صادرات و واردات در بنادر جنوبی برقرار است

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۳۱:۲۳
کد خبر: ۱۶۱۷۱۰
صادرات و واردات در بنادر جنوبی برقرار است

گروه بنگاه‌ها|

وضعیت دامنه‌های صادراتی کشورمان در بنادر جنوبی و جنوب شرقی کشورمان بعد از بارش‌های اخیر و وقوع سیل در این استان‌ها چگونه است؟ این پرسشی است که با عبور از روزهای ابتدایی بعد از وقوع سیل در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی در محافل اقتصادی و صادراتی کشورمان دهان به دهان می‌چرخد.

اما در شرایطی که برخی اخبار و اظهارنظرهای غیر مستند در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها حاکی از آن است که مشکلات اخیر برآمده از بارش‌ها و وقوع سیل باعث کاهش دامنه‌های صادراتی کشورمان در مناطق جنوبی و شرقی کشورمان شده؛ اما مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: واردات و صادرات از طریق بنادر طبق روال عادی برقرار است و سیل اخیر هیچ آسیبی به بنادر استان‌های جنوبی وارد نکرده است.

در هفته‌ای که گذشت بارش سنگین برف و باران سبب شد تا در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان سیل اتفاق بیفتد و مشکلاتی برای این مناطق به وجود آورد اما به گفته روانبخش بهزادیان، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی این سیل هیچ خسارتی به بنادر جنوبی کشور وارد نکرده است. وی در ادامه اظهاراتش اظهار کرد: در روزهای اولیه سیل برخی بنادر استان سیستان و بلوچستان با آبگرفتگی مواجه شده بودند، اما به بنادر جنوبی کشور، عملیات بندری و کالاهای موجود در بنادر خسارتی وارد نشده است.مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: صادرات و واردات انواع کالاها در بنادر جنوبی کشور طبق روال عادی در جریان بوده و طی روزهای گذشته هیچ اختلالی در این زمینه گزارش نشده است.

بهزادیان ادامه داد: هم‌اکنون مشکلی در حوزه راه‌های مواصلاتی به بنادر جنوبی کشور از جمله بنادر استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به وجود نیامده است و مشکلی هم در این زمینه به ما گزارش نداده‌اند.

     وضعیت صادرات عادی است

همچنین‌الله مراد عفیف پور - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان - در این باره گفت: آسیبی به بنادر استان هرمزگان، کالاها و زیرساخت‌های موجود در این بنادر وارد نشده است. چرا که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته تمهیداتی را از قبل اندیشیده بودیم تا بتوانیم با مشکل آب گرفتگی‌ و پیامدهای سیلاب مقابله کنیم.

وی افزود: صادرات و واردات کالاهای تجاری طی روزهای گذشته طبق روال عادی انجام شده و هیچ مشکل و اختلالی در این زمینه و در حوزه تردد کامیون‌ها به وجود نیامده است. عفیف پور همچنین درباره سفرهای دریایی اینگونه توضیح داد: طی روزهای گذشته تنها مساله‌ای که داشتیم این بود که به دلیل نا آرام بودن شرایط جوی و دریا، سفرهای دریایی مردم لغو شده یا با تأخیر مواجه شده، اما مشکلی در حوزه تجاری برای بنادر هرمزگان به وجود نیامده است. از سوی دیگر بهروز آقایی، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به بسیج‌شدن همه امکانات و تیم‌های امداد و نجات بندر چابهار در مناطق سیل زده این استان، اظهار کرد: راه‌های مواصلاتی منتهی به بندر چابهار باز بوده و جریان ترافیک بار و کالا مانند روزهای گذشته در مسیرهای منتهی به بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور برقرار است. وی همچنین گفت: دوشنبه بیست و سوم دی ماه بیش از ۱۰۰ کامیون از این بندر بارگیری شده و عازم مقاصد خود شدند که این روند در روز گذشته نیز ادامه داشته و هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

