آسیب تولید از اخبار غیرمستند

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۰۲
آسیب تولید از  اخبار غیرمستند

گروه بنگاه‌ها|

30دی‌ماه در جریان یکی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بود که مجری صدا و سیما صورتش را به سمت دوربین می‌چرخاند و رو به دوربین می‌گوید: «فعلا شیر استفاده نکنید». علت این هشدار بر اساس اظهارات کارشناس برنامه، وجود آفلاتوکسین در شیر است که هرچند بلافاصله با تکذیب مقامات مسوول کشورمان روبه رو می‌شود اما تاثیرگذاری این خبر کذب به اندازه‌ای است که بر اساس اعلام فعالان صنعت لبنیات شاکله کلی صنعت لبنی کشور را با خطر و آسیب مواجه می‌کند؛ متعاقب این گزارش غیرمستند است که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشورمان لبریز از اخبار و کامنت‌هایی می‌شود که در خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر شده است؛ اما نتیجه نهایی این رفتار غیرحرفه‌ای صداوسیما در حوزه‌های اقتصادی منجر به این شد که دامنه وسیعی از کارخانه‌های تولید مواد لبنی اعلام کردند که با افت در فروش و مصرف مواجه شده‌اند و از مقامات مسوول خواستند که در برابر یک چنین حاشیه‌سازی‌هایی بایستند و از منافع فعالان تولیدی دفاع کنند. ضمن اینکه خطر دیگری که این نوع خبرسازی در فضای عمومی جامعه ایجاد کرد خالی شدن سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی از مواد لبنی پاستوریزه و تمایل آنها به استفاده از لبنیات سنتی و غیر بهداشتی بود.

   واقعیت چیست؟

یک هفته بعد از خبرسازی غیر مستند صداوسیما اما سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران حاضر شد و تصویری از واقعیات را پیش روی رسانه‌ها گشود. کشاورز در واکنش به خبرسازی‌های صداوسیما در حوزه صنعت با بیان اینکه استانداردهای سختگیرانه‌ای برای موادغذایی از جمله شیر در کشور وجود دارد، خبرسازی‌های اخیر را غیر واقعی و غیر مستند دانست و استانداردهای کشورمان را در سطح بالایی عنوان کرد. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مثلا در حوزه گندم، استاندارد ما ۷ برابر سخت‌تر از اروپا است. کشاورز در همایشی با موضوع لبنیات، با بیان اینکه در حدود ۸ سال اخیر وارد تجارت لبنیات شده‌ایم، اظهار داشت: سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن معادل شیر (انواع فرآورده‌های لبنی) از کشور صادر می‌شود که این صادرات بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد. وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده، این شروع خوبی است اما قیمت کمتر از یک دلار به ازای هر کیلوگرم محصول، ناچیز است که این یا به دلیل مشکل بازار است یا فرآورده و همه این موارد. از نگاه بنده، مشکل، بحث بازارهای ما است که باید بازارهای متمول و پولدارتری پیدا کنیم که تقاضاهای باکیفیت‌تری داشته باشند.

   دلیل مداخله دولت در بازار

 سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گاهی دولت برای حمایت از دامداران، مجبور به مداخله در بازار شیر شد، گفت: این امر اقتصادی و پسندیده نیست و دولت باید از ورود به تجارت و اقتصاد منع شود. کشاورز تصریح کرد: یکی از برکات شفاف‌سازی نرخ ارز این بوده که چالش فوق را به صورت غیرمستقیم برای ما مدیریت کرده و الان دیگر شاهد آن نیستیم. کشاورز با بیان اینکه جامعه ما از کمبود شیر رنج می‌برد، گفت: شیر هم پروتئین است، هم برای تأمین سلامت جامعه ضروری است و هم تعیین‌کننده رشد برخی از گروه‌های جامعه است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به‌طور متوسط سرانه مصرف شیر در کشور بیش از ۸۰ لیتر است، تأکید کرد: این رقم با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و جامعه نیمه کهنسال ما باید تقاضای بسیار بیشتری برای این کالا داشته باشد. کشاورز اظهار کرد: باید به قشرهایی از جامعه که درآمدشان کم است، در تأمین شیر مصرفی کمک کنیم. به گفته وی، میزان پروتئین مصرفی در کشور بیش از ۹۰ گرم است که عدد خوبی است اما ترکیب آن مناسب نیست.

   هشدار درباره رواج عرضه لبنیات سنتی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عرضه لبنیات سنتی در جامعه در حال رواج است، تصریح کرد: این مساله نه از نظر سلامت، نه اقتصاد و نه برای کسب و کار مناسب است.

 کشاورز با اشاره به اینکه برخی به صورت غیرعلمی و غیرمنطقی درباره شیر خبررسانی می‌کنند، گفت: من به عنوان کسی که بیش از ۴۵ سال در بخش کشاورزی فعالیت دارد، باید بگویم که استانداردهای مواد غذایی از جمله شیر در کشور ما بسیار سختگیرانه‌تر از اروپا است. به عنوان مثال، استاندارد ما در زمینه گندم ۷ برابر سختگیرانه‌تر از اروپا است.

   راهکار رونق صنعت شیر

وی خطاب به فعالان صنعت لبنیات کشور که در این همایش حضور داشتند، افزود: چند پیشنهاد را برای رونق و توسعه این صنعت ارایه می‌کنم؛ اول آنکه باید وارد تجارت بیشتری شویم. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دومین پیشنهاد آن است که ما فضا را برای ورود بخش خصوصی باز گذاشتیم و اجازه تصمیم‌گیری بدون نظرخواهی از ذی‌نفعان را نمی‌دهیم، گفت: شما باید کمک کنید که پیشنهادات بهتری ارایه شود و تصمیمات درست‌تری بگیریم. کشاورز با بیان اینکه سومین پیشنهاد، سوق دادن مذاکره با تولیدکنندگان شیر خام به سمت برد برد است، تصریح کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که دولت برای حمایت از دامداران مجبور به مداخله در بازار شود و راهکار این مساله آن است که به سمت قراردادی کردن صنعت شیر برویم. کشاورز همچنین با بیان اینکه باید بازارهای جدیدی را برای تجارت شناسایی کرد، گفت: شما باید بتوانید در بازارهای اقتصادی‌تری فعالیت کنید.

 

ارسال نظر