انحصاری در تامین نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۵۵
انحصاری در تامین نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: از تولید داخلی نهاده‌های کشاورزی شامل کود، واکسن، مکمل‌ها، بذر و آفت‌کش‌ها حمایت کرده و هیچ انحصاری در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی نداریم. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز در جلسه خوداتکایی در تولید نهاده‌های کشاورزی اظهار داشت: از تولید داخلی نهاده‌های کشاورزی شامل کود، بذر و آفت‌کش‌ها حمایت کرده و زمینه‌های تولید این موارد را برای بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم. وی تأکید کرد: ما هیچ انحصاری در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی نداریم و در تولید برخی از واکسن‌های طیور، مکمل‌ها، آبزیان و آفت‌کش‌ها باید از توان شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان برای تولید داخل این محصولات بهره‌گیریم. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت کود، تصریح کرد: ما تنها در حد کودهایی که دولت برای آنها یارانه در نظر گرفته، مداخله کرده و در این زمینه می‌توانیم به انجمن‌ها کمک کنیم؛ اما باقی کودها را نمی‌توانیم از تولیدکنندگان خریداری نماییم.

کشاورز ادامه داد: ما یک موسسه مرجع در زمینه خاک و حاصلخیزی آن داریم و تنها این موسسه در رابطه با نیاز کود کشور اجازه اظهارنظر دارد. وی در رابطه با واکسن‌های انسانی تولید شده توسط موسسه رازی عنوان کرد: این واکسن‌ها به سفارش وزارت بهداشت است و در این رابطه معاونت امور دام، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس موسسه رازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید واکسن‌های طیور گفت: در رابطه با واکسن‌های طیور، مکمل‌های آبزیان و آفت‌کش‌ها باید اولویت‌بندی کنیم و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

کشاورز با اشاره به برخی از مشکلات تولید «مرغ‌ لاین» خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم در زمینه «مرغ لاینی» که ۸۰ درصد از گوشت ما را تأمین می‌کرد در جلسات دیگری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تبادل نظر کنیم. وی افزود: اگر به تولید مکمل‌ها آسیب وارد شود، تولید مرغ کشور کاهش می‌یابد که این مساله با غذای مردم سر و کار دارد.

   معرفی متقاضیان واردات ۱۲.۵ میلیون تن نهاده دامی برای دریافت ارز

در همین زمینه دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور می‌گوید: متقاضیان واردات بیش از ۱۲.۵میلیون تن نهاده‌های دام و طیور جهت دریافت ارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شدند. « کورش سیامک » افزود: متقاضیان واردات نهاده‌های دام و طیور با مراجعه به اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور و تکمیل مدارک و پس از ثبت سفارش طی مدت ۱۰۵ روز (از پنجم شهریورماه تا ۳۰ آذرماه ۹۸) به وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت دریافت ارز معرفی شدند. وی اظهارداشت: سهم جو از مجموع ثبت سفارش برای واردات بیش از پنج میلیون و ۱۰۳ هزار تن، سهم ذرت بیش از ۶ میلیون و ۸۷۸ هزار تن و سهم کنجاله سویا ۶۲۳ هزار و ۱۴۷ تن است. سیامک درباره قیمت خرید نهاده‌های دامی تصریح کرد: به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران و افزایش ریسک تجارت، قیمت واردات نهاده‌های دام و طیور برای واردکنندگان ایرانی بین دو تا پنج درصد بالاتر از سایر کشورها تمام می‌شود که البته باید به این ارقام، هزینه جابه‌جایی ارز را نیز اضافه کرد.

   مشکل تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی از توزیع 10 هزار تن نهاده دامی مورد نیاز طیور در این استان خبر داد و مشکلی در مورد تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد. طاهر روحی گفت: توزیع این میزان نهاده با هدف تأمین نیاز و نیز تنظیم بازار صورت گرفته است. مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوزهای مورد نیاز واردات مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای تصمیمات فوق انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد تعدیل جدی قیمت گوشت مرغ در بازار باشیم. وی افزود: در حال حاضر هیچ کمبودی در خصوص تأمین گوشت مرغ در استان وجود ندارد اما در صورت عدم کفاف طبق سال‌های گذشته واردات نیز انجام خواهد شد.

 

ارسال نظر