فعال‌سازی سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۳۸:۱۸
کد خبر: ۱۵۹۷۴۱
فعال‌سازی سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه

یک ماه پیش در چنین روزهایی (28آبان ماه98) رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی ضمن تاکید بر اهمیت مساله حمایت از صادرات و حضور فعالان اقتصادی در عرصه خارجی، با اشاره به اینکه از ظرفیت دیپلماسی می‌توان در این زمینه بهره برد، فرمودند: «مسوولان دیپلماسی کشور، نشان‌های ایرانی را در بیرون برجسته کنند» ایشان برای ذکر مثالی در این خصوص، افزودند: «فرض کنید که وقتی شما در فلان جلسه بین‌المللی شرکت می‌کنید، کت و شلواری که پوشیده‌اید نشان خیاط ایرانی دارد (مثلا یک خیاطی در سمنان این را دوخته، خیلی هم قشنگ دوخته) وقتی این برود، این نشان ترویج می‌شود؛ [باید] نشان‌های ایرانی را ترویج کنند.»در واقع اشاره مقام معظم رهبری به استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای معرفی کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، یادآوری و بیان یک ماموریت راهبردی برای دستگاه دیپلماسی کشور است. اینکه می‌بایست از ظرفیت‌های ارتباطی و دیپلماسی کشور در راستای بهبود شاخص‌های تولیدی و صادراتی کشور بهره گرفته شود.در این میان موضوع استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی کشور برای بهبود شاخص‌های اقتصادی، تجاری و صادراتی یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که طی سال‌های اخیر پیش روی ساختار کلی سیاست خارجی کشورمان قرار گرفته است. در واقع «بازاریابی» و «بازارسازی» برای کالاهای ایرانی یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های دستگاه دیپلماسی در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود. در راستای تحقق این راهبرد وزارت امور خارجه در گام اول با ساختارسازی‌های مدیریتی تلاش کرد تا معاونتی را ذیل عنوان معاونت اقتصادی ایجاد کند تا از طریق تمرکز در مدیریت، راهکارهای اجرایی برای تحقق این ایده در دستور کار قرار بگیرند. متعاقب این ساختارسازی سفرای ایران در شکورهای مختلف راهی استان‌های گوناگون شدند تا از دل گفت‌وگوهای

رودر رو با فعالان اقتصادی استانی، هدف‌گذاری‌های لازم در این زمنیه ایجاد شود. دیروز هم سفیر کشورمان در سوئد راهی قزوین شد تا در جریان گفت‌وگو با اهالی اقتصاد این شهر تصویری از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی برای بهبود شاخص‌های صادراتی ارایه شود. احمد معصومی فر سفیر ایران در سوئد گفت: در راستای اصلاح رویکردها، معرفی توانمندی‌ها و توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی، سایت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه فعال شده است.احمد معصومی فر دیروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قزوین اظهار داشت: بسیاری از موضوعاتی که راجع به آن جلسه داریم هنوز حل نشده و به‌رغم تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار امروز رتبه ۱۲۸ هستیم که زیبنده کشور ما نیست. با ریشه یابی مشکلات لازم است از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم زیرا امروز تورم در همه کشورها حل شده فقط ۱۰ کشور تورم دو رقمی دارند که ما هم می‌توانیم در مسیر اصلاح امور گام‌برداریم.معصومی فر یادآور شد: خیلی از مشکلات ما فقط تحریم نیست و در شرایط که اقتصاد ما نفتی است این پیامدها را داریم، نفت خوب است اما اتکا به آن در اقتصاد منطقی نیست.

 اقتصاد نفتی محکوم به شکست است

سفیر ایران در سوئد تصریح کرد: وقتی در شروع کسب و کار رتبه خوبی داریم نشان می‌دهد دریافت مجوز برای عده‌ای رانت دارد در حالی که در کره جنوبی هیچ رانتی نیست و برای شروع همه آزادند وارد بازار تولید شوند اما وقتی کارها عملی شد حمایت دولت شامل افراد می‌شود ولی در کشور ما برعکس است.وی یادآور شد: اقتصاد سوبسیدی، سیاست زده و نفتی پیامدش همین می‌شود که کشورمان با آن روبه‌رو شده در حالی که باید اقتصاد بر مبنای نیروی انسانی شکل بگیرد.معصومی‌فر گفت: در کشور ژاپن از سنین کودکی موضوع اقتصاد را یاد می‌دهند و همان مقطع ابتدایی به کودکان می‌گویند کشور چیزی ندارد و باید همه تلاش کنند تا به ثروت برسند اما در ایران در کتب درسی می‌گوییم ایران همه‌چیز دارد و ذهن کودکان به تنبلی و

راحت‌طلبی شکل می‌گیرد.وی اظهار داشت: تعارض منافع بخش دولتی و خصوصی را هنوز حل نکرده‌ایم و کارمند دولتی می‌خواهد در زمان امضا حق خود را بگیرد اما باید بتوانیم جوری تشویق کنیم تا مانند زمانی که تیم ملی پیروز می‌شود همه احساس خوشحالی می‌کنند در حوزه اقتصاد و تجارت هم همه در مشارکت کار خود را سهیم بدانند که منتفع می‌شوند.

 راهبرد نمایندگی  وزارت خارجه در استان‌ها

در همین خصوص پیرپیرانی مسوول نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در داخل کشور نیز می‌گوید: در حال حاضر در هیات ویژه نمایندگی‌های داخلی وزارت امور خارجه 28 دفتر نمایندگی در استان‌ها و بندرهای آزاد ایجاد شده که رسالت دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها فراتر از خدمات کنسولی است.

وی افزود: در تعریف جدید فعالیت‌های این دفاتر در استان‌ها برقراری ارتباط با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی یکی از نکات حائز اهمیت است که در این زمینه تلاش در جهت ارتقای مراودات تجاری، تسهیل فرآیندهای کنسولی مورد نیاز بخش تجاری و سرمایه‌گذاری در دستور قرار دارد .

پیرپیرانی اظهار داشت: رویکرد فعلی وزارت امور خارجه توجه ویژه به حل مسائل اقتصادی و همکاری با بخش خصوصی در مراودات بین‌المللی تجاری و استفاده از ظرفیت دفاتر داخلی برای کمک به توسعه اقتصادی استان‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین محمود رحیمی گرجی، مشاور معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه هم گفت: در دفاتر نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها می‌توانند با همکاری پارلمان بخش خصوصی خدمات و برنامه‌های متنوع و مناسبی در حوزه‌های اقتصادی از جمله معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی استان‌ها به رایزن‌ها و دیپلمات‌ها و برگزاری همایش‌های بین‌المللی مختلف در استان‌ها اجرا کنند.

وی با برشماری وظایف دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها اضافه کرد: از وظایف اولیه این دفاتر ارایه خدمت در جهت توسعه توانمندی‌های اقتصادی استان است که به عنوان بازوی بین‌الملل بتواند در جهت شناساندن پتانسیل‌های صادراتی از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و سفرای خارجی مستقر در ایران هستند ایفای نقش کنند..

 

ارسال نظر