بازگشت به مسیر رونق

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۲۴
بازگشت به مسیر رونق

گروه بنگاه‌ها|

تاکید مقامات ارشد کشور و کارشناسان اقتصادی بر مقوله رونق تولید و احیای واحدهای اقتصادی مشکل‌دار باعث شده تا تکاپوی فراوانی برای احیای واحدهای تولید راکد و نیمه‌فعال و آن دسته از واحدهای صنعتی که با کمترین توانمندی ممکن در حال تولید هستند در سراسر کشور انجام شود. راهبردی که دولت از طریق ستادهای استانی در سراسر کشور تلاش می‌کند تا زمینه احیای بنگاه‌های تولیدی و خدمانی را فراهم کند.

فعل و انفعالی که در ادامه می‌تواند بخشی از مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران چون بیکاری، فقر مطلق و...را پوشش دهد و در نهایت زمینه را برای صادرات اقلام ایرانی به عنوان شاه کلید رشد پایدار ایجاد کند. اما در شرایطی که دولت هرساله رقم عمده‌ای از ظرفیت‌های بودجه‌ای خود را به موضوع رونق تولید در استان‌ها تخصیص می‌دهد؛ پویش اطلاعاتی مناسبی

درخصوص آن‌دسته از بنگاه‌هایی که در استان‌های مختلف کشور در اثر اجرای این طرح به فضای اقتصادی نرمال کشور بازگشته‌اند در دسترس نیست. اعداد و ارقام و آماری که می‌تواند تصویری از برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته ارایه کند و دورنمایی از برنامه‌های آتی نیز در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

 دورنمای احیای واحدها در استان‌ها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش که فرآیند احیای بنگاه‌های راکد در اصفهان بر اساس چه مکانیسمی پیش می‌رود با اشاره به آمار استان‌های مختلف می‌گوید: بر اساس جدیدترین گزارش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، اصفهان بهترین عملکرد و بیشترین امتیاز در کشور را به خود اختصاص داده، بطوریکه ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا شده‌اند.

اسرافیل احمدیه اظهار داشت: بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد و میزان اثربخشی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها در سال ۹۷، استان اصفهان طبق شاخص‌های انتخابی امتیاز ۶۰۴۸ را کسب و در رتبه نخست کشوری قرار دارد. وی با بیان اینکه در این عملکرد شاخص‌هایی مانند جلسه‌های برگزار شده، حضور استاندار در جلسه‌ها و تعداد مصوبه‌های اجرا شده و در دست اقدام در نظر گرفته شده، افزود: پس از اصفهان، استان‌های تهران (با ۵۹۴۰ امتیاز)، البرز (۴۹۸۹ امتیاز) و فارس (۴۷۹۵ امتیاز) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

احمدیه خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد کارگروه تسهیل با توجه به ضرورت اثربخشی اقدام‌های استان‌ها در جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی و ایجاد زمینه مناسب برای توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری که نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت اشتغال دارد، همواره جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، گفت: این استان بهترین عملکرد را در احیای واحدهای تولیدی غیر فعال در سال گذشته داشت به‌طوری‌که ۱۹۵ واحد تولیدی غیرفعال را با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا کرد.

وی با بیان اینکه استان‌های کرمان با ۱۵۵ واحد و گیلان با ۱۳۷ واحد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، اضافه کرد: در مجموع، پارسال یک‌هزار و ۲۹۷ واحد تولیدی غیر فعال با حمایت کارگروه تسهیل در کشور احیا شدند که منجر به اشتغال ۱۲ هزار و ۶۷۷ نفر شد.

