دورنمای توسعه استانی

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۲۰
دورنمای توسعه استانی

گروه بنگاه‌ها|

بعد از ارایه بودجه سال 99توسط دولت به مجلس و آغاز فرآیند بررسی بودجه در بهارستان، بازار ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص ابعاد و زوایای کلی بودجه در رسانه‌های گروهی و محافل کارشناسی حسابی گرم شده و افراد و جریانات مختلف تلاش می‌کنند تا مهم‌ترین سند اقتصادی کشور را در بخش‌های مختلف تحلیل و ارزیابی کنند. در این میان سهم استان‌های مختلف از بودجه سنواتی کل کشور و دورنمایی که از بودجه 99 در فرآیند توسعه استان‌های مختلف منعکس می‌شود یکی از مهم‌ترین داده‌های اطلاعاتی است که با پیگیری آن می‌توان تصویری از پیشرفت به دست آورد. نکته جالب توجه اما افزایش سهم بودجه استان‌ها در سال 99 به نسبت سال98 است؛ موضوعی که نشانگر این واقعیت مشخص است که دولت تلاش می‌کند تا فرآیند توسعه در استان‌ها را بر اساس یک نگاه بومی و منطقه‌ای دبنال کند و از تمرکز بودجه در مرکز پرهیز کرده است.

بر اساس آمار ارایه شده بودجه‌ای که برای مصارف هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها در نظر گرفته شده بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان خورستان همانند امسال بیش از دیگر استان‌های کشور است. بودجه استان خوزستان بیش از 3/2 هزار میلیارد تومان بوده که پنج برابر بودجه استان سمنان است. بعد از استان خوزستان، بیشترین میزان بودجه به استان‌های تهران و فارس تعلق گرفته است. بر اساس آمارها، بودجه استان تهران در سال آینده ۱۹۱۵ میلیارد تومان است. همچنین کمترین بودجه در نظر گرفته در سال آینده متعلق به استان سمنان است. بودجه استان سمنان در لایحه بودجه ۹۹ معادل ۴۵۴ میلیارد تومان است. بعد از استان سمنان، کمترین میزان بودجه به استان‌های قم و قزوین تعلق گرفته است. با عبور از روزهای ابتدایی ارایه بودجه آرام آرام چهره‌های اقتصادی استان‌های مختلف در خصوص بودجه‌های استانی به اظهارنظر می‌پردازند که بد نیست از منظر تحلیلی نگاهی به این اظهارنظرها انداخته شود.

  تصویر مطالبات فارس در بودجه

 در شرایطی که استان فارس بعد از خوزستان و تهران توانسته بیشترین سهم بودجه‌ای را به دست آورد؛ رییس سازمان برنامه و بودجه فارس می‌گوید: بودجه استان فارس در ردیف بودجه سال ٩٨ از دوهزار و ٩٩۴ میلیارد تومان به سه هزار و ۴۶٢ میلیارد تومان می‌رسد.

حسن نوروزی دیروز در نشستی خبری با بیان اینکه پروژه‌های ملی در استان فارس رشد ٣۴ درصدی اعتبارات را تجربه می‌کنند بیان کرد: در سال ٩٨ اعتبارات پروژه‌های ملی در فارس یک هزار و ٣۵۶ میلیارد تومان بود که این اعتبارات در سال آینده به هزار و ٨١٨ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

نوروزی در خصوص پروژه‌های استانی نیز خاطرنشان کرد: در سال ٩٨ بالغ بر یک هزار و ۶٣٨ میلیارد تومان پروژه مصوب استانی در بودجه وجود داشت که این میزان در بودجه سال ٩٩ به یک هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار استان فارس در ردیف بودجه سال ٩٩ تاکید کرد: آزاد راه شیراز-أصفهان در بودجه سال ٩٩ بیش از ٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص خواهد یافت و در سال ١۴٠٠ نیز مقرر شده تا ٢٠٠ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یابد لازم به ذکر است که در. سال ٩٨ بیش از ٧٨ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه عمرانی تخصیص یافته است.

نوروزی ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید -یزد نیز یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان است که پیش بینی اختصاص ٣٠٠ میلیاردی این طرح نیز در لایحه بودجه سال ٩٩ تقدیم مجلس شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه فارس در خصوص پروژه‌های فعال فارس طی دو سال اخیر تاکید کرد: در سال ٩٨ بیش از ١۶٢ پروژه در فارس در بودجه در نظر گرفته شده بود اما با احتساب تجمع پروژه‌ها و تغییر پروژه‌ها از ملی به استانی در بودجه سال ٩٩ می‌توان گفت که ١۵٢ پروژه در استان فارس مطرح شده است.

