برنامه‌های استان‌ها برای تنظیم بازار شب عید ابلاغ شد

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۵۰
برنامه‌های استان‌ها برای تنظیم بازار شب عید ابلاغ شد

گروه بنگاه‌ها|

برنامه استان‌های مختلف در خصوص قیمت اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم برای شب عید چیست؟ این پرسشی است که این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز خریدهای عیدانه مردم به دفعات مطرح می‌شود. پرسشی که پاسخگویی به آن می‌تواند وضعیت کلی بازارهای نوروزی در ایران را نیز مشخص کند. با توجه به نوساناتی که اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشته، دولت تلاش می‌کند از طریق ثبات در قیمت‌ها و تامین اقلام مورد نیاز مردم، تکانه‌های قیمتی در بازارهای عیدانه را مهار و کنترل کند. دیروز معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ابعاد تازه‌ای از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت برای کنترل بازارهای نوروزی را تشریح کرد و گفت: برنامه‌ها و تکالیف استان‌ها در راستای حفظ آرامش سفره مردم و تنظیم بازار در ایام پایانی سال در دوازدهم بهمن ماه ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «بابک دین پرست» در همایش سراسری استانداران کشور اظهار کرد: درطول حدوداً ۱۶ ماهی که از زمان تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی می‌گذرد و در ۴۶ جلسه این ستاد که برگزار شده، براساس رهنمودهای وزیر کشور و ریاست ستاد، موضوع تنظیم بازار در اکثر جلسات مطرح و مصوباتی تصویب شده است. وی ادامه داد: پس از هماهنگی با ستاد تنظیم بازارکشور، تمامی اقدامات وبرنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در «ماه پایانی سال»، «تعطیلات نوروز» و «همچنین ماه مبارک رمضان» صورت گرفت.

دین پرست با اشاره به گزارش ماه گذشته وزارتخانه‌های صمت وجهاد کشاورزی گفت: با اقدامات وخریدهای حمایتی دولت، ذخیره‌سازی لازم انجام شده وبا محوریت حمایت از تولید داخلی، حدوداً ۳۵ هزار تن پرتقال و ۲۵ هزار تن سیب برای پایان سال خریداری شده است. وی افزود: واردات ۱۳ قلم کالای اساسی با بیش از ۱۷ میلیون تن که این رقم دو میلیون تن بیشتر از میزان واردات مدت مشابه سال قبل بوده و از این بابت، مبلغی بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار منابع ارزی تخصیص پیده کرده است. معاون اقتصادی وزارت کشور ادامه داد: برآورد‌های انجام شده نشان می‌دهد که هیچ‌گونه کمبودی از بابت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز و مایحتاج عمومی مردم نداریم. اما به‌طور قطع ضرورت مدیریت ونظارت صحیح در «فرآیند توزیع بهنگام»، «جلوگیری از انحراف روند توزیع و احتکار» و «ممانعت از افزایش بی‌ضابطه قیمت کالاها»، امری اجتناب‌ناپذیر است.

دین‌پرست یادآور شد: یکی از مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار، الزام این ستاد و مشخصاً وزارت صمت، به رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای منتخب و پرمصرف و مراقبت لازم برای جلوگیری از ایجاد نوسانات غیرمتعارف قیمت این صد قلم کالا بود. وی با اشاره به دستور وزیر کشور مبنی بر ارایه گزارش قیمت صد قلم کالا و بررسی نوسانات دوره‌ای قیمت‌ها گفت: درهمین راستا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین دبیرخانه ستاد تنظیم بازار، قیمت مقایسه‌ای صد قلم را به‌صورت روزانه برای وزارت کشور ارسال می‌کند.

    سایه روشن‌های قیمتی

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: براساس آخرین گزارش دریافتی از وزارت صمت، مربوط به روز گذشته قیمت صدکالا در۲۳ بهمن ماه، درمقایسه با قیمت میانگین سه ماه قبل نشان می‌دهدکه قیمت ۴۳ قلم کالا کاهشی بوده است یعنی ۴۳ درصد، قیمت ۱۶ قلم کالا بین صفر و یک درصد، قیمت ۲۲ قلم کالا بین یک تا پنج درصد و قیمت ۱۹ قلم کالا نیز افزایش بالای پنج درصد داشته است که البته افزایش قیمت ۱۹ قلم کالای مذکور هم به دلایلی چون دوری از فصل برداشت، تغییر فصل و نوسانات نرخ ارز بر می‌گردد.

وی به بحث بازرسی‌های صنفی و تعزیراتی اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه امسال آمار بازرسی‌ها دو میلیون و۶۰۰ هزار مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵ درصد افزایش داشته است البته حدوداً چهار هزار بازرس در بازرسی‌های انجام شده حضورداشته‌اند که تلفیقی از نیروهای وزارت صمت واتاق اصناف است. دین پرست افزود: تعداد پرونده‌های متشکله ۲۳۲ هزار فقره بوده که ۵.۴۱ درصد افزایش داشته است، همچنین ارزش ریالی پرونده‌ها حدوداً ۵ هزار میلیارد تومان که حدوداً ۶۲ درصد افزایش داشته است. معاون اقتصادی وزیر کشور در ادامه گفت: استمرار روند قابل قبول تشکیل جلسات ستاد تنظیم بازار در سطح استان‌ها در دستور کار است که البته وزارت صمت (دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار)؛ در سیزدهم بهمن ماه امسال، ارزیابی خودش را از عملکرد کارگروه‌های استانی تنظیم بازار اعلام کرده است.

