تولید سالانه ۲۰۰ کیلو زهر زنبور در کشور

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۲۸

در شرایطی که صنعت زنبورداری یکی از مشاغل ریشه‌دار و باستانی در کشورمان محسوب می‌شود و ریشه‌های دینی و ملی فراوانی ایرانیان را به مقوله پرورش عسل و زنبورداری مربوط می‌کند، اما ساماندهی نامناسب تولیدات و عدم حمایت‌های کلان از این صنعت مهم طی سال‌های گذشته باعث شده عسل باکیفیت ایران به نام کشورهای دیگر بسته‌بندی شده و به فروش برسد. با وجود سوابق تاریخی کشورمان در زنبورداری مشکلاتی پیش روی کسب و کار فعالان این حوزه به چشم می‌خورد که تا زمانی که فکری برای حل مشکلات نشود، ظرفیت‌های این حوزه به جای اینکه باعث اشتغالزایی و تولید ارزش افزوده برای جوان ایرانی شود، باعث رونق کسب و کار آندسته از کشورهایی می‌شود؛ که عسل؛ موم و ... ناب ایران را به صورت فله‌ای و با قیمت پایین خریداری می‌کنند و بعد از بسته‌بندی به چند برابر قیمت در اروپا و امریکا به فروش می‌رسانند.

دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صنعت زنبورداری، منبع درآمد فوق‌العاده برای کشور است، از تولید سالانه ۲۰۰ کیلو زهر زنبور در کشور خبر داد. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در آیین افتتاح بنیاد ملی ارتقای بهره وری و مهارت و رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری کشور با اشاره به اهمیت تولید ژل رویال گفت: هدف از توسعه اقتصاد زنبور داری، ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده است و برای این کار باید این صنعت از تولید تک محصولی فاصله بگیرد. هرگرم زهر زنبور ارزش بالایی دارد و ما امروز می‌توانیم در صنعت زنبورداری کشور سالانه ۲۰۰ کیلو زهر تولید کنیم که منبع درآمد فوق‌العاده‌ای برای کشور است. وی با بیان اینکه، این محصول می‌تواند نیازهای عمده کشور را در حوزه‌های درمانی و دارویی برطرف نماید و زنبورداران نیز می‌توانند به‌طور مستقیم در تولید و سود حاصل از آن سهیم شوند، تاکید کرد: میزان درآمد حاصل از تولید ژل رویال قابل توجه است و این امر نه تنها باعث می‌شود زنبورداری از یک شغل دوم به شغل اصلی تبدیل شود، بلکه می‌تواند سه اشتغال جدید ایجاد کرده و سودآوری را به مراتب افزایش دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نگاهی به بازار کار نشان می‌دهد که ما باید به سمت توسعه پایدار از طریق فعالیت‌های نوآورانه و مبتکرانه، هوش مصنوعی و اینترنت حرکت کنیم، با ممزوج شدن صنایع و فعالیت‌های توسعه‌ای با نوآوری‌هایی که در قالب مشارکت بخش عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد، توسعه پایدار میسر خواهد شد. وی گفت: البته در کنار نگاه توسعه‌ای به امر اشتغال و فعالیت‌های ضربتی اشتغالزا هم لازم است. اگر چه اشتغال ضربتی لازم است، اما کافی نیست و جهت‌گیری توسعه اشتغال باید به سمت اشتغال پایدار باشد. وی در ادامه تصریح کرد: ما در دولت به فکر توسعه پایدار اشتغال در کنار پرداخت منابع ارزان هستیم، ولی در بخش توسعه‌ای مشاغلی ایجاد می‌شود که حتی برای آن هیچ مبلغی پرداخت نمی‌شود. برای مثال در مشاغل خانگی با ایجاد شرایط مطلوب، برند‌سازی و استاندارد کردن محصولات تولیدی خانگی بدون توزیع منابع ارزان اشتغال پایدار صورت گرفته است. شریعتمداری افزود: حوزه کشاورزی بیش از هر جای دیگر کشور، متعلق به بخش خصوصی است و با توجه به تحولات آن در سال‌های اخیر، باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به توانایی بخش تعاون کشور به عنوان یکی از بخش‌های اشتغالزا و حمایت بانک کشاورزی و صندوق‌های حمایتی در این حوزه اشاره و تصریح کرد: نهادهای دولتی در کنار بخش خصوصی می‌توانند با حمایت از بخش‌های مختلف تسهیل‌کننده این فعالیت‌ها باشند. شریعتمداری با تشریح برخی از فعالیت‌ها و همکاری‌های تنگاتنگ بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی، به لزوم توسعه صنعت زنبورداری اشاره کرد و گفت: خوش‌بختانه به‌طور مستمر در حوزه‌های مختلف، پروژه‌های دانش‌بنیان با محوریت توسعه‌ای رونمایی می‌شود.

 

ارسال نظر