ظرفیت‌سازی پایدار برای بنادر شمالی

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۳۳:۲۲
کد خبر: ۱۶۰۶۸۶
ظرفیت‌سازی پایدار برای بنادر شمالی

گروه بنگاه‌ها|

در کنار اثراتی که افزایش دامنه‌های تجاری با اوراسیا در بخش‌های مختلف به جای می‌گذارد موضوع توسعه استان‌هایی که در مسیر این افزایش مناسبات قرار دارند یکی از موضوعاتی است که در شرایط فعلی می‌تواند ظرفیت‌های د تازه‌ای را در استان‌های شمالی کشورمان ایجاد کند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است. در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می‌شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می‌تواند صادرات ایران را متحول کند. اگر چه تجارت آزاد در اتحادیه اوراسیا به این معنی نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود، ولی بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن و بدون تغییر ردیف تعرفه‌ای قرار می‌گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد نیز صفر می‌شود یا به حداقل تعرفه می‌رسد. کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که با امضای موافقتنامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید

بر اساس این اهمیت بنیادین است که وزیر کشور با اشاره به اهمیت این نوع ظرفیت‌سازی می‌گوید: الحاق ایران به تعرفه ترجیحی اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی برای بنادر ایران به خصوص بنادر شمالی برای صادرات کالاهای غیر نفتی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه بازدید از منطقه ویژه و بندر و دریانوردی امیرآباد در شرق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: براساس توافق اتحادیه اوراسیا، تعرفه ترجیحی برای حدود ۹۰۰ قلم کالای غیر نفتی اعمال می‌شود.

موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می‌کند که ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می‌شود. این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می‌گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد.در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.

وزر کشور گفت: پیوستن به ارواسیا یک فرصت مناسب اقتصادی برای صادرات فراهم کرد و باید تمام بنادر ما از جمله بنادر شمالی که ارتباط مستقیمی با کشورهای اوراسیا دارند از این موقعیت برای افزایش صادرات غیر نفتی استفاده کنند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد در مازندران با ظرفیت‌های زیرساختی و زیربنایی خوب و فعالیت در حوزه‌های صنعتی، تجاری و گردشگری، موقعیت خوبی برای صادرات کالاهای غیر نفتی دارد.

رحمانی فضلی گفت: بندر امیرآباد درحوزه صنعتی و تجاری فعالیت خوبی انجام داد و در حوزه گردشگری کارکرد زیادی نداشته که باید در این حوزه نیز فعال شود. وی اضافه کرد: این بندر و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند در طرح گردشگری فعالیت خود را به صورت درون منطقه‌ای بین استان‌های شمالی از آستارا تا اینچه برون انجام دهد چون ظرفیت خوبی برای گردشگری دریایی در استان‌های شمالی وجود دارد.

   استفاده از ظرفیت‌های گردشگری

وزیر کشور اظهار داشت: برای رونق گردشگری دریایی و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها باید از توانمندی و سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد.

رحمانی فضلی گفت: بندر امیرآباد دارای ۱۵ اسلکه با ظرفیت بارگیری حدود هفت میلیون تنی است و باید از تمام این ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات غیر نفتی به کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا استفاده شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی از حدود ۵۰ درصد از ظرفیت تخلیه و بارگیری و در مجموع اسکله بندر امیرآباد بهره‌گیری می‌شود و باید راهکاری برای بهره‌گیری بیشتر از این توانمندی و ظرفیت‌ها اندیشیده شود. وزیر کشور گفت: با وجود توانمندی‌های نیروی انسانی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور گام‌های موثری برداشته شده است.

   دستیابی به رشد به رغم فشارهای دشمنان

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: با وجود اینکه دشمن فشارهای سیاسی و غیر سیاسی را بر ما تحمیل کرده توانستیم گام اثر بخشی در همه عرصه‌ها‌برداریم.

وی با اشاره به اینکه دهه ۴۰ وابستگی به درآمد نفتی یک ساختار سنتی بوده است، تصریح کرد: امروزه درآمدهای نفتی در ایران منجر به اقتصاد سیاسی شده و این اقتصاد باید اصلاح شود تا بتوانیم درآمدهای نفتی را در بخش اشتغال و تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر کشور ما برای تجارت و تولید حرفی برای گفتن داشته و در رقابت‌های علمی در سکویی قرار گرفتیم که قدرت پرش را به خود اختصاص داده است.‌

‌رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی در هجمه و تهاجمات دشمن قرار گرفته و باید قدر داشته‌های خود را بدانیم و از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم چراکه نقل و انتقال سرمایه کار بسیار ساده‌ای بوده و تکنولوژی آن به راحتی قابل تامین است.

وی یادآور شد: در یک فضایی زندگی می‌کنیم که چه بخواهیم چه نخواهیم دشمن برای ما یک واقعیت عینی است بنابراین امروزه در حوزه‌های نظامی، سیاسی، علمی باید خود را تقویت کرده و در زمینه اقتصاد هم خود مردم باید گرداننده تجارت اقتصادی باشند.

وزیر کشور مازندران را سرشار از نعمت‌های ‌الهی دانست و افزود: مازندران با داشتن همسایه‌های حاشیه دریای خزر چیزی کم نداشته و برخی از زیر ساخت‌ها وظیفه دولت بوده است که با قرار گرفتن دور میز خدمت مسوولان مساله راحل و فصل کنیم.

رحمانی فضلی عنوان کرد: اگر یک نظام برنامه‌ریزی منطقه‌ای وجود داشته باشد، مازندران می‌تواند مویدی برای دو استان دیگر شود.

وی درونزایی و برونگرایی در حوزه صادرات را مهم برشمرد و گفت: واردات باید به گونه‌ای باشد که تکنولوژی و سرمایه را وارد کشور کند و جشنواره‌ها، همایش‌ها می‌تواند مناسب‌رین راه برای فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی محسوب شود..

 

ارسال نظر