اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۲۷:۲۸
کد خبر: ۱۵۲۶۳۵

قمه‌زنی، موجب سوءاستفاده‌ تبلیغاتی دشمنان اسلام شده است

اصفهان|کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی معتقد است: همه روش‌های عزاداری تا زمانی که با دستورات نورانی شرع اسلام مخالف نباشد و موجب ضرر و زیان غیرقابل جبران به عزاداران نشود و همچنین موجب وهن اسلام و مذهب تشیع نشود، مورد تأیید اسلام و ائمه طاهرین(ع) بوده است.

حجت‌الاسلام امیر صالحی با اشاره به مصداق قمه‌زنی در عزاداری امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: با بررسی منابع دینی درمی‌یابیم که قمه‌زنی از نظر شرعی پایه و مبنای دینی ندارد و صرفاً از روی علاقه شیعیان به حضرت سیدالشهدا(ع) انجام می‌گیرد؛ از آنجایی‌که قمه زدن و خون از سر جاری کردن در دید برخی از غیرمسلمانان تأثیر سوء داشت و موجب بدبینی و تبلیغات سوء علیه تشیع می‌شد، بسیاری از علما و مراجع تقلید به حرمت آن فتوا دادند.

درب‌دلاکان و پشت‌بازار قدیمی‌ترین هیات‌های خرم‌آباد

خرم آباد|در خرم‌آباد قدیمی‌ترین تکایا که به استناد کتیبه آن دارای ۱۵۰ سال قدمت است، در محله درب‌دلاکان قرار دارد. هیات‌های پشت‌بازار و درب‌دلاکان از قدیمی‌ترین هیات‌های خرم‌آباد به‌شمار می‌روند.

مردم منطقه‌ زاگرس به‌ویژه استان آیین‌های عزاداری خاصی دارند که این منطقه را در ایام ماه محرم به یکی‌از مقاصد گردشگری مذهبی در ایران تبدیل کرده است. جوانان لرستانی از همان روزهای اول محرم با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد در جای جای این اس‍ت‍‍ان بار دیگر ح‍‍ال و ه‍و‌ای ع‍‍اش‍ورای‍‍ی را ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر م‍‍ی‌ک‍ش‍‍ان‍ن‍د.مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه‌زنی به گرامیداشت این روزها می‌پردازند.سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی دسته دسته گردهم می‌آیند و با کامل شدن هیات‌ با تشکیل دو ستون به عزاداری می‌پردازند.

سیر روان قطارهای مسافری و باری در سیستان و بلوچستان

زاهدان|مدیرکل راه‌آهن جنوب‌شرق گفت: با وجود بادها و توفان‌های همیشگی در مسیر ریلی کلات به شوره گز به طول ۷۵ کیلومتر با تمهیدات اندیشیده شده قطارهای مسافری و باری سیر ایمن و روانی در منطقه دارند. مجید ارجونی اظهار کرد: وجود ۷۵ کیلومتر مسیر ماسه‌ای، وجود توفان‌های مکرر در منطقه و از همه مهم‌تر بادهای ۱۲۰ روزه، قطارهای این ناحیه بدون هیچ مشکلی از این منطقه با سلامت عبور می‌کنند. وی افزود: با توجه به اهتمام ویژه مدیرعامل و قائم مقام راه آهن ج.ا.ا به مبحث سفری آرام و ایمن برای مسافران ناوگان حمل و نقل ریلی مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار جهت ماسه روبی مسیر ماسه گیر راه‌آهن جنوب‌شرق اختصاص یافته است. وی بیان کرد: به دستور مدیرعامل راه‌آهن و همکاری اداره کل راه آهن تهران یک دستگاه لودر کماتسو مدل w260 به صورت اموالی به اداره کل راه‌آهن جنوب شرق اهدا شد.

آیین سنتی نخل‌بندانی و نخل‌گردانی در گناباد برگزار شد

مشهد|رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: نخل بندانی و نخل‌گردانی به عنوان یک همایش بزرگ اجتماعی، فرهنگی و دینی در گناباد هر ساله برگزار می‌شود. علیرضا شناسایی در خصوص آیین نخل‌گردانی در این شهرستان گفت: از دوران صفوی مراسم نخل‌گردانی همراه با سینه‌زنی و شبیه‌سازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرم در گناباد رواج یافته و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه‌های قیمتی و آیینه‌هایی بسته می‌شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می‌آورند.  وی با اشاره به مفاهیم آیین نخل‌گردانی گفت: عناصر تشکیل‌دهنده نخل هر کدام‌ مفهوم خود را دارد پارچه سیاه نخل نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا(ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا(ع) و سرو و نخل نماد قامت حضرت علی‌اکبر(ع) است. پنجه‌های فلزی نخل نماد دستان ابوالفضل العباس(ع)، زنگ، نماد زنگ کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد سرخی خون سرور و سالار شهیدان(ع) و میوه بهشتی است.

آیین روشن کردن ۴۱ شمع در ۴۱ مسجد تبریز در تاسوعا

تبریز|آیین شمع‌گذاری (شمع پایلاما) یکی از ۹ آیین عاشورایی آذربایجان شرقی است که به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بر اساس روایتی که امام حسین(ع) و یارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق می‌کنند، عزاداران شهر تبریز در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن

41 شمع در 41 مسجد شهر را برگزار می‌کنند. همچنین به تعبیر برخی در شب تاسوعا مردم به‌صورت نمادین با برافروختن شمع چادرهای امام حسین(ع) و یارانش را از تاریکی درمی‌آورند. زمان اجرای این ایین عزاداری مذهبی بعد از اذان ظهر تاسوعا بوده و مردم عزادار تبریز به‌صورت انفرادی یا گروهی و در قالب دسته‌جات عزاداری از یک مسجد به مسجد دیگر و از محله‌ای به محله دیگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.

 

ارسال نظر