کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری روستایی

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۰۵
کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری روستایی

۱۴۵ هزار شغل روستایی ایجاد شد

گروه بنگاه‌ها|

موضوع اشتغالزایی در مناطق شهری و روستایی یکی از ابر چالش‌هایی است که بر اساس اعلام مسوولان ارشد کشور پشت سر گذاشتن آنها نیازمند یک عزم ملی و روحیه همگانی است. در سال‌های اخیر با ورود دامنه‌های جمعیتی دهه 60 و...ورودی متقاضیان اشتغال به بازار کار شهری و روستایی کشورمان با افزایش قابل توجهی همراه بوده است و به همین دلیل دولت برای پاسخگویی به این نیاز در قالب برنامه‌های بالادستی و همچنین بودجه‌های سنواتی اعتبارات ویژه‌ای برای اشتغالزایی و حفظ اشتغال موجود اختصاص داده است. تخصیصی که با موافقت رهبر معظم انقلاب در حوزه روستایی با برداشت 1.5میلیارد دلار و در حوزه شهری با برداشت 1میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تحقق پیدا کرد تا نهضت اشتغالزایی در کشورمان بر اساس اهداف از پیش تعیین شده پیش رود. در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران به دنبال اعداد و ارقامی هستند که بعد از سرمایه‌گذاری این میزان اعتبار در حوزه اشتغالزایی ایجاد شده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور رییس‌جمهوری با حضور در همایش روز ملی روستا در گیلان تصویری از تلاش‌های انجام شده در این بخش را ارایه کرد که مبتنی بر آن می‌توان تحلیلی از شرایط کلی اشتغالزایی در روستاها به دست آورد. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به ایجاد ۱۴۵ هزار فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، گفت: نرخ بیکاری روستایی نیز دو درصد کاهش یافته است.محمد امید دیروز در حاشیه بازدید از فشتکه روستای ملی حصیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت توجه به بحث اشتغال روستاییان است، افزود: در همین رابطه ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با مصوبه مجلس و دستور رهبری در اختیار روستاییان قرار گرفت.وی با اشاره به اینکه معادل ریالی این مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان است که در سراسر کشور و در میان مسوولان دستگاه‌های مختلف تعیین تکلیف شده است، گفت: از ۱۸ هزار میلیارد تومان تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که از این میزان نیز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های خوب از نظر کمی و کیفی است، اظهار کرد: در کنار این موضوع اتفاقات خوبی در حوزه تسهیلات در سطح کشور رخ داده است.

 سهم ۲۵ درصدی اشتغال روستایی

در اشتغال کشور

وی به سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ اشاره و با بیان اینکه این سهم در بهترین شرایط بین ۳ تا ۵ درصد بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته و بعد از اختصاص تسهیلات روستایی این سهم به ۲۵ درصد رسیده است.امید با بیان اینکه تسهیلات روستایی از مهاجرت معکوس جلوگیری کرده است، افزود: یقیناً تخصیص این تسهیلات اثرات خود را در آمار پایان سال ۹۸ کشور به صورت عددی نشان خواهد داد.وی با اشاره به اینکه دولت و مجموعه مجلس به این توافق رسیده‌اند که پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به روستاییان باید تداوم یابد، ادامه داد: در جلسه سران قوا نیز از سوی معاون اول ریاست‌جمهوری پیگیری‌های لازم صورت گرفت و مصوب شد که به بحث اشتغال روستاییان به عنوان یک پروژه کوتاه‌مدت نگاه نشود و حداقل این تسهیلات به مدت ۵ سال در اختیار دولت قرار گرفته تا در سطح روستاها برای ایجاد اشتغال پایدار هزینه شود.

