ریل‌گذاری قانونی برای احیای واحدهای تعطیل

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۷:۱۹
کد خبر: ۱۶۳۹۶۷
ریل‌گذاری قانونی برای احیای واحدهای تعطیل

گروه بنگاه‌ها|

با توجه به نیاز اقتصاد ایران به تولید و متعاقب آن صادرات؛ یکی از اولویت‌هایی که طی سال‌های اخیر پیش روی مسوولان اجرایی و تقنینی قرار گرفته، بازگشت آن دسته از واحدهای اقتصادی است که در خطر تعطیلی یا نیمه تعطیلی قرار گرفته‌اند. واحدهایی که بعد از اولین سونامی تحریمی در سال‌های ابتدایی دهه 90خورشیدی در دولت‌های نهم و دهم به محاق تعطیلی و فراموشی رفتند و بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید تلاش برای احیای آنها در دستور کار قرار گرفت. اما در شرایطی که مسوولان اقتصادی استان‌ها اعلام می‌کنند احیای تمام واحدهای مشکل‌دار نیازمند ریل‌گذاری قانونی است؛ هیات وزیران در جلسه دیروز خود به منظور حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور، تعیین نحوه مدیریت و اداره کارخانجات تحت پوشش و رفع ایرادات شورای نگهبان درخصوص قانون «حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور» لایحه اصلاح قانون مورد اشاره را تصویب کرد. مطابق این لایحه، اعضای‌هیات حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از‌ تعطیلی کارخانه‌های کشور، مندرج در این قانون با پیشنهاد دستگاه‌های ذی‌ربط و تصویب هیات وزیران «از میان افراد موثق و امین» تعیین می‌شود. همچنین، درصورت وقوع مواردی که موجب تعطیلی کارخانه شود هیات می‌تواند شخص یا اشخاص طبیعی یا حقوقی «موثق و امین» را به‌عنوان مدیر کارخانه‌ تعیین نماید. با توجه به اهمیت موضوع احیای واحدهای تولیدی در جریان این گزارش سراغ چهره‌های اقتصادی در استان‌های مختلف رفتیم تا نوری به ابعاد پنهان موضوع تابانده شود.

   جلوگیری از تعطیلی واحدهایی که معوقات مالیاتی دارند، ارایه شد

مهم‌ترین دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف کدام موارد هستند؟رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در پاسخ به این پرسش با اشاره به این واقعیت که مشکلات سرمایه در گردش و مشکلات مالیاتی مهم‌ترین دلایل تعطیلی واحدهای اقتصادی محسوب می‌شوند، گفت: « در شرایط اقتصادی بحران کشور، فشار مالیاتی و کمبود نقدینگی نباید منجر به تعطیلی کسب و کار و واحدها تولیدی شود. در این خصوص دولت از طریق مصوبات اجرایی می‌تواند اثرگذار باشد.» جمال رازقی در ادامه بیان کرد: در شرایط بد اقتصادی کشور نباید انتظار درامد مالیاتی از واحدهای تولیدی داشت بلکه دستگاه مالیاتی باید همراهی بیشتری با واحدهای تولیدی داشته باشد. در سال‌های که اقتصاد در وضعیت نامناسب و نامطلوب قرار دارد سازمان امور مالیاتی باید فعالیت‌های خود را بر بخش‌هایی که فرار مالیاتی دارند متمرکز کند و بر واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار فشار نیاورد که درنهایت این روند منجر به تعطیلی واحدها شود. بین مودی مالیاتی که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به پرداخت مالیات نیست، با فرارمالیاتی تفاوت وجود دارد و انتظار داریم مسوولان این مهم را درک کنند. رازقی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که در خصوص پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های تولیدی و معوقات؛ بدهی آنها ابتدا قبل از صدور اجراییه و ابلاغ آن و همچنین مسدود کردن حساب‌ها توسط اداره مالیاتی استان در فواصل زمانی مختلف اقدام به صدور اخطاریه جهت واحد تولیدی شود تا واحد تولیدی کمتر متضرر شده و هماهنگی لازم را برای رفع مشکل انجام دهد. وی با طرح موارد مالیاتی که واحدهای تولیدی استان را آسیب پذیر کرده‌اند اضافه کرد: آمادگی داریم برای جلوگیری از فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی استان، جلسات مستمری را با سازمان امور مالیاتی برگزار و موارد را با ارایه راهکار اجرایی بررسی کنیم.

