۱۸
کشف انبارهای بزرگ ماسک در تهران

در روزهایی که افکار عمومی ایرانیان درگیر موضوع مهار بیماری کرونا و مصون‌سازی بخش‌های مختلف از این بحران عمومی است؛ شنیدن اخباری حول محور این موضوع که جماعتی فرصت طلب به دنبال سوءاستفاده از این بحران هستند و اقلام حیاتی مورد نیاز مردم مانند ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و... را احتکار می‌کنند تا در فرصت مناسب به ده‌ها و صدها برابر قیمت اصلی به فروش برسانند، معادله‌ای است که یافتن پاسخ معقولی برای آن چندان آسان به نظر می‌رسد. در این شرایط مهم‌ترین ابزار دولت برای مقابله با این شکل از سودجویی و فرصت طلبی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی سازمان تعزیرات حکومتی است که از طریق نظارت مستمر به وضعیت بازار عرضه و تقاضا تلاش می‌کند تا از منافع مردم در برابر محتکران و سودجویان دفاع کند.دیروز سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به میان خبرنگاران آمد تا تصویری از تلاش‌های این سازمان برای مقابله با سودجویی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد. برنامه‌هایی که با کمک سپاه تهران با هدف مقابله با هر نوع گرانفروشی و احتکار تدارک دیده شده است. سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از کشف ۳.۵ میلیون ماسک طی ۳۶ ساعت گذشته تنها در تهران خبر داد. اقلامی که از منظر رایگانی سودجویان با هدف ایجاد بازار سیاه در تهران انبار کرده بودند تا به چند برابر قیمت به فروش برسانند. او همچنین از برنامه‌های این سازمان برای نظارت دقیق بر بازارهای نوروزی خبر داد و اعلام کرد که ثبات بازار مصرف ایرانیان خط قرمزی است که سازمان تعزیرات در مواجهه با متخلفان دارد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ضمن اعلام خبر کشف ۳.۵ میلیون ماسک در ۳۶ ساعت گذشته گفت: علاوه بر این، ۵ میلیون ماسک هم پلیس کشف کرده که پرونده آن هنوز به تعزیرات ارجاع نشده است.

سید یاسر رایگانی افزود: از ۳.۵ میلیون ماسک کشف شده در گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی دو میلیون ماسک در اختیار هیات امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع کنند و یک میلیون ماسک از این تعداد نیز در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی قرار گرفته است و ۵۰۰ هزار ماسک نیز پریشب کشف شد که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفت. وی گفت: از ۳.۵ میلیون ماسک کشف شده سه میلیون ماسک با همکاری سازمان اطلاعات سپاه تهران کشف شده است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: همچنین ۲۵۰ کارتن بزرگ دستکش یک‌بار مصرف در انباری در کرمانشاه کشف شد که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای توزیع قرار گرفت. رایگانی گفت: تفاوت این دوره از احتکارها با احتکارهای قبلی برنج، گوشت و شکر در این است که قبلا احتکارها فقط در کلان‌شهرها بود، اما این روزها شاهد احتکار و امتناع از عرضه ماسک، محصولات بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در شهرهای کوچک و بزرگ هستیم. مقرر شد علاوه بر اشد مجازات که برای این محتکران در شعب تعزیرات تعیین می‌شود و همزمان با رسیدگی پرونده‌ها در تعزیرات به دادستان‌های سراسر کشور نیز پرونده‌ها ارسال شود. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ما در هر برهه‌ای شاهد احتکار یک سری کالاها و اقلام مورد نیاز مردم هستیم و انتظار مردم از تعزیرات محقق نمی‌شود؟ گفت: در دو سال گذشته بارها گفته‌ایم که اختیارات ما جوابگوی توقعات و وضع موجود نیست و بارها خواستار اصلاح قوانین در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی سران سه قوه بوده‌ایم، اما تاکنون به سرانجام نرسیده است. رایگانی افزود: ۵۰ درصد اختیاراتی را که باید داشته باشیم، هم نداریم و اختیارات رییس شعبه تعزیرات از رییس اتحادیه کمتر است و ما اختیار پلمب را هم نداریم و باید با اجازه دادستانی وارد شویم. وی گفت: ما این روزها همه گشت‌هایمان را درباره عرضه ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده متمرکز کرده‌ایم، اما اختیارات تام نداریم و خواسته ما اصلاح قانون تعزیرات است. رایگانی در مورد تبلیغ «یک شربت برای پیشگیری از کرونا» توسط یک  سلبریتی‌ گفت: متاسفانه مردم به این افراد اعتماد می‌کنند. از هموطنان خواهش می‌کنم به این تبلیغات توجه نکنند. حتما دوستان ما در دادگستری سراسر کشور این اقدامات را زیرنظر دارند و دادستانی تهران با کسانی که بخواهند از این وضعیت جامعه سوءاستفاده می‌کنند برخورد می‌کنند. وی افزود: این موضوعات رصد می‌شود و حتما برخورد می‌شود. توصیه می‌کنیم مردم نخرند و این مساله ۱۰۰ درصد کذب است طبق اعلام وزارت بهداشت طبق اگر هم خرید کردند سعی ما در سازمان تعزیرات حکومتی آماده است تا با سوءاستفاده‌هایی که در این فضا می‌شود خارج از نوبت و ویژه رسیدگی کند. سخنگوی تعزیرات اظهار داشت: گرانفروشی شکر نیز یکی از مهم‌ترین موضوع‌های پرونده‌ها در ۱۱ ماهه نخست سال جاری بود که ۲۹۱۱ پرونده امسال را تاکنون به خود اختصاص داده است و متخلفان بیش از ۷۰ میلیارد ریال جریمه شدند. وی گفت: ۹ هزار و ۵۹ پرونده با این عنوان تخلف برای خودرو تشکیل شده که تنها تخلف ۱۷۱ پرونده محرز شده است و متخلفان این پرونده‌ها ۷۴۸ میلیارد ریال جریمه شدند و ۲ هزار و ۷۹۰ پرونده قرار صادر شده، ۸۰۲ پرونده نیز به محاکم ذی‌صلاح ارسال شده و یک هزار و ۱۴۲ پرونده با ارایه مدارک حکم برائت دریافت کردند.