      صادرکنندگان با یک خودتحریمی در داخل کشور گرفتارند

«در دوران دفاع مقدس مردم و دولت از سربازان در جبهه جنگ پشتیبابی می‌کردند ولی صادرکنندگان امروز با یک خودتحریمی در داخل گرفتارند.» این پاسخی است که معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران در خصوص ضرورت حمایت از صادرات در مناطق مرزی کشور مطرح می‌کند. اظهاراتی که نشان می‌دهد برای بهبود شاخص‌های صادراتی باید تمام گروه‌های اثرگذار در جامعه وارد فضای مشارکتی شوند تا از طریق تجمیع ظرفیت‌ها وضعیت صادراتی کشور بهبود یابد. سید جواد زمانی در ادامه خطاب به صادرکنندگان اظهارداشت: امروز سربازان اقتصادی از آن شهدایی که به جبهه رفتند، مظلوم‌ترند. زمانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان ادامه داد: سربازان ما در جبهه با دشمن جنگیدند و امروز شما صادرات‌کنندگان با توجه به تحریم خارجی با دنیا می‌جنگید. فعالان اقتصادی در چهار جبهه خود را نمایان می‌کنند، از داخل با خود تحریمی، از یک‌طرف رقابت با دولت و از سمتی رقابت با خصولتی‌ها و اینگونه صادرکنندگان ما با دنیا رقابت می‌کنند.

او با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های صنایع نظامی، گفت: سلول‌های بنیادی، امورمهندسی، دارویی و پزشکی در دنیا حرف برای گرفتن داریم اما در حوزه صنعت ضعیف هستیم. زمانی بیان داشت: علت اینکه مردم در کف خیابان اقتصاد را نمی‌بینند به این دلیل است که موضوعات برای مردم شفاف اعلام نشده است. تا زمانی که انتقادی وجود نداشته باشد تا با مسائل واقعی برخورد نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم. بر اساس قاعده علم اقتصاد که مورد تایید تمام دنیا است، اگر کشوری از نیروهای توانمند، موقعیت جغرافیایی مناسب و منابع گوناگون برخوردار بود اما اقتصاد آن کشور ضعیف باشد مشکل از قانون و مدیریت آن جامعه است. معاون اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: استفاده ۶۰ میلیونی از طرح معیشت افتخار نیست و در رسانه‌ها نیز از حیف و میل زیاد صحبت می‌شود اما آنچه بیشترین ضرر به اقتصاد زده، حیف کردن منابع کشور است. زمانی از اقتصاد کشور به عنوان اقتصاد تنبل یاد کرد که با حیف کردن منابع، امروز ۴هزار کارنیمه تمام بر روی زمین مانده که یا کارشناسی نشده یا قدرت ادامه آن وجود ندارد. وقتی صنعت خودرو‌سازی ما بدون رقابت فعالیت می‌کند و مردم مجبور هستند که یک خودرو بی‌کیفیت را به چند برابر قیمت خریداری کنند، این حیف کردن ثروت و اموال کشور است. زمانی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم در جنگ اقتصادی هستیم تصمیم‌ها باید سریع و فوری باشد، ادامه داد: برای صادرات‌کننده باید قانون پایدار و نه با دستورالعمل وجود داشته باشد. معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران یادآورشد: صادرکننده باید به قانون اعتماد داشته باشد، اگر در داخل کارهایی کردیم که فعالیت‌های اقتصادی دیرتر یا انجام نشد این با تحریم اقتصادی چه تفاوتی دارد. وی افزود: امروز به گفته مقام معظم رهبری وظیفه داریم به صادرکنندگانی که برای کشور ارزآور هستند، برنامه یک هفته‌ای را به چندماه و چند سال نگذرانیم.

     ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش صادرات اختصاص یافت

از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که در جمع فعالان تولیدی و صادراتی استان هرمزگان حضور پیدا کرده بود گفت: امسال ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش صادرات به فعالان این بخش اختصاص می‌یابد.

حمید زادبوم در ادامه اظهارداشت: این مبلغ از طریق بانک‌های عامل و با تعرفه پایین در اختیار صادر‌کنندگان قرار می‌گیرد و معتقدیم قیمت وام‌های بانکی که برای صادرات اختصاص می‌یابد باید پایین‌تر از وام‌های عادی بانک‌ها باشد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافقنامه تجاری تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا پرداخت و گفت: در ۹ ماهه امسال میزان صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیا از نظر ارزش ۷۵ درصد و از نظر وزنی ۱۱۶ درصد بیشتر شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: از سال آینده مذاکره تجارت آزاد با این اتحادیه آغاز می‌شود که این ظرفیت خوبی برای صادرات در اختیار کشور قرار می‌دهد. زادبوم اضافه کرد: موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است.

این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری است که تاکنون ایران منعقد کرده است و شامل ۹ فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی فرا راه تجارت، اقدام‌های بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است.

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل دو فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی دو طرف که تعداد اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و تعداد اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از جمله پلیمرهای پروپیلن، ورق‌های پلاستیکی، محصولات بهداشتی صفر شده است.

 

ارسال نظر