باید مشکلات صدور روادید برای تجار رفع شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۰۲
باید مشکلات صدور روادید برای تجار رفع شود

گروه بنگاه‌ها|

جلسه پیگیری ویژه مسائل و مشکلات پیش روی صادرات کشور به تازگی با حضور معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون سازمان امور مالیاتی، معاون گمرک و روسای کمیسیون‌های تسهیل صادرات و توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در شرایطی برگزار شد که موضوع افزایش دامنه‌های صادراتی بعد از خروج ترامپ از برجام وبازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار مسوولان قرار گرفته است؛ در این میان موضوع صدور روادید برای اهالی تولید و بازرگانی کشورمان باعث شده تا اهالی اقتصاد به عنوان یک مطالبه جدی از مسوولان وزارت خارجه بخواهند که در زمینه صدور روادید هماهنگی‌های لازم را با فعالان اقتصادی ترتیب دهند تا زمینه توسعه مناسبات ارتباطی فعالان اقتصادی با جهان پیرامونی با سرعت بیشتری انجام شود.

   حذف ویزای فیزیکی ایران

برای تجار، زائران و بازرگانان عراقی

یکی از کانون‌های اصلی صادرات برای فعالان اقتصادی ایرانی کشور عراق در همسایگی کشورمان است؛ بر اساس تلاش وزارت خارجه و هماهنگی‌های سیاسی؛ مراحل صدور ویزای عراق برای تولید‌کننده‌های ایرانی که در گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کرد به سهولت قابل دسترسی است؛ در همین زمینه دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حذف فیزیکی ویزای ایران برای طرف عراقی، از تسهیل در صدور ویزای تجاری از سوی عراق خبر داد.

حمید حسینی یکی دیگر از دستاوردهای توافقات را تسهیل در صدور ویزای تجاری از سوی طرف عراقی برای تجار و بازرگانان ایرانی دانست و افزود: متاسفانه پیش از این ویزای تجاری از سوی عراق تنها برای سرمایه‌گذارانی صادر می‌شد که با دولت عراق طرف قرارداد بودند نه برای همه تجار و بازرگانان؛ لذا فعالان اقتصادی کشورمان مجبور بودند با استفاده از ویزای زیارتی، فعالیت‌های اقتصادی خود را در کشور عراق پیگیری کنند و کوتاه‌مدت بودن زمان این ویزا و مسائل دیگر، مشکلاتی را برای بازرگانان ایرانی ایجاد کرده بود.

حسینی با بیان اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بارها درخواست تسهیل در صدور ویزای تجاری برای بازرگانان ایرانی کرده بود، افزود: با توجه به مشکلات مذکور، ما بارها خواستار اتخاذ تصمیم مناسب برای تسهیل در تجارت با کشور عراق و صدور ویزای تجاری از سوی این کشور شده بودیم و پیشنهاد داده بودیم یا ویزای تجاری عراق برای بازرگانان ایران حذف شود یا فرایندی که به تسهیلات در این حوزه منجر می‌شود، در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در توافقات انجام گرفته بین مسوولان وزارت خارجه دو کشور، مقرر شد هم در صدور ویزای تجاری و بلندمدت 6 ماهه تسهیلاتی فراهم شود و هم هزینه 300 دلاری صدور این ویزا به نصف تقلیل یابد.

حسینی در پایان گفت: علاوه بر این موارد، وزارت خارجه کشورمان برای تسهیل در تردد گردشگران، تجار و بازرگانان عراقی، اقدام به حذف مُهر خروج از کشور ایران از پاسپورت عراقی‌ها کرده و ویزای الکترونیکی برای آنها صادر می‌شود تا این افراد در سفرهای خود به کشورهای اروپایی، اردن یا عربستان، مهر خروج از ایران در پاسپورت آنها ثبت نشده باشد تا با مشکل مواجه نشوند.

   ویزا همچنان بزرگ‌ترین مشکل تجار ایرانی با روسیه است

عسگراولادی می‌گوید: شرق دور روسیه، محدوده سیبری است که تجار ما علاقه ندارند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و بازار آن مناطق هم با کالای ایرانی آشنایی چندانی ندارد.

در سایر مناطق اما فعالان اقتصادی ایرانی با مشکل صدور ویزا روبه‌رو بوده‌اند که با تلاش‌های انجام شده این وضعیت روبه بهبود است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مهم‌ترین چالش تجار را سیاست‌های گمرکی روسیه و صدور ویزا می‌داند و معتقد است:  «سیستم ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه»، «ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه»، «فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک»، «مشکلات مربوط به اخذ روادید»، «کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی» و «عدم اعتماد دوسویه بین تجار دو کشور» چالش‌های عمده صادرکنندگان ایرانی در مراوده با روسیه هستند.»

به گفته عسگراولادی در چهار نوع سیستم حمل‌ونقل یعنی سیستم هوایی، دریایی، ریلی و کامیونی ایرانیان برای سفر به روسیه مشکل‌دارند. خط کشتیرانی ایران از انزلی به آستاراخان ممکن است و تجار باید کالای خود را به انزلی منتقل کرده و بعد به روسیه صادر کنند.

راننده کامیون‌ها مشکل دریافت ویزا دارند. خطوط ریلی در ایران در خدمت تجارت نیست و سیستم هوایی ما مشکلاتی دارد.  از طرفی ایران هواپیمای باری به روسیه ندارد و هواپیمای مسافربری هم فقط به مسکو پرواز می‌کند درحالی که تجارت با روسیه فقط در شهر مسکو انجام نمی‌شود.

او از پیشنهاد اتاق ایران به‌طرف روسی می‌گوید: «اتاق ایران معتقد است که باید با معرفی پارلمان بخش خصوصی، به کارآفرینان و تجار ما ویزای یک‌ساله بدهند، ولی هنوز روس‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند.»

به گفته عسگراولادی موانع و مشکلات باعث شده حجم صادرات ایران به روسیه حدود 400 میلیون دلار و واردات از این کشور، یک میلیارد و 250 میلیون دلار باشد که این رقم خیلی کمی است.

او تأکید می‌کند: «باید ایران و روسیه به عنوان دو کشور دوست که تعاملات سیاسی-تجاری باهم دیگر دارند با رفع مشکلات، ارتباط تجاری-اقتصادی خود را گسترش دهند.»

 

ارسال نظر