   در مسیر احیای بنگاه‌های مشکل‌دار

از سوی دیگر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش که فرآیند احیای بنگاه‌های راکد در اصفهان در سال98 بر اساس چه مکانیسمی پیش می‌رود با اشاره به آمار استان‌های مختلف می‌گوید: بر اساس جدیدترین گزارش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، اصفهان بهترین عملکرد و بیشترین امتیاز در کشور را به خود اختصاص داده، به‌طوری‌که ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا شده‌اند. اسرافیل احمدیه اظهار داشت: بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد و میزان اثربخشی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها در سال ۹۷، استان اصفهان طبق شاخص‌های انتخابی امتیاز ۶۰۴۸ را کسب و در رتبه نخست کشوری قرار دارد. وی با بیان اینکه در این عملکرد شاخص‌هایی مانند جلسه‌های برگزار شده، حضور استاندار در جلسه‌ها و تعداد مصوبه‌های اجرا شده و در دست اقدام در نظر گرفته شده، افزود: پس از اصفهان، استان‌های تهران (با ۵۹۴۰ امتیاز)، البرز (۴۹۸۹ امتیاز) و فارس (۴۷۹۵ امتیاز) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. احمدیه خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد کارگروه تسهیل با توجه به ضرورت اثربخشی اقدام‌های استان‌ها در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی و ایجاد زمینه مناسب برای توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری که نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت اشتغال دارد، همواره جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، گفت: این استان بهترین عملکرد را در احیای واحدهای تولیدی غیرفعال در سال گذشته داشت به‌طوری‌که ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال را با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا کرد. وی با بیان اینکه استان‌های کرمان با ۱۵۵ واحد و گیلان با ۱۳۷ واحد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، اضافه کرد: در مجموع، پارسال یک‌هزار و ۲۹۷ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت کارگروه تسهیل در کشور احیا شدند که منجر به اشتغال ۱۲ هزار و ۶۷۷ نفر شد. احمدیه با اشاره به اینکه اصفهان در ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی نیز بهترین عملکرد را در کشور داشت، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۷ واحد با مصوبه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در این استان ارتقای ظرفیت یافتند و استان‌های سمنان با ۴۰۴ و قم با ۳۶۴ واحد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وی، رتبه اصفهان از نظر ایجاد فرصت‌های شغلی از محل افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی را پس از تهران، دوم اعلام و اظهار داشت: در تهران سه هزار و در اصفهان ۲هزار و ۹۳ فرصت شغلی از این محل در این استان‌ها ایجاد شد. به گفته وی، در مجموع سال گذشته سه هزار و ۸۰۲ واحد تولیدی با کمترین ظرفیت اسمی خود فعال بودند که با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ارتقای ظرفیت یافتند و منجر به اشتغال ۲۴ هزار و ۲۴۵ نفر در کشور شد.احمدیه با اشاره به اینکه اصفهان در اجرایی شدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، رتبه دوم کشور را با اجرایی شدن ۷۶ درصد از تصمیم‌ها، دارد، اظهار داشت: هرمزگان با ۷۷ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴.۶ درصد در رتبه‌های اول و سوم این شاخص قرار گرفتند.

   بازگشت 31 واحد تولیدی

به چرخه تولید خراسان جنوبی

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز با شااره به تلاش‌های مسوولان اقتصادی استان برای بازگشت واحدهای مشکل‌دار می‌گوید: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۳۱واحد صنعتی و تولیدی استان که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند، مجدد به چرخه تولید بازگشت. مرتضی عابدینی با بیان اینکه از این تعداد تنها 10واحد در سال جاری احیا شده‌اند، افزود: با فعالیت دوباره این واحدهای صنعتی ۲۲۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال ۳۶۰نفر مجدد فراهم شد که اشتغالزایی 60نفر از این تعداد در سال 98 انجام شده است. وی گفت: برخی واحدهای صنعتی به مرور زمان با توجه به برخی مشکلات از قبیل نقدینگی، از دست دادن مشتریان، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات و مشکلات مالیاتی از چرخه تولید خارج و غیرفعال می‌شوند. واحدهای غیرفعال ظرفیت‌ها و سرمایه‌هایی هستند که نمی‌توان از ظرفیت آنها در حوزه اشتغال یا ارزش افزوده استفاده کرد لذا یکی از برنامه‌های محوری که در دستور کار قرار دارد راه‌اندازی مجدد اینگونه واحدهای تولیدی است.  به نظر می‌رسد تاکید مقامات ارشد کشور و کارشناسان اقتصادی بر مقوله رونق تولید و احیای واحدهای اقتصادی مشکل‌دار باعث شده تا تکاپوی فراوانی برای احیای واحدهای تولید راکد و نیمه‌فعال و آن دسته از واحدهای صنعتی که با کمترین توانمندی ممکن در حال تولید هستند در سراسر کشور انجام شود. راهبردی که دولت از طریق مصوبات قانونی از یک طرف و تشکیل ستادهای استانی در سراسر کشور از سوی دیگر تلاش می‌کند تا زمینه احیای بنگاه‌های تولیدی و خدمانی را فراهم کند. فرآیندی که برای بررسی دقیق آن باید منتظر روزهای آینده و اخبار تازه در  این خصوص باشیم.

 

ارسال نظر