در مسیر بازگشت به چرخه تولید

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۹۷
در مسیر بازگشت به چرخه تولید

گروه بنگاه‌ها|

یکی از راهبردهای مهم اقتصاد کشورمان طی سال‌های اخیر، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های نظارتی و اجرایی برای احیای آندسته از واحدهای تولیدی است؛ که بنا به دلیل گوناگون از چرخه تولید و اقتصاد کشورمان خارج شده بودند؛ راهبردی که هم رییس‌جمهوری به دفعات در خصوص آن صحبت کرده است و هم چهره‌های اقتصادی کابینه در ضرورت آن سخن گفته‌اند.  این فرآیند بعد از بازگشت تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه اقتصاد ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده و با سرعت بیشتری دنبال می‌شود؛ به گونه‌ای که بر اساس اعلام مسوولان دولتی برنامه‌ریزی برای احیای بیش از 1500 واحد اقتصادی نیمه تعطیل و تعطیل در دستور کار قرار گرفته تا از دل این برنامه‌ریزی‌های اقتصادی هم دامنه‌های اشتغالزایی کشورمان تقویت شود و هم ظرفیت‌های تازه‌ای برای صادرات ایجاد شود. ضمن اینکه اجرای یک چنین برنامه‌هایی در مسیر اهداف کلان دولت مبنی بر مقابله با فقر مطلق نیز اثر گذار خواهد بود.  با توجه به این واقعیت که معمولا اخبار مرتبط با احیای واحدهای تولیدی از سوی چهره‌های دولتی منتقل می‌شود؛ سراغ دیدگاه‌ها فعالان اقتصادی در استان‌ها رفتیم تا در خصوص این پرسش که آیا برنامه‌ریزی‌های اجرایی دولت در خصوص احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل به نتایج مورد نظر ختم شده است؟ گفت‌وگو کنیم.

   ایجاد چرخه تولید

رییس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای دولت دوازدهم ۳۱ واحد راکد و غیرفعال با ظرفیت به‌کارگیری ۳۶۰ نفر در این استان احیا و به چرخه تولید بازگشت. داوود شهرکی با بیان اینکه دولت با اجرای طرح رونق تولید، زمینه بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید را فراهم کرده، اظهار داشت: بر همین اساس واحدهای نیمه‌فعال و راکد استان را شناسایی و هدف‌گذاری کرده‌ایم. در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان بازدیدها مداوم از این واحدها انجام و با برگزاری جلسات با حضور مسوولان مربوطه در واحدهای تولیدی تلاش می‌کنیم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم. رییس سازمان صمت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: حدود 30 درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی استان غیرفعال (راکد یا تعطیل) است و مابقی واحدها نیز به‌صورت فعال و نیمه‌فعال با ظرفیت‌های متفاوت تولید برخی بالای 80 درصد و برخی بین 30 تا 50 درصد فعالیت می‌کنند. بیشتر این واحد‌ها در شهرک صنعتی بیرجند و قاین مستقر هستند که واحد تولید پروفیل یو پی وی سی در شهرک صنعتی قاین، واحد تولید روغن کنجد، واحد تولید آجر نسوز و واحد تولیدی صنایع چوب در شهرک صنعتی بیرجند از جمله این واحدهای تولیدی و صنعتی است. شهرکی رییس سازمان صمت خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال و اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت استان ۱۲ هزار نفر است. وی با اعلام اینکه در مجموع از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون برای بازگشت واحد‌های تولیدی به چرخه تولید ۲۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، افزود: با بازگشت این 31 واحد به چرخه تولید زمینه اشتغال ۳۶۰ نفر فراهم شد.

   فعال‌سازی 51 واحد صنعتی راکد در گیلان

در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز با اشاره به بازفعال‌سازی ۵۱ واحد صنعتی از ابتدای امسال تاکنون، گفت: با بازگشت این واحدها به چرخه تولید حدود ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. احمد علی شهیدی دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت با اشاره به اینکه دهه فجر امسال ۱۷ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۹ میلیارد تومان افتتاح شده و می‌شود، گفت: از این تعداد هفت واحد دوباره فعال‌سازی شده است. وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما باز فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی دارای مشکل و راکد در استان گیلان است، افزود: با بهره‌برداری از این تعداد واحد ۴۷۶ فرصت شغلی ایجاد شده است. شهیدی در ادامه با اشاره به بازفعال‌سازی ۵۱ واحد تولیدی و صنعتی با ۳۰ میلیارد تومان هزینه از ابتدای امسال در استان گیلان، گفت: با این اقدام حدود ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه کمبود زمین یکی از چالش‌های استان‌های شمالی در حوزه صنعتی است، تصریح کرد: نیازمند توسعه اراضی صنعتی هستیم. شهیدی با تأکید بر لزوم عارضه یابی مشکلات واحدهای راکد به عنوان یک اولویت، بیان کرد: در اجرای فعالیت‌های صنعتی حفظ محیط زیست از مواردی است که به آن توجه جدی می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ تصفیه خانه در حال بهره‌برداری داریم، ادامه داد: چهار تصفیه خانه در حال ساخت و دو تصفیه خانه در حال طراحی است. ۳۸۶ واحد صنعتی نیز ایمن‌سازی شده است.

 

ارسال نظر