    جزییات برنامه‌های عملیاتی

 برای تنظیم بازار شب عید

جزییات این برنامه‌ریزی برای تنظیم بازارهای عیدانه چیست و در چه حوزه‌هایی قرار است عملیاتی شود؟ سخنگوی تنظیم بازار در پاسخ به این پرسش اعلام می‌کند: جهت رفاه حال شهروندان ساعت کار مراکز عرضه در ایام پایانی سال افزایش خواهد یافت و میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال) ایام پایانی سال تامین وآماده توزیع است.

محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار در خصوص ویژه برنامه‌های ایام پایانی سال 1398 از تدوین دستور العمل نظارتی ایام پایان سال خبر داد و گفت: به منظور تنظیم بازار شب عید، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده و تشدید بازرسی و نظارت ویژه ایام پایانی سال و عید نوروز در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که هماهنگی‌های لازم با واحدهای تولیدی صنفی و صنعتی برای حضور حداکثری در نمایشگاه‌ها صورت گرفته و در کنار آن، برای تامین مایحتاج مردم در بخش کالاهای اساسی، عرضه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار افزود: بر اساس گزارش رییس اتاق اصناف ایران در کارگروه تنظیم بازار، برنامه فروش فوق‌العاده در اکثر استان‌ها مصوب شده و مکان و زمان اجرای نمایشگاه‌ها مشخص گردیده است.

وی تصریح کرد: محور اصلی کار روی فروش فوق‌العاده به مفهوم عرضه کالا با تخفیف بوده که در این راستا، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم نیز قرار است در همه استان‌ها برگزار شود؛ در عین حال، برگزاری نمایشگاه‌ها در هفت نقطه شهر تهران اعم از حکیمیه، بوستان ارم، بوستان ولایت، مصلای تهران، فرهنگسرای خاوران و بوستان گفت‌وگو طراحی و برنامه‌ریزی شده و به موازات آن، تاکنون برگزاری 37 نمایشگاه در سایر استان‌های کشور مورد توافق قرار گرفته و در حال تدارک و اقدامات اجرایی است.

کلامی افزود: به منظور استمرار آرامش و ثبات نسبی بازار و نیز جلوگیری از سوءاستفاده برخی واسطه‌ها همزمان با افزایش تقاضا در ایام پایانی سال، تامین مکفی مایحتاج عمومی کشور صورت گرفته؛ ضمن اینکه دستورالعمل تشدید بازرسی و نظارت ویژه ایام پایانی سال به تمامی اتاق‌های اصناف سراسر کشور ابلاغ گردیده است تا جلوی هر گونه سوءاستفاده گرفته شود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: جهت رفاه حال شهروندان ساعت کار مراکز عرضه در ایام پایانی سال افزایش خواهد یافت و میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال) ایام پایانی سال تامین و آماده توزیع است.

    در مسیر ثبات در قیمت‌ها

با مشخص شدن راهبردهای کلی اجرایی برای تنظیم بازارهای عیدانه آرام آرام جلسات ستادهای تنظیم بازار در استان‌های مختلف نیز در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است. رییس سازمان صمت خراسان جنوبی در این جلسه از اجرای طرح نظارت ویژه عید در اسفند ماه خبر داد و گفت: تامین میوه مورد نیاز شب عید هم از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته و ۴۵۰ تن سیب و ۶۵۰ تن پرتقال والنسیا برای شب عید در نظر گرفته شده است.عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم با اشاره به تمهیدات انجام شده و ثبات بازارافزود: هم‌اکنون وضعیت ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی در استان مطلوب است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود قیمت میوه شب عید، پایین‌تر از استان‌های دیگر باشد. در این جلسه فرمانداران شهرستان‌ها سربیشه و درمیان هم از طریق ویدیو کنفرانس، وضعیت کالا‌های اساسی و بازار شهرستان‌های خود را بیان کردند.

    دوهزار تن میوه شب عید

برای استان قزوین خریداری شد

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین گفت: برای کنترل و حفظ ثبات قیمت در بازار شب عید و تعطیلات نوروز، یک‌هزار و ۹۰۰ تن میوه خریداری شده است.

هادی طاهرخانی در جلسه ستاد تنظیم بازار قزوین افزود: امسال یک‌هزار و ۲۰۰ تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب از تنکابن و رامسر برای تنظیم بازار میوه شب عید خریداری شده است و تاکنون ۷۰۰ تن پرتقال و ۵۰۰ تن سیب وارد استان شده و در سردخانه‌های قزوین نگهداری می‌شود و مابقی نیز تا هفته آینده وارد خواهد شد.

وی اظهار داشت: امسال سازمان همیاری شهرداری قزوین مباشر تامین پرتقال و سیب مورد نیاز استان قزوین بوده و تلاش کرده میوه‌هایی با کیفیت و ماندگاری بالا در دستور کار باشد.طاهرخانی در خصوص قیمت‌گذاری میوه شب عید نیز اظهار کرد: قیمت نهایی این ۲ محصول برای عرضه در بازار با مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان قزوین تعیین خواهد شد.

به گفته وی سیب و پرتقال خریداری شده امسال از نظر کمی و کیفی در شرایط مطلوبی قرار دارند و با هماهنگی‌ها انجام شده است .مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای فراهم‌سازی شبکه توزیع و جانمایی مکان‌های عرضه میوه شب عید انجام شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

ارسال نظر