دورنمای تجارت با همسایگان

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۹۵
دورنمای تجارت با همسایگان

ضرورت کشف مراودات تجاری جدید

گروه بنگاه‌ها|

اقتصاد ایران بعد از خروج ترامپ از برجام و آغاز دور جدید تحریم های اقتصادی تلاش می کند تا با جایگزینی صادرات غیر نفتی به جای درآمدهای نفتی‌اش ، توازن مورد نیاز برای متعادل ساختن وضعیت اقتصادی خود را ایجاد کند.  راهبردی که در صورت اجرای درست می تواند اقتصاد ایران را از زیر بار یکی از ریشه‌دار‌ترین معضلات خود نجات بخشد.

همزمان با اعلام تحریم‌های جدید امریکا علیه کشورمان در روزهای پایانی هفته و در شرایطی که اقتصاد ایران توانسته تکانه های تحریمی ایالات‌متحده را تا حد قابل توجهی مهار کند و ثبات نسبی را به اتمسفر اقتصادی کشور بازگرداند؛ نشستی در کرمان باحضور معاون اقتصادی وزیر خارجه، فعالان بخش خصوصی کشورمان و رایزنان و سفرای کشورهای مختلف ساکن در ایران برگزار شد تا راه های افزایش مناسبات اقتصادی با کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. نشستی که در جریان آن سفرای کشورهای مختلف دیدگاه‌های خود را در‌خصوص موضوعات اقتصادی و تجاری مطرح و راهکارهای اجرایی برای بهبود شاخص‌های ارتباطی با اقتصاد ایران را مطرح کردند.

 معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در جریان برگزاری این نشست گفت: کشف مراودات تجاری جدید در حوزه‌های قابل دسترسی باید در اولویت باشد. خوشبختانه امروز شاهدیم دولت، مردم و در واقع تولیدکنندگان از زیر بار فشار تحریم ها بیرون آمده و نه تنها که موفق شده اند این فشارها را از سر بگذرانند بلکه صندوق بین المللی پول تایید می‌کند که اقتصاد ایران سال آینده سال رشد اقتصادی خود را تجربه خواهد کرد و چشم انداز مثبتی برای اقتصاد کشور پیش بینی می کند.

غلامرضا انصاری دیروز در نشست فعالان بخش خصوصی با رایزنان و سفرای کشورهای مختلف دنیا بیان داشت: مراودات تجاری ما با بیش از ۵۰ درصد همسایگانمان است که مراوده با همسایگان امتیاز بزرگی است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: بازارهای بسیار خوبی در اطراف ما است و نزدیکی‌ فرهنگی خوبی با همسایگان خود داریم که باید از آن در راستای تعاملات بیشتر استفاده کنیم. انجام مراودات تجاری بر اساس قراردادهای قوی و چارچوب دار از مسائلی است که تجار باید مدنظر قرار دهند. در اثر تحریم ها مشکلاتی برای تجار به وجود می‌آید که به دلیل نبودن در چارچوب قوانین تجاری است.

 تجار در مراودات با همسایگان با مشکلات کمتری روبه‌رو هستند و در زمینه مراودات بانکی قبل از هر تجارتی باید سازوکار آن را فراهم کنیم. در راستای مراودات تجاری باید از پول ملی استفاده کنیم لذا ما همسایه‌های خوب و توانمندی داریم و اولویت باید با کسانی باشد که نزدیک‌تر به ما باشند.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: سازوکارهای صادراتی در کرمان از اولویت‌های ما است و امیدواریم سال آینده به سال صادرات نامگذاری شود. در گام بعدی بحث صادرات، بازاریابی مطرح است. کرمانی‌ها در حوزه صادرات پسته تجارب خوبی دارند که باید آن را به سایر محصولات تعمیم دهند.

وی با بیان این که تولید بدون صادرات یعنی ورشکستگی، ابراز داشت: ما نمی‌توانیم فقط با هدف بازار ایران تولید را تشویق کنیم، ما باید با هدف صادرات به کشورهای دیگر تولید کنیم. همچنین در راستای سازوکارهای صادرات باید ضمانت بانک توسعه صادرات را افزایش دهیم در غیر این صورت تجار  با ریسک‌های بالایی روبه‌رو خواهند شد. انصاری با اشاره به اهمیت گردشگری برای ایجاد ارزش افزوده اقتصادی تاکید کرد: برای حمایت از زیر ساخت‌ها باید هر کدام از شهرستان‌ها حداقل یک هتل استاندارد داشته باشند همچنین زیبا سازی شهرها می‌تواند از دیگر زیرساخت‌های گردشگری باشد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: نیروی انسانی در کرمان مهم‌ترین عامل در مراودات تجاری و بحث صادرات است؛ یکی از فرصت‌هایی که جمهوری‌اسلامی‌ایران دارد دعوت کشورهای دیگر برای کشت فرامرزی است. وی یادآور شد: در کشورهای همسایه زمین آماده است تا کشاورزان علاقه‌مند برای کشاورزی به آنجا بروند همچنین تعادل در تجارت بین ایران و افغانستان مهم است که در همسایه‌های ما باید مورد توجه قرار گیرد که هم صادرات داشته باشیم و هم واردات تا تعادل بر قرار شود.

