استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی برای مقابله با قاچاق

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۴۳
استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی برای مقابله با قاچاق

گروه بنگاه ها|

موضوع قاچاق کالا بحث تازه‌ای در اقتصاد کشور ما نیست و طی سال‌های اخیر همواره بار‌ها در این باره از سوی کارشناسان صحبت شده است. اعداد و ارقام متفاوتی در خصوص میزان واقعی ورود کالاهای قاچاق در کشور منتشر می‌شود که در آمارهای رسمی نهادهای دولتی حدود 10میلیارد دلار و در برخی آمارهای غیر رسمی تا 20میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشورمان می‌شود. اعداد و ارقامی که ضرورت مقابله با یک چنین حجمی را یادآور می‌سازد. این در حالی است که به دلیل اینکه کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود نمی‌توان رقم دقیق کالای قاچاق به کشور را به درستی و دقیق اعلام کرد اما واقعیت روشنی که در زمینه قاچاق کالا می‌توان به آن اشاره کرد آن است که به ازای هر یک واحد قاچاق، ۵ شغل مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اثراتی که در واقع وضعیت معیشتی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در ادامه مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می‌کند.

از سال 97 که دولت تصمیم گرفت در راستای حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی خارجی به کشور را ممنوع کند، حجم زیادی از این کالا‌ها به صورت قاچاق به کشور سرازیر شدند، به‌طوری که اکنون در بازار می‌توان به راحتی هر نوع لوازم خانگی با هر برند خارجی را تهیه کرد. طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در حالی با نصب شناسه کالا آغاز شده که موفقیت این طرح منوط به تکمیل و اجرایی شدن سایر حلقه‌های این زنجیره است.

در همین زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با قاچاق لوازم خانگی به کشور تصمیم گرفت شناسه‌دار کردن کالا‌ها را در این بخش اجرایی کند.دستورالعمل اجرایی ثبت و اخذ شناسه کالا پس از ابلاغ دولت در سال ۹۵برای گروه لوازم خانگی تدوین شد که شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماکروویو، جاروبرقی و پکیج است.

بر این اساس از سوی وزارت صمت برای مقابله با قاچاق به تمامی تشکل‌های صنعتی و واحد‌های تولیدی ابلاغ شد تا ۱۵ دی امسال برای دریافت شناسه کالا برای محصولات تولیدی خود اقدام کنند و واحدهای صنفی نیز موظف شدند برای کالا‌های موجود خود شناسه کالا دریافت کنند تا کالای آنها در رسته محصولات قاچاق قرار نگیرد. با توجه به اهمیت موضوع سراغ دیدگاه‌های اهالی اقتصاد در استان‌های مختلف رفتیم تا نوری به ابعاد پنهان موضوع انداخته شود.

   شفاف‌سازی در حوزه فروش

 سید مرتضی میری رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ثبت و اخذ شناسه کالا برای محصولات تولیدی طرح جامع بسیار خوبی است البته اگر به درستی اجرا شود.

وی افزود: بر اساس این طرح شناسه برای کالا‌های داخلی از محل تولید و برای کالا‌های وارداتی از گمرک روی کالا نصب می‌شود که با شماره‌گیری #۷۷۷۷، ۴*۴* تمام مشخصات کالا نشان داده می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت منعقد کردیم مقرر شد از ۵ دی تا ۵ بهمن امسال واحد‌های صنفی لیست کالا‌هایی که از گذشته خریداری کردند و نمی‌توانند شناسه برای آنها بگیرند را به اتحادیه ارسال و پس از بررسی و تایید توسط اتحادیه تا ۱۵ بهمن امسال برای ثبت در سامانه ارسال می‌شود.

میری تاکید کرد: پس از ۱۵ بهمن امسال کار بازرسی و نظارت آغاز، ماموران به درب واحد‌های صنفی مراجعه و در صورت وجود کالای بدون شناسه با آنها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه از این پس هر کالایی که از کارخانه خارج می‌شود باید شناسه داشته باشد در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد کارخانه‌ها بر روی کالا‌های تولیدی خود شناسه نصب می‌کنند و مابقی نیز در حال فراهم کردن زیرساخت برای انجام این کار هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق در لوازم خانگی سه طرح پیش‌بینی شده است، بیان کرد: شناسه کالا، کد رهگیری و سامانه گارانتی، سه طرحی هستند که هر کدام به نوبه خود از حجم قاچاق کم می‌کنند.