    رشد چشمگیر عملکرد تعزیرات

در رسیدگی به قاچاق کالا و ارز

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از رشد چشمگیر عملکرد تعزیرات در رسیدگی به قاچاق کالا و ارز خبر داد. سیدیاسر رایگانی در نشست خبری با اشاره به رشد ۲۰درصدی پرونده‌های وارده در این حوزه، گفت: پرونده‌های وارده در ۱۱ ماه ابتدای سال، ۷۷ هزار و ۸۰۲ پرونده بوده که با توجه به ۶۴ هزار و ۸۳۱ پرونده وارده در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ شاهد رشد ۲۰درصدی هستیم. وی در مورد افزایش ۶۷ درصدی جرایم وصولی هم در این بخش، تصریح کرد: میزان وصولی در ۱۱ ماه  ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مبلغ ۲ هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال میزان وصولی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷، شاهد افزایش ۶۷ درصدی وصولی‌های ریالی بودیم.سخنگوی تعزیرات همچنین از عملکرد ۹۹ درصدی اجرای احکام در اجرای حکم پرونده‌های قاچاق رسیدگی شده و عملکرد ۹۹ درصدی شعب ویژه در رسیدگی به پرونده‌های وارده خبر داد. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه نشست خبری خود از آغاز طرح نظارت نوروز این سازمان به منظور همکاری با سایر سازمان‌ها خبر داد و گفت: این طرح با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در برابر متخلفان، سالم‌سازی فضای کسب و کار، نظارت بر سیستم توزیع کالا و خدمات، حمایت از فضای کسب و کار در برابر التهاب، پیشگیری از تخلفات حوزه کسب و کار به ویژه نمایشگاه‌های بهاره و حضور موثر و استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان در برخورد با گرانفروشی و سایر تخلفات احتمالی برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه طرح مذکور با محوریت اقدامات پیشگیرانه و شبه قضایی برگزار می‌شود، اظهار داشت: مرحله نخست این طرح از ۱۰ تا ۲۹ اسفندماه سال جاری است و مرحله دوم طرح از یکم تا ۱۵ فروردین خواهد بود و در این مدت یک هزار و ۳۰۰ نفر از همکاران حاضر در کشیک در خدمت مردم شریف ایران هستند و مردم می‌توانند شکایت‌ها را از طریق سامانه تلفنی ۱۳۵ یا تارنمای t۱۳۵.ir ثبت کنند.

    مهم‌ترین پرونده‌های استانی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مهم‌ترین پرونده‌های استانی را اعلام کرد. سیدیاسر رایگانی گفت: در آذربایجان غربی یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی برای خروج ۷ هزار و ۳۰۸ کیلوگرم منگز به پرداخت ۱۵۵ میلیارد ریال جریمه نقدی و دو سال ممنوعیت از کار محکوم شد. وی افزود: در زنجان یک شرکت توزیع‌کننده روغن موتور که اقدام به حذف قیمت اصلی از روی قوطی‌های روغن موتور و فروش آن به قیمت بالاتر کرده بود، با احراز تخلف تقلب به پرداخت چهار میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد و در قزوین حکم ۲۵ میلیارد ریالی پرونده گرانفروشی وصول شد. رایگانی اظهار کرد: در بوشهر با کشف محموله ۵ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۶۵۵ کیلوگرم نفتگاز، پرونده بررسی و پس از احراز تخلف، متهم به ضبط محموله مکشوفه و پرداخت ۳۹۸ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. در سمنان فردی به دلیل ورود ۹۰ طاقه پارچه بدون انجام تشریفات قانونی به پرداخت یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد که این حکم در حال اجرا است. وی افزود: در آذربایجان شرقی هم با احراز تخلف قاچاق ۳۰ هزار لیتر نفتگاز، متهم به دلیل مباشرت در خرید و فروش، حمل و نقل و جابه‌جایی نفت سفید خارج از ضوابط تعیینی دولت و نداشتن هیچگونه مجوزی برای فعالیت، به پرداخت مبلغ بیش از ۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال جریمه و ضبط محموله محکوم شد.

 

 

ارسال نظر