کمبود دارو در ایام اربعین در خارج از مرز ایران وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۷۶
کمبود دارو در ایام اربعین در خارج از مرز ایران وجود ندارد

یکی از مشکلاتی که هر سال همزمان با راهپیمایی اربعین مطرح می‌شود؛ سلامت زائران و استفاده از ساختار بهداشتی ویژه برای این راهپیمایی عظیم است؛ در پاسخ به این دغدغه‌ها، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در خصوص مسائل دارویی ایام اربعین در خارج از مرز ایران، با وزارت بهداشت و درمان عراق به تفاهم‌های لازم و نهایی رسیده‌ایم؛ در این ارتباط برای همکاری با کشور عراق اعلام آمادگی کرده‌ایم و با هیچ گونه کمبود دارو در آن سوی مرز مواجه نیستیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا رییسی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پایانه مرزی شلمچه از نظر زیر ساخت و آمادگی در حوزه نیروی انسانی و پشتیبانی حوزه سلامت در وضعیت خوبی است.

وی ادامه داد: جهت خدمات‌رسانی به زائران اربعین این مرز، ۷۰۰ تخت شامل بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان وجود دارد و توصیه کرده‌ایم که در این ایام، ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی را برای حوادث و بیمارهای احتمالی خالی نگه دارند.

رییسی گفت: یکی از ویژگی‌های مرز شلمچه این است که محل عبور و مرور اتباع شیعه سایر کشورهای جهان از جمله پاکستان و افغانستان است. حتما باید میزبان خوبی برای این زائران باشیم و تمام هم و غم خود را برای امنیت سلامت زائران بگذاریم و اقدامات مناسب را انجام دهیم.وی با بیان اینکه در بحث واکسیناسیون، دارو و مراقبت‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بازگشت، خستگی و ضعف عضلانی بیشتر است باید آمادگی لازم برای بازگشت زائران از پیاده‌روی اربعین وجود داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۲۰۰ نفر از پرنسل بهداشت و درمان در حوزه بیماری‌ها، بهداشت محیط و مراقبت‌ها در این مرز مستقر هستند و دقت لازم را برای ورود و خروج افراد انجام خواهند داد تا با چکاپ زائران در صورت وجود مشکل سریعا بیماری تشخیص داده شده و مراقبت لازم انجام شود.

وی افزود: سازمان اورژانس کشور در صورت بروز هرگونه حادثه کاملا آمادگی لازم را دارد و بیمارستان‌ها نیز کاملا آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. در راستای خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرز بین‌المللی شلمچه، ۱۵ دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۵۴ دستگاه موتورلانس مستقر می‌شود و هلیکوپتر اورژانس نیز برای موارد اورژانسی استفاده خواهد شد.رییسی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر، اورژانس و وزارت بهداشت در مرز عراق حضور دارند، گفت: امسال تفاهم‌نامه خوبی با وزارت بهداشت و درمان عراق به امضا رسیده تا در آن سوی مرز نیز گشت‌ها، بازدید و بازرسی‌های مشترک میان پرسنل وزارت بهداشت و درمان دو کشور انجام شود. پایگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور عراق نیز برای خدمات‌رسانی به زائران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳ میلیون زائر در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. در مرزهای ایران وضعیت خوبی برقرار است و امسال نیز مرز خسروی باز شده و بسیاری از هموطنان از آن مسیر به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند. در مجموع با توجه آمادگی ایران برای ورود و خروج زائران، وضعیت را خوب و مناسب ارزیابی می‌کنم. امسال امنیت و سلامت کامل برقرار است و دغدغه‌ها نیز کم خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دستگاه‌های پرتابل و سیار آماده شده که در حوزه بهداشت محیط فعالیت می‌کنند و می‌توان از نظر سنجش بار میکروبی مواد غذایی و روغن در محل عرضه، بررسی‌های لازم را بلافاصله انجام داد.

 

ارسال نظر