میری با اشاره به اینکه مرحله اول شناسه کالا در حال اجرا شدن است، ادامه داد: این کار یک زنجیره و چرخه است و اگر این سه طرح به درستی اجرا شود به خوبی کالای قاچاق در بازار مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در نیمه اول سال آینده با اجرای طرح سامانه گارانتی این چرخه تکمیل شده و شناسایی کالای قاچاق به راحتی مقدور خواهد شد.

دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق نیست

یکی از استان‌هایی که در خط مقدم نبرد با قاچاق کالا قرار دارد استان کردستان است؛ دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست، گفت: باید سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی “نه به خرید کالای قاچاق “ را در جامعه نهادینه کنند. علی خداویسی در نشست هم‌اندیشی دبیران انجمن‌ها و موسسات مردم نهاد در سنندج، اظهار کرد: استان کردستان به هیچ‌وجه جزو استان‌های قاچاق‌خیز کشور نیست و مردم کردستان قاچاق را صرفا برای امرار معاش و از سرناچاری انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکل معضل قاچاق در کشور نیست، افزود: باید سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی “نه به خرید کالای قاچاق “ را در جامعه نهادینه کنند.دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان بیان کرد: سرمایه‌های اجتماعی ما هر اندازه بیشتر باشد با مشکلات و معضلات اجتماعی کمتری در جامعه مواجه خواهیم بود.

خداویسی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌هایی خود جوش و عام‌المنفعه هستند، بیان کرد: این سازمان‌ها به سفیران فرهنگی جامعه باید درصدد نهادینه ساختن آن در سطح جامعه باشند. مردم استان کردستان در طول هشت سال دفاع مقدس با رشادت‌های پی در پی خود نشان داد که تا چه میزان برای حفظ منافع ملی کشور ارزش قائل است.دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، در خصوص بحث کولبرها، بیان کرد: بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که کولبری در نوع خود قاچاق نیست بلکه هدف صاحبان اصلی کالاها است که باید با آنها برخورد شود، کولبرها صرفا برای تامین معاش خود و خانواده تن به همچین کار سخت و طاقت فرسایی می‌دهند.

به گفته وی، در بحث اقلام سلامت محور و اقلام آرایشی مبارزه کار ساز نیست و تنها راه بیداری مردم برای عدم استفاده از این کالاهای قاچاق بحث نهادینه شدن آن و آگاهی مردم در خصوص مضرات استفاده از این اقلام آرایشی است.

   اطلاعات ۷۵۰ انبار استان بوشهر در سامانه جامع ثبت نهایی شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: تاکنون اطلاعات ۷۵۰ انبار و بنگاه اقتصادی این استان در سامانه جامع انبارها به ثبت نهایی رسیده است. سید حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تاکنون 6 هزار انبار استان بوشهر در حوزه صنعت، معدن و تجارت از طریق وب سرویس یا خود اظهاری در سامانه جامع انبارها ثبت اطلاعات شده است. از این شمار 750 واحد در سامانه جامع انبارها به تایید نهایی رسیده و مابقی نیز در حال بررسی و اقدام است. فعالان تجاری بر حسب مورد باید برای انجام همه فعالیت‌های تجاری کالاهای مشمول در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و با ورود به سامانه شناسه کالا نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: ثبت اطلاعات مکان‌های نگهداری کالا، تولید، واردات و صادرات، موجودی اولیه، ورود و خروج و خرید و فروش کالا باید توسط فعالان تجاری انجام شود.

حسینی ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به منظور شفاف و روان‌سازی نظام توزیع، طرح رصد کالا در زنجیره تجاری استان بوشهر از طریق سامانه جامع انبارها به صورت جدی و مستمر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دست اجرا است.

وی بیان کرد: زنجیره تجاری شامل مراحل ورود، انتقال و خروج کالا است که اجرای این دستورالعمل برای همه اعضای زنجیره تامین کالاهای مشمول، فعالان تجاری اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان، صادرکنندگان، شرکت‌های پخش، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان الزامی است.

حسینی افزود: طرح رصد کالا در زنجیره تجاری با اهداف فراهم کردن امکان رصد و کنترل موجودی کالاهای اساسی و نظارت سیستمی برای تسهیل جلوگیری از گران‌فروشی، احتکار و قاچاق کالا و بهبود، تسهیل و شفاف‌سازی فعالیت عاملان تجاری و فراهم شدن امکان اعتبارسنجی و رتبه‌بندی عادلانه فعالان این حوزه در این استان اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر