روند مهاجرت از روستا به شهر معکوس شده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۶۷
روند مهاجرت از روستا به شهر معکوس شده است

گروه بنگاه‌ها|

«روند مهاجرت روستاییان به شهرها معکوس شده است.» این خبر دیروز توسط معاون توسعه روستایی رییس‌جمهوری مطرح شد؛ موضوعی که هرچند در میان اخبار سیاسی مرتبط با موضوع مذاکرات، ترامپ و تحریم‌های اقتصادی و... کمتر مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار گرفت، اما کارشناسان امور اقتصادی و تحلیلگران امر توسعه به آن واکنش نشان دادند و ارزیابی‌های تحلیلی خود را در خصوص آن ارایه کردند؛ خبری که نشان می‌دهد روند مهاجرت روستانشینان به شهرها که طی 4دهه گذشته همواره روند رو به رشدی را تجربه می‌کرد بعد از برنامه‌ریزی‌های مدون دولت و مجلس برای توسعه اشتغالزایی در روستاها و تخصیص تسهیلات ویژه کارآفرینی آرام آرام رو به سمت کاهش حرکت می‌کند.

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نخستین مسوولی بود که به این نکته اشاره کرد: « از سال گذشته تاکنون روند مهاجرت از روستا به شهرهای کشور معکوس شده است.»

محمد امید دیروز در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری اصفهان در استانداری اصفهان افزود: این نوع مهاجرت معکوس در روستاهای مناطقی روی داده که بیشتر مورد دقت، توجه و سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که تا دو سال پیش روند مهاجرت ادامه داشت و بسیاری از مهاجران از روستاها در حاشیه شهرها سکونت کرده بودند که آسیب‌ها و تهدیدهای خاص خود را به همراه داشت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون تلاش‌ها و کارهای خوبی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به اقدام‌های گسترده در حوزه زیرساختی روستاهای کشور اشاره کرد.

وی احداث مدرسه، راه و خدمات مختلف در روستاها را موجب سازندگی، تحصیل و اشتغال در آن مناطق عنوان کرد که این اقدامات همچنان در حال گسترش است. امید تنها روند کند در دهه‌های اخیر را کاهش جمعیت روستایی در کشور ذکر کرد و گفت: آمار جمعیت روستایی در دهه ۶۰ حدود ۶۵ درصد با ۲۱ میلیون نفر جمعیت بود که این آمار هم‌اکنون به ۲۶ درصد رسیده است.

وی یکی از علت‌های کاهش جمعیت روستایی را پرداختن صرف به کشاورزی برشمرد و گفت: اگر روستاییان علاوه بر کشاورزی به کارهای خدماتی ترغیب شده بودند علاوه بر توسعه روستاها، جمعیت آنها هم بیشتر می‌شد. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: اکنون تمام تلاش‌ها برای نگهداشتن جمعیت در روستاهاست و پرداختن به طرح‌های اشتغال روستایی یکی از این اقدامات است. وی تقویت بوم گردی را یکی از اقدامات خوب در زمینه اشتغال و توسعه روستاها برشمرد. امید با اشاره به مشکلات و چالش‌های مطرح شده در زمینه دریافت تسهیلات اشتغالزایی در روستاها گفت: تمامی موارد با برپایی جلساتی در دولت و کمیسیون‌های مجلس مطرح، پیگیری و اصلاح خواهد شد. اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که دولت از چه طریقی توانسته ایده معکوس کردن روند مهاجرت از روستاها را محقق کند؟

   رشد 18درصدی اشتغال روستایی  

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به این پرسش از رشد ۱۸ درصدی اشتغال روستایی پس از تصدی دولت تدبیر و امید خبر می‌دهد. رشدی که از منظر امید یکی از عوامل اصلی معکوس شدن مهاجرت روستاییان از شهرها و کلان‌شهرهاست..

محمد امید در ادامه افزود: پیش از تصدی دولت تدبیر و امید سهم اشتغال روستایی در اشتغال کشور 5 درصد بود که سال گذشته این میزان به ۲۳ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه اشتغال روستایی و محرومیت‌زدایی انجام داده است، اظهارداشت: مهم‌ترین کاری که توسط این دولت انجام شد اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل توسعه صندوق ملی برای توسعه اشتغال روستایی است که تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات تخصیص یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهارداشت: از محل صندوق ملی، تسهیلاتی برای اشتغال روستایی با نرخ سود چهار، ۶ و ۹ درصد به ترتیب برای روستاها، مناطق عادی و سرمایه در گردش اختصاص یافت.

وی سهم بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع کوچک از اعتبار در نظر گرفته شده از صندوق ملی برای اشتغال روستایی را به ترتیب ۴۵، ۲۵ و ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: برای اشتغال روستایی استان ۳۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شد از این مبلغ تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

امید با اشاره به اینکه کمیسیون‌های فرعی مجلس در تلاشند تا مبلغ اختصاص یافته از صندوق ملی برای طرح‌های اشتغال روستایی به عنوان منبع پایداری حفظ شود، گفت: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در تلاش است تا این منبع مالی به مدت پنج سال ادامه داشته باشد و درصددیم تا سال آینده تسهیلات پلکانی به متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص یابد و مناطق محروم از درصد سود پایین‌تری برای دریافت تسهیلات برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه این راهبرد تحول جدی در اشتغال روستایی به وجود می‌آورد، از سرمایه داران خواست در مناطق محروم و ایجاد اشتغال روستایی سرمایه‌گذاری کنند.  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: این معاونت با بررسی طرح‌های اجرا شده در اشتغال روستایی و مناطق محروم، آسیب‌شناسی خواهد تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های صنعتی و کشاورزی روستایی بیش از پیش فراهم شود.

وی اظهارداشت: بررسی درخواست متقاضیان سرمایه‌گزاری در طرح‌های اشتغال روستایی در بخش‌های کشاورزی و صنعت که برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» ثبت‌نام کردند، در کارگروه ملی اشتغال روستایی شدت خواهد یافت و از محل این منابع تسهیلات به سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد.

   شاخص‌های زیربنایی رشد

در همین خصو معاون برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری گفت: اصفهان رتبه ۱۵ کشور را به لحاظ جمعیت روستایی که براساس آخرین آمار ۶۱۳ نفر است، دارد.

کاوه معراجی اضافه کرد: در شاخص‌های زیربنایی وضعیت روستاهای استان بسیار خوب ارزیابی شده است و تنها در بخش‌هایی مشکل آب آشامیدنی وجود دارد. وی، متوسط درآمد روستاییان استان اصفهان را ۲۱ میلیون تومان در سال و هزینه آنان در طول یک سال را ۲۰ میلیون تومان دانست که از این نظر این استان رتبه هشتم را در کشور دارد.

معراجی، نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی را نیز در استان اصفهان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال ۹۵نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان ۷.۷ درصد بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۷، ۲ درصد کاهش پیدا کرد. وی تصریح کرد: اگر برای هر شغل ۴۰ میلیون تومان سرانه در نظر بگیریم به ۷۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان، صفر شود. معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی کشور افزود: حدود ۳۸ درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است که باید به مشاغل تکمیلی در روستاها توجه بیشتری شود.

 

ارسال نظر