ثبات در قیمت محصولات کشاورزی

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۲۳
ثبات در قیمت محصولات کشاورزی

گروه  بنگاه ها|

افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر اقلام مصرفی مردم و محصولات کشاورزی خواهد داشت؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست این روزها به تناوب از سوی اقشار مختلف مردمی مطرح می‌شود و ارزیابی و تحلیل ابعاد و زوایای گوناگون آن به نظر ضروری می‌رسد؛ روزنامه تعادل از زمان اعلام اجرای طرح تلاش کرد تا با گزارش‌های تحلیلی نوری به ابعاد پنهان بخش‌هایی بتاباند که از منظر عمومی ممکن است تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین با گرانی مواجه شوند، این روند در شماره‌های آینده نیز با بررسی جزئی‌تر حوزه‌های مهم اقتصادی و معیشتی ادامه خواهد داشت تا در نهایت تصویری از مهم‌ترین بایدها و نبایدهای این حوزه پیش‌روی مخاطبان گشوده شود. چراغ اول اظهارنظرهای رسانه‌ای در خصوص اثر افزایش قیمت بنزین در تولید محصولات کشاورزی را حجتی وزیر کشاورزی دولت دوازدهم روشن کرد تا این پیام به افکار عمومی و فعالان حوزه کشاورزی منتقل شود که راهبردهای بخش کشاورزی کشور بر اساس هدف‌گذاری قبلی پیش خواهد رفت.بلافاصله پس از انتشار خبر افزایش قیمت بنزین حجتی به میان خبرنگاران آمد و گفت: افزایش قیمت بنزین روی هزینه‌های تولید، فرآوری و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی، تاثیرگذاری مستقیم چندانی ندارد.وزیر کشاورزی در ادامه تاکید کرد: علی‌رغم تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های ایجاد شده در مبادلات تجاری با حمایت‌های همه‌جانبه صورت گرفته از سوی دولت و تلاش و مشارکت تولیدکنندگان، تجار وهمه فعالان بخش خصوصی و در نتیجه اجرای موثر طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌های تولیدی و تجاری، خوشبختانه هم شرایط تولید و هم وضعیت ذخایر کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی در بهترین حالت ممکن است و مردم کشورمان از این لحاظ هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.حجتی در پایان اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین روی هزینه‌های تولید، فرآوری و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی، تاثیرگذاری مستقیم چندانی ندارد، زیرا عمده سوخت ماشین آلات کشاورزی و حمل و نقل بین شهری کالاها، گازوییل است و در قیمت آن تغییری ایجاد نشده است.

  قیمت محصولات کشاورزی افزایش نمی‌یابد

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این پرسش که اثر گرانی بنزین بر محصولات مصرفی مردم در حوزه کشاورزی چیست؟گفت: با افزایش اخیر قیمت بنزین هیچ افزایشی در قیمت محصولات کشاورزی ایجاد نخواهد شد چرا که عرضه و تقاضا قیمت بازار را تعیین می‌کند.

این خبری است که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده و در ادامه به نقل از رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، آورده: افزایش اخیر قیمت بنزین هیچ تأثیری در قیمت محصولات کشاورزی نخواهد داشت و قیمت آنها را گران نخواهد کرد.

نورانی با بیان اینکه تنها عرضه و تقاضاست که قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می‌کند، گفت: حتی در فصل تابستان هم شاهد بودیم زمانی که عرضه در بازار بیشتر می‌شد قیمت‌ها پایین می‌آمد و بالا رفتن هزینه‌های حمل تأثیری در قیمت میوه‌ها ایجاد نمی‌کرد.وی با بیان اینکه افزایش اخیر قیمت بنزین تنها یک تا 2 درصد قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد، گفت: این افزایش اندک هم طوری نیست که تولیدکنندگان مجبور شوند قیمت‌ها را افزایش دهند و مهم‌ترین عاملی که روی قیمت میوه‌ها تأثیر دارد تنها عرضه و تقاضاست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به اینکه وضعیت عرضه میوه در بازار چگونه است، گفت: میوه‌ها شرایط بسیار مطلوبی دارند، عرضه مرکبات به ویژه سیب در وضعیت بسیار خوبی است و به‌طور کامل نیاز بازار تأمین می‌شود.

