در مسیر رشد پایدار

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۱:۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۵۶۲۷۹
در مسیر رشد پایدار

گروه بنگاه‌ها|

موضوع احیای واحدهای تولیدی و جلوگیری از تولیدی و رکود بنگاه‌های اقتصادی یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند انگیزه فعالان اقتصادی را برای تاثیرگذاری پایدار در اقتصاد کشورمان افزایش دهد.

مقام معظم رهبری هم دیروز در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان موضوع احیای واحدهای تولیدی دارای مشکل را مورد توجه قرار دادند و از مجموعه تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد قدردانی کردند. ایشان با اشاره به سخنان چندی پیش وزیر صنعت مبنی بر اینکه هر جا یک واحد صنعتی در آستانه تعطیلی قرار بگیرد، به کمک آن می‌رویم، به این نکته اشاره کردند: «این سخنان، عالی و خرسند‌کننده است و حالا باید پای این قول بایستند و دیگر مسوولان نیز همین‌گونه عمل کنند.»

در همین مسیر دولت دوازدهم از سال96، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها را به منظور اهمیت موضوع و ضرورت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و حفظ اشتغال موجودرا به سراسر استان‌ها ابلاغ کرده است؛ ابلاغیه‌ای که تلاش می‌کند بسار مناسب برای پویایی بیشتر بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند و زمینه لازم برای ارتقای سطح تولید در واحدها را فراهم کند. باید توجه داشت که فعال کردن واحدهای صنعتی راکد علاوه بر تخصیص سرمایه در گردش، داشتن نیروی متخصص و توان حرفه‌ای نیازمند دقت و توجه لازم به نیاز بازار عرضه و تقاضا نیاز دارد. موضوعاتی که وزارت صمت تلاش می‌کند تا زمینه تحقق آن را فراهم کند.

با توجه به اهمیت موضوع سراغ فعالان اقتصادی در استان‌های مختلف رفتیم تا نوری به ابعاد پنهان ضرورتی بتابانیم که نقش غیرقابل انکاری در بهبود شاخص‌های تولید، اشتغالزایی و در نهایت رشد صادراتی کشورمان خواهد داشت.

  به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی

در احیای طرح‌های راکد

قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در همین خصوص می‌گوید: یکی از مهم‌ترین آثار و نتایج احیای واحدهای مشکل‌دار در حوزه اشتغالزایی نمایان می‌شود. در واقع به منظور مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد تا در کنار احیای واحدهای تولیدی راکد و تسهیل ایجاد اشتغال از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود.

وی افزود: مهم‌ترین تصمیم در این زمینه تشکیل ستادهای ویژه در استان‌های مختلف با حضور مسوولان سیاسی و فعالان اقتصادی است. برگزاری منظم جلسات کارگروه اشتغال در سطح استان اردبیل و به ترتیب در شهرهای استان گامی موثر درراستای برطرف‌سازی بیکاری از طریق احیای طرح‌ها و واحدهای راکد است که باید خروجی این جلسات درواقع استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌داران در این حوزه باشد. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عملکرد دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های ایجاد اشتغال و اشتغال‌محور ناشی از احیای طرح‌های راکد بسیار مناسب است، افزود: با توجه به اینکه خروجی برنامه‌های اشتغالی به بانک‌ها ختم می‌شود، بانک‌ها نقش مهمی در سیاست‌های اشتغالی کشور دارند و حلقه آخر زنجیره اشتغال محسوب می‌شوند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: با نگرش صرف به تسهیلات و پول‌پاشی بدون برنامه به هیچ عنوان اشتغال پایدار ایجاد نمی‌شود و باید به دنبال ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در این زمینه باشیم. رحیمی اظهار داشت: با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان در مدت زمان کوتاه در کنار همکاری بانک‌های عامل واحدهای تولیدی راکد را احیا، واحدهای تولیدی جدیدی راه‌اندازی و مشکل بیکاری از منطقه را ریشه کن کرد.‌

  دورنمای احیای واحدها در استان‌ها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش که فرآیند احیای بنگاه‌های راکد در اصفهان بر اساس چه مکانیسمی پیش می‌رود با اشاره به آمار استان‌های مختلف به خبرنگار تعادل می‌گوید: بر اساس جدیدترین گزارش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، اصفهان بهترین عملکرد و بیشترین امتیاز در کشور را به خود اختصاص داده، بطوریکه ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا شده‌اند.

اسرافیل احمدیه اظهار داشت: بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد و میزان اثربخشی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها در سال ۹۷، استان اصفهان طبق شاخص‌های انتخابی امتیاز ۶۰۴۸ را کسب و در رتبه نخست کشوری قرار دارد. وی با بیان اینکه در این عملکرد شاخص‌هایی مانند جلسه‌های برگزار شده، حضور استاندار در جلسه‌ها و تعداد مصوبه‌های اجرا شده و در دست اقدام در نظر گرفته شده، افزود: پس از اصفهان، استان‌های تهران (با ۵۹۴۰ امتیاز)، البرز (۴۹۸۹ امتیاز) و فارس (۴۷۹۵ امتیاز) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

احمدیه خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد کارگروه تسهیل با توجه به ضرورت اثربخشی اقدام‌های استان‌ها در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی و ایجاد زمینه مناسب برای توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری که نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت اشتغال دارد، همواره جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، گفت: این استان بهترین عملکرد را در احیای واحدهای تولیدی غیر‌فعال در سال گذشته داشت به‌طوری‌که ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال را با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا کرد.

وی با بیان اینکه استان‌های کرمان با ۱۵۵ واحد و گیلان با ۱۳۷ واحد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، اضافه کرد: در مجموع، پارسال یک‌هزار و ۲۹۷ واحد تولیدی غیر فعال با حمایت کارگروه تسهیل در کشور احیا شدند که منجر به اشتغال ۱۲ هزار و ۶۷۷ نفر شد.

احمدیه با اشاره به اینکه اصفهان در ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی نیز بهترین عملکرد را در کشور داشت، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۷ واحد با مصوبه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در این استان ارتقای ظرفیت یافتند و استان‌های سمنان با ۴۰۴ و قم با ۳۶۴ واحد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

 

ارسال نظر