انصاری ادامه داد: وزارت امور خارجه در خدمت تجار است و نمایندگی‌های ما در خدمت تجار هستند اما متاسفانه تجار وقتی به مشکلی برمی‌خورند به ما مراجعه می‌کنند ما نمی‌گوییم همه مشکلات را می‌توانیم مرتفع کنیم اما همه تلاش خود را برای رفع مشکلات خواهیم کرد.

   تحریم‌های امریکا علیه ایران برای اتریش ارزش قانونی ندارد

بعد از اظهارات معاون اقتصادی وزیر خارجه نوبت به سفرای خارجی حاضر در نشست رسید تا درباره بهبود شاخص‌های ارتباطی و تجاری با ایران صحبت کنند، در همین خصوص سفیر اتریش گفت: تحریم‌هایی که از سوی امریکا اعمال شده برای ما ارزش قانونی ندارد و ما بر این هستیم که مسیری که در برجام باز شده را بپیماییم. به گزارش مهر، کریستف گراب گرامایر دیروز در نشست فعالان بخش خصوصی با رایزنان و سفرای کشورهای مختلف دنیا بیان داشت: من در‌خصوص ظرفیت‌های داخل استان کرمان شنیده بودم و در‌خصوص مشکلات هم شنیده بودم که امیدوارم به‌زودی مشکل حل و راه‌های ارتباطی باز شود.

وی افزود: مشکلاتی بر سر راه مراودات تجاری ایران و اتریش وجود دارد که امیدواریم به زودی این مشکلات را از سر راه برداریم.

سفیر اتریش گفت: اتریش میزبانی بخشی از فرآیند تفاهمنامه برجام را بر عهده داشت و پیرامون بسیاری از مشکلات آگاهی داشت اما معتقدم می‌توان با راه حل مسالمت‌آمیز این مشکلات را از پیش رو برداشت.گرامایر تصریح کرد: تحریم‌هایی که از سمت امریکا اعمال شده برای ما ارزش قانونی ندارد لذا ما بر این هستیم مسیری که در برجام برای ما باز شده را بپیماییم.

وی یادآور شد: این تحریم‌ها و مشکلات را باید نادیده بگیریم همان‌طور که در زمان اثاث‌کشی وسایل را از بیرون به داخل خانه می‌آوریم این مشکلات را باید حل کنیم. سفیر اتریش گفت: یکسری مراودات تجاری بین ایران و اتریش بود که امیدواریم این سفر به مراودات بیشتر و تعاملات بیشتر بینجامد.

وی افزود: باید مشکلات را هر چه زودتر مرتفع کنیم تا زودتر مراودات بین ایران و اتریش را داشته باشیم.

در این نشست همچنین کیم چول سفیر کره شمالی گفت: رابطه کره شمالی با ایران بسیار نزدیک است ما خواهان توسعه اقتصادی بوده‌ایم و برای توسعه ارزش قائلیم.

   سند راهبردی بین ایران و افغانستان

 امضا می شود

سفیر افغانستان نیز با اشاره به ظرفیت های بالای همکاری های مشترک گفت: به زودی سند راهبردی بین ایران و افغانستان امضا می شود که امیدواریم مناسبات تجاری با این امضا تعیین شود.

عبدالغفور لیوال پیش از ظهر دیروز در نشست فعالان بخش اقتصادی بخش خصوصی با سفرا و رایزن‌های کشورهای مختلف بیان داشت: کرمان برای مردم افغانستان یک استان شناخته شده است و اگر بخواهیم از ارزش‌ها و جاذبه‌های این استان سخن به میان بیاوریم زیره به کرمان آوردن است.

وی افزود: برای من استان کرمان با همه جاذبه‌های تاریخی، صنعتی و... یکی از بخش‌های مهم ایران است؛ در سیرجان وقتی آهنگ محلی را گوش دادم احساس کردم در سرزمین خودم هستم.

سفیر افغانستان گفت: امیدوارم مناسبات تجاری بین افغانستان و ایران در سطح بالاتری وجود داشته باشد ما هم با داشتن دو معدن بزرگ آهن و مس در جهان که هنوز استخراج نشده است می‌توانیم در راستای استخراج و صادرات با استان کرمان مشارکت داشته باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

لیوال تصریح کرد: قرار است به زودی سند راهبردی بین ایران و افغانستان امضا شود که امیدواریم مناسبات تجاری با این امضا تعیین شود. افغانستان از تحریم‌هایی که علیه ایران به وجود آمده خصوصا در بندر چابهار معافیت دارد که باید از این فرصت استفاده کنند.

 

 

 

ارسال نظر