نوروزی در خصوص بودجه عمرانی گفت: بودجه عمرانی فارس در سال ٩٨ بیش از ٢٢٩ میلیارد تومان بود که از این میزان ٢۶٢ میلیارد تومان تخصیص یافت اما در بودجه سال ٩٩ بودجه عمرانی فارس افزایش داشته و به ٣٨٨ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین در خصوص اختصاص بودجه نفت و گاز و توازن نیز عنوان کرد: در بودجه ٣درصد نفت و گاز در سال ٩٨ مصوب شده بود که به استان ٢٩١ میلیارد تومان تخصیص یابد که این میزان نیز در سال ٩٩ به ١٧٠ میلیارد تومان تقلیل می‌یابد و در حوزه بودجه توازن نیز تغییر چشمگیری رخ نداده و از ٩۵۶ میلیارد تومان در سال ٩٨ به ٩۵۴ میلیارد تومان در سال ٩٩ رسیده‌ایم.

  افزایش سهم کردستان در لایحه بودجه

استان کردستان هم یکی از استان‌هایی است که معمولا اعداد و ارقام بودجه‌ای آن بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا می‌کند؛ در همین خصوص رییس سازمان برنامه و بودجه کردستان می‌گوید: اعتبارات این استان از سه ردیف تملک‌ دارایی‌های استانی، ملی استانی‌ شده و ملی در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با امسال بیش از ۲۹ درصد افزایش دارد. بهرام نصراللهی‌زاده اظهار داشت: در چند سال اخیر دولت پایبند به تقدیم لایحه بودجه در مهلت مقرر به مجلس بود که باعث شد طرح‌های اجرایی چند ماه اول سال در انتظار تخصیص بودجه نباشد و به موقع آغاز شوند. وی با اشاره به افزایش ۵.۲ درصدی بودجه عمرانی کشور در لایحه ۹۹ نسبت به امسال یادآور شد: بودجه سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نیز حدود ۱۱ درصد رشد داشت ولی بودجه کردستان همان سال افزایش ۳۸ درصدی داشت. نصراللهی‌زاده افزود: اعتبار کردستان از تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای ۹۱۹ میلیارد تومان بود که امسال به ۹۲۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزایش سهم اعتبارات عمرانی کردستان از لایحه بودجه ۹۹ را ۶ برابر افزایش بودجه کشور اعلام کرد و گفت: در طرح‌های پیوست شماره یک قانون بودجه که طرح‌های مشخصی را شامل می‌شود، سهم کردستان در سه بخش اعتبارات تملک دارایی، ملی استانی شده و ملی ۲۹ درصد افزایش دارد و از یک هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان در سال گذشته به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۹ رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به طرح‌های مهم و کلیدی استان از جمله راه‌آهن اشاره کرد و اظهار داشت: اعتبار راه آهن در سال ۹۷ حدود ۴۸ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و امسال در لایحه بودجه ۳۵۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: برای سدهای گاران امیرآباد و رمشت و شبکه‌های انتقال آنها ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه قانون بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی افزود: ۱۰ طرح ملی مشترک در استان وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها کریدور شمال به جنوب است که در لایحه بودجه ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار دارد.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ طرح ملی استانی شده داشتیم، یادآور شد: بخشی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و بخشی دیگر نیز به پروژه‌های ملی تبدیل شدند و امسال ۱۵ طرح در لایحه بودجه ۹۹ اعتبار دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مساله اول کشور را رونق تولید و بهبود اقتصاد دانست و افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند جنگ از وزارت جنگ امریکا به وزارت خزانه‌داری این کشور منتقل شده است.

نصراللهی‌زاده همچنین از تلاش سرادر رجبی فرمانده سابق سپاه بیت‌المقدس در اجرای طرح‌های محرومیت زدایی تقدیر کرد و گفت: امنیت نقش مهمی در ایجاد ظرفیت‌های لازم برای توسعه نقش اساسی دارد.

 گیلان نیازمند نگاه جامع دولت در بودجه

در شرایطی که هنوز اعداد و ارقام بودجه‌ای گیلان از سوی مسوولان استخراج نشده اما بهبود وضعیت بهداشت و درمان، ساماندهی پسماند، آلودگی رودخانه‌ها مهم‌ترین معضلات و چالش‌های گیلان هستند که نیازمند برنامه‌ریزی، اعتبارات و منابع مالی از سوی دولت است. محمد حسن قربانی نماینده مردم آستانه در مجلس دهم در همین زمینه می‌گوید: پیگیری نیازهای گیلان و تخصیص اعتبارات کافی به استان درخلال بررسی و تصویب لایحه بودجه 99 ضروری است که پس از فرصت کمیسیون تلفیق، رایزنی در صحن علنی مجلس برای افزایش سهم اعتبارات گیلان از بودجه 99 در دستور کار قرار می‌گیرد. گیلان از حیث موقعیت جغرافیایی و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی موقعیتی استراتژیک در کشور دارد بنابراین انتظار داریم دولت نگاه جامع‌تری نسبت به این استان داشته باشد.

قربانی تخصیص اعتبارات لازم به گیلان در خلال تصویب لایحه بودجه سال آینده را هدف مشترک تمام نمایندگان استان در مجلس عنوان کرد و افزود: نمایندگانی که از استان گیلان در مجلس حضور دارند برای افزایش سطح اعتبارات و منابع مالی تخصیص‌یافته به استان تلاش زیادی را انجام می‌دهند و قطعاً در این راه همکاری بسیار خوب و سازنده‌ای بین آنان شکل می‌گیرد.

 

ارسال نظر