احمدیه با اشاره به اینکه اصفهان در ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی نیز بهترین عملکرد را در کشور داشت، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۷ واحد با مصوبه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در این استان ارتقای ظرفیت یافتند و استان‌های سمنان با ۴۰۴ و قم با ۳۶۴ واحد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وی، رتبه اصفهان از نظر ایجاد فرصت‌های شغلی از محل افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی را پس از تهران، دوم اعلام کرد و اظهار داشت: در تهران سه هزار و در اصفهان ۲ هزار و ۹۳ فرصت شغلی از این محل در این استان‌ها ایجاد شد. به گفته وی، در مجموع سال گذشته سه هزار و ۸۰۲ واحد تولیدی با کمترین ظرفیت اسمی خود فعال بودند که با حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ارتقای ظرفیت یافتند و منجر به اشتغال ۲۴ هزار و ۲۴۵ نفر در کشور شد.احمدیه با اشاره به اینکه اصفهان در اجرایی شدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، رتبه دوم کشور را با اجرایی شدن ۷۶ درصد از تصمیم‌ها، دارد، اظهار داشت: هرمزگان با ۷۷ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴.۶ درصد در رتبه‌های اول و سوم این شاخص قرار گرفتند.

 استفاده از سامانه‌های ارتباطی

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان با پرداخت هشت هزار و 900میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای مشکل‌دار این استان در سال 98 موافقت کرد .بهروز اسودی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان و دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز از آغاز مجدد ثبت‌نام واحدهای تولیدی متقاضی دریافت تسهیلات طرح رونق تولید امسال خبر داد و گفت: این تسهیلات به منظور حمایت از تولید و رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، به کلیه واحدهای تولیدی استان که مشمول طرح می‌شوند پرداخت خواهد شد.

وی گفت: امسال نیز همچون سال قبل بسته تسهیلات رونق تولید با هدف هموار‌سازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و در راستای تحقق شعار رونق تولید و تامین مالی تولید‌کنندگان داخلی، اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام به صورت کاملا الکترونیکی صورت می‌گیرد اضافه کرد: تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی‌، تامین تسهیلات مورد نیاز طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد‌، تامین مالی طرح‌های بازسازی و نوسازی در اولویت این بسته رونق تولید قرار دارند.اسودی یادآوری کرد: متقاضیان می‌توانند درخواست خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت کنند تا پس از بررسی توسط کمیته بررسی تسهیلات و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی‌‌، به بانک‌های عامل معرفی شوند .دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با بیان اینکه سال گذشته ۸۷۹ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان بیش از 9 هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید از بانک‌های عامل استان دریافت کردند افزود: سال گذشته شاهد تحقق ۸۷ درصدی سهم پرداختی تسهیلات رونق تولید در استان بودیم.

وی از معرفی ۳۷ واحد تولیدی متقاضی تسهیلات به بانک‌های عامل در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون کارگروه از محل اعتبارات تسهیلات رونق تولید ۹۸ با پرداخت تسهیلاتی به ارزش حدود هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به این واحدهای تولیدی موافقت کرده است.

 احیای واحدهای راکد

راهکار توسعه پایداراست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز از جمله چهره‌هایی است که معتقد است احیای واحدهای راکد مهم‌ترین گام برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه در استان‌های مختلف است. حاتمی در پاسخ به این پرسش که چرا احیای واحدهای اقتصادی تا این اندازه مهم است؟ می‌گوید: نخستین راهکار توسعه در استان، حفظ واحدهای صنعتی و تولیدی موجود و نیز احیای واحدهای راکد است.

هدایت حاتمی با اشاره به اینکه سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گرفته است، افزود: در راستای عمل به منویات ایشان، همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به حمایت از واحدهای تولیدی و نیز احیای واحدهای راکد هستند. مشکلات واحدهای تولیدی به کل اقتصاد استان بر می‌گردد و شکوفایی این واحدها می‌تواند به اقتصاد استان رونق ببخشد. هر شرکتی که نتواند از نصف ظرفیتش استفاده کند، واحدی راکد محسوب می‌شود.

حاتمی با اشاره به نمونه‌های مصداقی از اهمیت احیای واحدها تصریح می‌کند: اجرای تمامی مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، لازم الاجراست و عدم اجرای آن، پیگرد قانونی دارد و بانک‌های عامل و مسوولان مربوطه باید همکاری و هماهنگی لازم را با واحدهای تولیدی استان، از جمله کارخانه قند بیستون داشته باشند.

 

ارسال نظر