  گرانی گوجه‌فرنگی ارتباطی با بنزین ندارد

در شرایطی که مسوولان اجرایی و نظارتی از بی‌ارتباط بودن بحث افزایش قیمت بنزین با گرانی محصولات کشاورزی خبر می‌دهند؛ برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر موضوع گرانی برخی اقلام از جمله گوجه‌فرنگی در برخی استان‌ها را این موضوع ارتباط می‌دادند.

 رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به کاهش حدود ۵۰ درصدی تقاضا در بازار میوه و سبزی، گفت: در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل کم شدن بار آن ناشی از بارش و افزایش سرما افزایش یافته است و ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد. ناصر اطرج، در خصوص وضعیت بازار میوه اصفهان با توجه به بارندگی‌ها و همچنین اختلال در تردد خودروها طی چند روز گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در تامین میوه و تره بار نیست و تنها میزان بار ورودی به میدان کاهش یافته، البته به همان نسبت تقاضا کمتر شده است.وی با بیان اینکه تنها در یک قلم محصول شاهد افزایش قیمت هستیم که البته هیچ ارتباطی با گرانی بنزین ندارد، افزود: در حال حاضر گوجه فرنگی به این دلیل گران شده که محصول گوجه مرودشت با توجه به بارش‌ها و سرما از بین رفته، به این دلیل بار آن در کشور کمتر شده است.رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه هر ساله تغییر فصل موجب کمبود گوجه‌فرنگی و افزایش نرخ آن می‌شود، تاکید کرد: حدود ۱۵ روز طول می‌کشد که قیمت گوجه‌فرنگی کاهش یابد. وی توضیح داد: هفته گذشته قیمت گوجه ۵۵۰۰ تومان بود که امروز در میدان میوه و تره بار اصفهان ۶۰۰۰ تومان عرضه شده که در سطح خرده فروشی با افزایش ۳۰ درصدی بین ۷۸۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

اطرج با بیان اینکه طی چند روز گذشته میزان ورودی بار به میدان میوه و تره بار اصفهان کم شده است، تصریح کرد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ورودی بار میوه و سبزی به میدان میوه و تره بار اصفهان کمتر شده که با توجه به کاهش تقاضا ناشی از مشکلات تردد و... مشکلی از لحاظ قیمت نداریم.وی با بیان اینکه با از بین رفتن شوک موجود بر بازار مشکلی در تامین بار نخواهیم داشت، گفت: هم‌اکنون تقاضا برای بازار میوه و سبزیجات بین ۵۰ تا ۲۰ درصد کمتر شده است.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان در خصوص تامین مرکبات نیز، گفت: با توجه به بارش‌ها در مناطق شمالی و جنوبی، بار کمتری وارد میدان شده، اما به دلیل تقاضای کمتر، قیمت محصولات افزایش نیافته است.وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین در گرانی میوه، صیفی و سبزیجات، گفت: فعلا گرانی بنزین بر بازار میوه تاثیری نداشته است.

مجموعه این اظهارنظرها نشان می‌دهد که موضوع افزایش قیمت بنزین در فرآیند تولید و توزیع محصولات کشاورزی دارای کمترین اثر مورد تصور است؛ بنابراین هر واحد صنفی و تولیدی که اقدام به افزایش قیمت محصول خود به دلیل افزایش قیمت بنزین کند در واقع عملی غیرقانونی را مرتکب شده است؛ طبیعی است که شهروندان در صورت مشاهده یک چنین مواردی باید مورد را از طریق قانونی پیگیری کرده و تعزیرات را در جریان امر قرار دهند.

 

ارسال نظر