 اشتغال پایدار، اولویت معاونت

توسعه روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تداوم اپرداخت تسهیلات را عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان دانست و اظهار کرد: مقرر شده بود از محل اختصاص ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که براساس آمارهای مورد تأیید سازمان آمار ایران تاکنون ۱۴۵ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد شده که نرخ بیکاری روستایی را نیز به ۲ درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به سیاست معاونت توسعه اشتغال و توسعه روستایی برای امسال و سال آینده، تأکید کرد: ایجاد اشتغال پایدارتر در سطح روستاها مهم‌ترین سیاست این معاونت است.امید در ادامه به وضعیت استان گیلان در این زمینه اشاره کرد و با بیان اینکه در این استان طرح‌های خوبی در حوزه بوم گردی، استارت آپ‌ها و بحث فضاهای گردشگری انجام شده است.

 تولید ۲۵درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر

بدون تردید برای ارزیابی دقیق سرمایه‌گذاری‌هایی که در حزوه اشتغال انجام شده باید ارزش افزوده‌ای که این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف ایجاد کرده‌اند را مورد بررسی قرار داد. قائم مقام سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: ۲۵ درصد یعنی حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش مهر، شاهپور علایی مقدم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با بیان اینکه عشایر به صورت گمنام در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: عشایر ضمن تامین معیشت خود در راستای توسعه پایدار، امنیت غذایی و عامل پدافند غیر عامل نیز نقش آفرینی می‌کنند.وی با اشاره به اینکه جمعیت عشایر کشور در سال ۱۳۲۵ شش هزار و ۵۰۰ نفر بوده که ۳۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: از ۱۵۰ میلیون هکتار اراضی کشور ۸۴ میلیون هکتار مرتع بوده که ۳۴ میلیون آن توسط عشایر مدیریت می‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر کشور در ادامه با بیان اینکه بیش از ۲۴ میلیون رأس گاو توسط عشایر نگهداری و مدیریت می‌شوند، گفت: کشور نیازمند ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز است که ۲۵ درصد آن یعنی معادل حدود ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر در کشور، تأکید کرد: عشایر بیشترین اثرگذاری در کشور دارند. ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

علایی مقدم با تأکید بر اینکه چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است، عشایر را نماد اقتصاد مقاومتی عنوان و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای عشایر تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز کشور است که از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۳۰ درصدی در تولید گوشت قرمز هستیم.وی ادامه داد: در حوزه عشایری در سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که امسال این میزان تسهیلات به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

 صادرات دو میلیون دلاری صنایع دستی گیلان

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و استاندار گیلان با حضور در روستای فشتکه «روستای ملی حصیر» از بازارچه خانه حصیر ایران و یک مجتمع پذیرایی در روستای چاپارخانه بخش خمام رشت بازدید کردند.

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و ارسلان زارع استاندار گیلان از یک مجتمع پذیرایی در روستای چاپارخانه بخش خمام شهرستان رشت بازدید کردند.این مجموعه پذیرایی که با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان احداث شده به میزان 4 میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده و زمینه اشتغال برای 24 نفر را فراهم کرده است.همچنین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری و استاندار گیلان با حضور در روستای فشتکه «روستای ملی حصیر» از بازارچه خانه حصیر ایران بازدید کردند.در حاشیه این بازدید ارسلان زارع استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه گیلان دارای دو هزار و ۲۰۰ روستا است، افزود: روستاییان گیلان به مشاغلی همچون دامپروری، کشاورزی، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم و صنایع‌دستی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه حمایت از مشاغل روستایی و حفظ پایداری جوامع روستایی امری ضروری است، گفت: دولت با اعطای تسهیلات کم بهره و براساس برنامه‌های توسعه اشتغال روستایی نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارد.نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه خوشبختانه امروز بیش از 24 هزار نفر از ساکنان روستاهای گیلان به صنایع دستی اشتغال دارند، افزود: در جهت حمایت از این هنرمندان، سال گذشته بیش از 7 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه صنایع دستی اعطا شد و در سال جاری نیز این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.استاندار گیلان خاطرنشان کرد: برای تقویت و پایداری اشتغال، برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده که در دست اقدام است.وی به حمایت‌های در حال اجرای حوزه صنایع دستی اشاره و اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیش از دو میلیون دلار صادرات صنایع دستی به خارج از کشور انجام شده است.

 

 

ارسال نظر