توسعه اشتغال روستایی سبب مهاجرت معکوس شده است

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۵۹
توسعه اشتغال روستایی سبب مهاجرت معکوس شده است

گروه بنگاه‌ها|

موضوع معکوس‌سازی روند مهاجرت روستاییان به شهرها و کلانشهرها یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که حل و فصل آن اثرات عینی و روشنی در حل ابرمشکلاتی مانند گسترش آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، کاهش بزهکاری، طلاق و...دارد. مشکلی که هرچند تلاش زایدالوصفی برای حل آن از سوی دولت‌های مختلف در دوره‌های مختلف صورت گرفته اما روند مهاجرت از روستاهای کشور به شهرها و کلان‌شهرها همواره در مسیر رشد بوده و شکل غالب مهاجرت در ایران، در دهه‌های گذشته حرکت یک‌سویه و معمولا بدون بازگشت روستاییان به شهرها بوده، اما بعد از برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر برای حل مشکلات معیشتی و بیکاری در روستاها برداشته شده، الگوی دیگری تحت عنوان مهاجرت معکوس به نواحی روستایی کشور شکل گرفته است که چشم‌انداز امیدبخشی را در این زمینه تصویرسازی می‌کند.

دیروز معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری به این نکته اشاره کرد که: «سهم اشتغال روستاییان از سه درصد در سال ۹۶ به بالای ۲۵ درصد در سال ۹۷ رسید که این روند نشان‌دهنده مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاهاست.»

محمد امید در نشست تخصصی اشتغال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در ثبیت روستاییان توجه به اشتغال جامعه هدف بوده که برای تحقق این مهم با موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان اختصاص داده است.وی بیان کرد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار به بانک‌ها ابلاغ شده که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن تاکنون وصول شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مانده این اعتبارات است که به زودی در اختیار بانک برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: این امر باعث شد تا در پایان سال ۹۷ نرخ اشتغال روستاها ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد داشته باشد.

   ارایه تسهیلات ویژه اشتغالزایی

امید اظهار داشت: همچنین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه اشتغال روستایی در نظر گرفته است. این تسهیلات بسیار مهم است و باید از آن برای توسعه اشتغال در روستاها استفاده کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: پس از انقلاب در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه آب، برق، مسکن، ساخت مدرسه، راه و غیره اقدامات بسیار خوبی از سوی نظام انجام شده و هنوز هم نیازمند توجه بیشتر به مناطق روستایی است. شاخص توسعه روستایی در سطح کشور خوب است اما در سیستان و بلوچستان این شاخص‌ها پایین است که وظیفه ما را در این زمینه سنگین‌تر می‌کند.

امید اظهار داشت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی در تمام زمینه‌ها دارد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه اشتغال در روستاها استفاده کرد. بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان می‌تواند اشتغال روستاییان این استان را متحول کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: فرصت‌های بی‌شماری در زمینه زیرساخت‌های کشاورزی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت رونق تولید و اشتغال روستاییان بهره گرفت. خوشبختانه مسوولان کلان نظام جمهوری اسلامی نگاه مثبت و ارزنده‌ای به سیستان و بلوچستان دارند و همگان در تلاش برای توسعه این استان بسیار مهم هستند.

امید اظهار داشت: مسوولان سیستان و بلوچستان باید از ظرفیت‌های این استان برای ایجاد اشتغال و رونق تولید به بهترین شکل استفاده کنند و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. واردات دام مولد به سیستان و بلوچستان به منظور حفظ ذخیره دامی کشور مورد توجه باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: از طرح‌هایی که منجر به واردات دام مولد به سیستان و بلوچستان شود حمایت خواهیم کرد.

پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که دولت با استفاده از چه مکانیسمی توانسته این روند افزایشی را به سمت معکوس شدن هدایت کند؟

   اشتغال پایدار روستایی یکی از عوامل شکل‌دهنده مهاجرت معکوس

معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در پاسخ به این پرسش می‌گوید: طرح اشتغال پایدار روستایی که یکی از عوامل موثر در تشدید مهاجرت معکوس به روستاها است از ابتدای سال ۹۷ شروع شد و نتایج خوبی را به دنبال داشت.

ناصر شفیع آبادی افزود: در این راستا حدود ۲۸۴ میلیارد تومان اعتبار با عاملیت چهار بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید ابلاغ شد که مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان تخصیص یافت. از این مبلغ تاکنون حدود ۱۹۸ میلیارد تومان برای حدود یک هزار و ۳۲۰ طرح اشتغال پایدار روستایی در استان پرداخت شده است.

این مسوول اضافه کرد: از این طرح‌ها حدود ۶۲۵ طرح برای دستگاه‌های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان معرفی شده و بیش از ۶۷۰ طرح برای دستگاه‌های غیرحمایتی با حدود ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار شامل جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و فناوری اطلاعات پرداخت شده است.

شفیع آبادی افزود: این طرح‌ها در مجموع، چهار هزار فرصت شغلی را در روستاهای استان ایجاد می‌کنند که نقش موثری در بازگشت روستاییان و مهاجرت معکوس از شهرها ایفا خواهد کرد.

این مسوول اضافه کرد: یکی از نکات قابل توجه در طرح اشتغال فراگیر روستایی، تحقق ۶۲ درصدی طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی استان بوده که با نظارت سازمان برنامه و بودجه استان صورت گرفته است.

شفیع‌آبادی افزود: آن بخش از طرح‌های اشتغال روستایی نیز که تاکنون محقق نشده‌اند به دلیل نوسانات بازار و کمبود اعتبارات بوده که با ابلاغ شیوه‌نامه پرداخت متمم برای تکمیل آنها اقدام خواهد شد. وی گفت: اجرای این طرح در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر موجب رونق اقتصادی در روستاها و ایجاد رغبت میان سرمایه‌گذاران برای بازگشت به روستاها شده است.

این مسوول ادامه داد: برخی از طرح‌ها مانند تقویت بوم‌گردی در روستاهای الموت رونق اقتصادی و اجتماعی مناطق مورد نظر را به دنبال داشته و موجب تحول در اشتغال و جمعیت این مناطق شده‌اند.

 

ارسال نظر