ایران از کشورهای پیشرو در تولید عسل است

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۵۲

 نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی کشورمان در زمینه صنعت زنبورداری گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو جهان در بخش تولید عسل است. گرولد بودکر دیروز در آیین آغازین دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره ملی پژوهشی زنبور عسل ایران افزود: ایران قابلیت‌های زیادی برای توسعه یک زنجیره با ارزش غذایی به نام صنعت زنبورداری دارد .

وی ادامه داد: این زنجیره با ارزش غذایی می‌تواند بازار عرضه و تقاضا یعنی در داخل و خارج از کشور را منتفع کند. نماینده فائو به اهمیت صنعت زنبور داری در طبیعت و زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: بدون زنبورها طیف گسترده‌ای از غذاها را از دست می‌دهیم و بدون زنبورها دنیایی بدون گرسنگی غیرممکن خواهد بود. زنبورها، به عنوان مخلوقاتی گرده‌افشان، نقشی سترگ در تمام ابعاد اکوسیستم ایفا می‌کنند. وی اظهار داشت: بدون زنبورها، تنوع زیستی به‌گونه‌ای که کنون وجود دارد، نمی‌بود، آنها با نقش‌آفرینی در چرخه اکوسیستم‌های پیچیده و به‌هم‌مرتبط، امکان همزیستی گونه‌های مختلف را فراهم می‌کنند. بودکر افزود: همچنین این گرده‌افشان، نقشی حیاتی در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی و تغذیه دارد. بسیاری از محصولات کشاورزی دنیا که تأمین کننده میوه‌ها و دانه‌های مصرفی انسان‌ها هستند، به فعالیت زنبورها وابستگی دارند و بدون آنها، ما نه تنها طیف گسترده‌ای از غذاها را از دست می‌دهیم، بلکه دستیابی به دنیایی بدون گرسنگی غیر ممکن خواهد بود. نماینده فائو در ایران اضافه کرد: به همین ترتیب، بسیاری از گیاهان غنی از نظر مواد مغذی به زنبورها و دیگر گرده‌افشان‌ها وابسته هستند به‌طوری‌که محصولات کشاورزی وابسته به گرده‌افشانی، نسبت به دیگر انواع محصولات کشاورزی پنج‌ برابر با ارزش‌تر هستند. وی به نقش آفرینی زنبورداری و تولید عسل در معیشت روستاییان اشاره کرد و از جمله این نقش‌ها را به عنوان یک فعالیت درآمدزا دانست که به جوامع روستایی کمک می‌کند تا درآمد بیشتری را کسب کنند.

بودکر همچنین به خواص دارویی عسل و دیگر محصولات به دست آمده از کندو اشاره کرد و گفت: زنبور عسل از طریق فرآیندهایی همچون گرده‌افشانی موجب تقویت فعالیت‌های کشاورزی شده و عملکرد محصولات را ارتقا می‌بخشد. نماینده فائو به نقش آفرینی زنبورداری در حفظ جنگل‌ها نیز اشاره کرد و افزود: زنبورداری در مقایسه با دیگر شیوه‌های تأمین معیشت وابسته به کشاورزی، یک پیشینه انعطاف‌پذیر دارد که می‌توان به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت به آن اشتغال داشت. وی افزود: با این حال، برای داشتن یک کسب‌وکار موفق در زمینه زنبورداری، الزامات اساسی مورد نیاز است که گونه‌های مناسب و قابل مدیریت زنبور برای تولید در مقیاس صنعتی، تجهیزات مدرن، و مهارت‌های لازم برای مدیریت کلونی زنبورها از جمله مهم‌ترین موارد هستند. نماینده فائو در ایران اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کرد که این الزامات برای داشتن یک کسب‌وکار زنبورداری پیشرفته در سطح کشور کافی نیستند و برای اینکه زنبورداران سود بیشتری به دست آورند و مصرف‌کنندگان از محصولات باکیفیت‌تری بهره‌مند شوند، لازم است یک زنجیره ارزش کارا ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این خصوص علاوه بر زنبورداران باید تمام ذی‌نفعان دخیل در مراحل مختلف تولید عسل و فعالیت‌های ارزش‌آفرین مرتبط در نظر گرفته شوند و این ذی‌نفعان زنجیره ارزش غذایی را تشکیل می‌دهند.

زنجیره ارزش غذایی سازوکاری است که چهار کارکرد اصلی تولید، جمع‌آوری، فرآوری و توزیع محصولات غذایی را انجام می‌دهد.

نماینده فائو در ایران گفت: با در نظر گرفتن تجارب موفق جهانی، توسعه یک زنجیره ارزش غذایی کارا می‌تواند موجب کوتاه‌تر شدن زنجیره عرضه شده و منافع اقتصادی را که به ‌صورت مستقیم از آنِ تولیدکنندگان عسل می‌شود، به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی افزود: تسهیل‌کننده بازاریابی شده و به عرضه‌کنندگان فرصت‌های بی‌شماری را ارایه دهد تا سریع‌تر به ترجیحات مشتریان پاسخ دهند و به فعالان خرد و متوسط عرصه زنبورداری این امکان را می‌دهد تا به بازارهای وسیع‌تر دسترسی داشته باشند.

 

ارسال نظر