هوشمندسازی، راه برون‌رفت از مشکلات مالیاتی است

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۲۰
هوشمندسازی، راه برون‌رفت از مشکلات مالیاتی است

چرا متوسط سرانه‌های مالیاتی در کشور ما به نسبت سرانه‌های مالیاتی جهانی رقم پایینی است؟این پرسشی است که این روزها که درآمدهای نفتی کشورمان به پایین‌ترین حد خود رسیده و کارشناسان از ضرورت دریافت مالیات‌های افزون‌تر سخن می‌گویند در فضای اقتصادی کشورمان مطرح شده است. پرسشی که با پاسخگویی به آن می‌توان بخشی از نقشه راه مالیاتی کشور در سال‌های آینده را نیز رصد کرد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه دریافت مالیات در ایران، پایین‌تر از استاندارد است، گفت: علت کم بودن مالیات در کشور، معافیت‌های مالیاتی است زیرا ۵۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی بوده و همه در پی شمول در این معافیت هستند که بحث‌های مقایسه‌ای، عدالت و تبعیض را در پی دارد.اظهاراتی که پارسا آن را در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان مطرح کرد و ابعاد وزوایای گوناگون آن را تشریح کرد. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور بعد از طرح مشکلات مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی که اغلب در زمره مشاغل خرد و کوچک طبقه‌بندی می‌شدند؛ در خصوص راهکار بهبود شاخص‌های مالیاتی در کشور گفت: هوشمندسازی، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات مالیاتی است یعنی باید اطلاعات تمام معاملات در هنگام خرید در یک سیستم یکپارچه که متصل به امور مالیاتی است، ثبت شود.

امیدعلی پارسا دیروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان، اظهار داشت: «هوشمندسازی نظام مالیاتی سبب می‌شود هیچ کس نتواند با پنهان‌کاری و کتمان از مالیات فرار کند زیرا تمام اطلاعات و ریزداده‌های اقتصادی در اختیار امور مالیاتی قرار دارد در حالی که این سیستم هنوز در ایران پیاده‌سازی و اجرا نشده است.»ساختاری سامان یافته‌ای که پارسا معتقد است تا زمانی که برای گسترش آن تلاش نشود؛ مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در حوزه مالیاتی در مسیر حل و فصل شدن قرار نخواهند گرفت.

   ثبت نام گروه‌های صنفی

 در سامانه‌های مالیاتی

یکی از ابهاماتی که طی ماه‌های اخیر در فضای اقتصادی کشورمان با موضوع مالیات صنفی مطرح شده؛ ابهاماتی است که در خصوئص ثبت نام پرشکان در سامانه‌های مالیاتی مطرح شده است؛ رییس سازمان مالیات کشور با بیان اینکه برای این کار تاکنون ۳۵ درصد پزشکان در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ۱۵ گروه شغلی را نیز با مصوبه مجلس شورای اسلامی به این لیست اضافه کرده‌ایم.

پارسا افزود: هیچ دستگاهی بدون استثنا هیچ توجیهی ولو به اسم محرمانه ندارد که اطلاعات مورد نیاز را به سازمان امور مالیاتی ارایه ندهد و امور مالیاتی ایران نیز باید مانند تمام دنیا به عنوان مامور و امین حاکمیت، اطلاعات تمام معاملات را داشته باشد.

وی، سلامت اداری را راهکار بعدی خواند و گفت: دریافت مالیات در کشور ما الکترونیکی است اما روح و منطق حاکم بر فرآیند اظهارنامه‌ها تفاوت چندانی با گذشته ندارد که باید اصلاح شود. این را قول داده‌ایم که اصلاح فرآیندها را تا قبل از پایان دولت دوازدهم، عملیاتی کنیم. همانطور که مودیان باید شفاف باشند از ممیز مالیاتی تا سطوح بالاتر نیز باید عملکرد شفاف داشته باشند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه دریافت مالیات در ایران، پایین‌تر از استاندارد است، گفت: علت کم بودن مالیات در کشور، معافیت‌های مالیاتی است زیرا ۵۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی بوده و همه در پی شمول در این معافیت هستند که بحث‌های مقایسه‌ای، عدالت و تبعیض را در پی دارد. اگر همه هنگام خرید، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کردند، معافیت‌ها حداقل بود، حلقه‌های تولید وجود داشت و همه‌چیز شفاف بود این مشکلات پیش نمی‌آمد.

   نگاه مالیاتی در ایران

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نوع نگاه در سازمان امور مالیاتی، نگاه توسعه‌ای و جامع‌الاطراف است و توسعه، آبادانی، اشتغال، عمران و مالیات را همراه با هم می‌بینیم.

وی اظهار داشت: حمایت از تولیدکننده واقعی و شناسنامه‌دار و عدم فشار مضاعف و غیرمنطقی از سیاست‌های اصلی سازمان بوده و بلافاصله مبارزه با فساد و فرار مالیاتی که جرم است نیز در دستور کار قرار دارد زیرا تولید نباید بهانه‌ای برای فرار مالیاتی باشد. پارسا با بیان اینکه ملت و دولت در دنیا با هم و به اتفاق هم توسعه کشور را محقق می‌کنند، خاطرنشان کرد: دولت، زیرساخت‌ها را فراهم کرده و بخش خصوصی نیز فعالیت اقتصادی خود را انجام می‌دهد و سهم دولت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و سهم ملت و بخش خصوصی در این توسعه ۷۵ تا ۸۰ درصد است. بخش خصوصی، فعالیت خود را با هزینه شخصی انجام می‌دهد اما دولت برای ارایه خدمات و انجام وظیفه خود باید منابعی را تامین کند. این منابع در تمام دنیا از سه روش مالیات، قرض و چاپ پول به دست می‌آید.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات به نسبت درآمد، ثروت و مصرف افراد دریافت می‌شود. قرض در قالب اوراق قرضه یا روش‌های دیگر تامین می‌شود که باید پس داده شود البته قرض باید برای کار سرمایه‌ای که در آینده منافع دارد انجام شود و برای امور جاری نمی‌توان قرض کرد.

پارسا افزود: چاپ پول، آسان‌ترین و کم‌خرج‌ترین راه برای دولت و در عین حال بدترین روش برای مردم است زیرا تورم را افزایش می‌دهد. ۳۵ درصد از کل بودجه کشور از محل فروش نفت، ۳۵ درصد از مالیات و ۳۰ درصد از قرض و سایر روش‌ها تامین می‌شود.

پارسا تصریح کرد: نفت در شرایط کنونی و تحریم‌های ظالمانه، درآمدی برای خزانه ندارد و به دلیل کم بودن مالیات، اداره کشور با مالیات و قرض نیز سخت است.

وی اظهار داشت: متوسط رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ۳۱ درصد است در حالی که متوسط رشد درآمدهای مالیاتی بخش خصوصی ۱۵ درصد پیش‌بینی شده و این امر نشان می‌دهد که دولت به دنبال فشار به بخش خصوصی از طریق افزایش مالیات نیست.

 

ارسال نظر