اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۶۳۹۷۴

چکش هخامنشی و تیشه‌های ساسانی به میراث ملی پیوست

زنجان| مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، گفت: با موافقت شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی پنج اثر تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی قرار گرفت. امیر ارجمند، دیروز در جمع خبرنگاران از موافقت شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی برای ثبت پنج اثر تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی خبر داد. امیر ارجمند با اشاره به اینکه یکی از آثار تاریخی چکش آهنی با دسته چوبی با قدمت دوره هخامنشی کشف شده از معدن نمک چهرآباد است، گفت: ۲ عدد تیشه آهنی با دسته چوبی و یک عدد سر کلنگ آهنی کشف شده از معدن نمک چهر آباد با قدمت ساسانی از جمله آثار تاریخی زنجان است که به تازگی به فهرست میراث ملی پیوست. این مقام مسوول ادامه داد: سنگ مزار خلیل میرزا شاهزاده قاجاری پسر عبدالله میرزا دارا حاکم زنجان و پسر فتحعلی‌شاه قاجار دیگر اثر ثبت شده از این استان در فهرست آثار ملی است؛ این سنگ مزار از جنس مرمر بوده و در سال ۱۲۴۳هجری قمری ساخته شده است. به گفته وی با ثبت این پنج اثر در فهرست میراث ملی و چهار اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۴۷ اثر رسید.

افزایش 124 درصدی کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

زاهدان|سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: مجموع صادرات انجام شده از گمرگات و بازارچه‌های مرزی استان به کشور پاکستان، طی مدت زمان 10 ماهه امسال به میزان 387 میلیون و 732 هزار و 465 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 124درصد افزایش داشته است. محمود رضا رحمتیان افزود: در مدت زمان 10 ماهه امسال از مجموع کل صادرات استان حدود 52 درصد صادرات استان به کشور پاکستان انجام گرفته است . وی خاطرنشان کرد: میزان صادرات از طریق گمرکات استان به پاکستان طی مدت اعلام شده برابر با 103 میلیون و 36هزار و 724 دلار و صادرات از طریق بازارچه‌های استان به کشور پاکستان نیز برابر با 353 میلیون و 69 هزار و 402 دلار است.

400زائر از مرز مهران راهی عتبات عالیات شدند

ایلامچ| مدیر حج و زیارت ایلام گفت: ۴۰۰ زائر پس از باز شدن مرز مهران، از این مرز به سمت عتبات عالیات در کشور عراق عبور کردند. حمید مصطفایی مدیر حج و زیارت در ایلام گفت: پس از وقفه کوتاه‌مدت اعزام زمینی زائران ایرانی به عتبات عالیات که طی ۳ ماه اخیر به وقوع پیوست، اعزام‌های زمینی برای زائران بازگشایی شد. او افزود: با آغاز سفر‌های زمینی به عتبات عالیات از شنبه هفته جاری تاکنون ۴۰۰ نفر در قالب ۱۰ کاروان از سراسر کشور از مرز مهران راهی کشور عراق شده است. مدیر حج و زیارت ایلام بیان داشت: از ۲۶ بهمن تا ۲۳ اسفند دوره ثبت‌نام و اعزام بخش نخست است و از ۲۴ اسفند تا ۳۰ فروردین نیز سفر‌های نوروزی عتبات را در پیش داریم. او اظهار کرد: افرادی که قصد زیارت عتبات عالیات کشور عراق را دارند با مراجعه به سایت عتبات یا دفاتر تحت نظارت سازمان حج زیارت برای ثبت نام اقدام کنند. به گفته مصطفایی، هم‌اکنون ۱٠ دفتر زیارتی در استان ایلام فعال است و مراحل اعزام زائران را انجام می‌دهند.

تجهیزات ترافیکی سطح شهر تا پایان سال بازسازی می‌شود

تبریز| مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از ساماندهی و بازسازی تجهیزات ترافیکی سطح شهر خبر داد و گفت: شهر تبریز را به لحاظ تجهیزات و علائم ترافیکی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده می‌کنیم. اصغر آدی‌بیگ دیروز با اشاره به تمهیدات حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در جهت روانسازی و بهسازی ترافیک شهر برای استقبال از بهار، اظهار کرد: همه تجهیزات ترافیکی اعم از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، راهنمای مسیر، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، بشکه‌های ترافیکی، سیلندرهای ترافیک، و سایر علایم و تجهیزات تا پایان سال بازسازی و ساماندهی می‌شوند و همه خیابان‌های شهر که نیاز به خط‌کشی سرد و دوجزیی، عابر پیاده و... دارند با همکاری مناطق دهگانه انجام می‌پذیرد.

طرح هم‌پیوندی کلانشهرها

اصفهان| طرح «هم پیوندی» کلان‌شهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان به پیشنهاد شهرداری اصفهان، در سی و هشتمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان‌شهرها به تصویب رسید  پس از آنکه نوروزی، شهردار اصفهان شخصا به شهرهای درگیر سیل استان سیستان و بلوچستان، سفر کرد، در نامه‌ای خطاب به رییس مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران نوشت: با توجه به مشاهدات عینی در سفر به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، پیشنهاد می‌شود مجمع کلان‌شهرها با تشکیل کارگروهی ویژه برای انجام فعالیت‌های لازم در این منطقه در سه سطح کوتاه، میان مدت و بلندمدت وارد عمل شود. چراکه اعتقاد داریم اگر مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در اجرای طرح «هم پیوندی» با شهرهای بلوچستان هم‌ساز و هماهنگ شوند، می‌توان ۱۸ نقطه تعریف شده را با ظرفیت‌های موجود به سطحی از تاب‌آوری رساند تا ضمن کاهش آسیب‌های ناشی از محرومیت‌های متعدد در این استان، بتوانیم پایگاه‌های میان فرهنگی را شکل دهیم.

 

ارسال نظر