چشم اندازهای بخش تعاون در اشتغالزایی

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۷۰
چشم اندازهای بخش تعاون در اشتغالزایی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح چشم اندازهای بخش تعاون با اشاره به ظرفیت‌هایی که بخش تعاون برای فعالیت‌های مولد زنان به عنوان ظرفیت‌های پنهان جامعه ایجاد کرده است از تعاونگری بیش از 19میلیون بانوی ایرانی خبر داد. اعداد و ارقامی که نشان دهنده ظرفیت‌های بالای بخش تعاون در کشورمان است.

ابراهیم صادقی‌فر، دیروز در چهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان افزود: ۵۳ درصد تعاونی‌های کشور در زمینه تولیدی فعال است.

وی ادامه داد: تعاونی روشی برای جمع‌آوری سرمایه‌های خرد برای اتفاقی بزرگ است و به عنوان نمونه در کشوری مانند برزیل ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی در قالب تعاونی است که این میزان چشمگیر است.وی اظهار داشت: اقتصاد در عرصه تعاون عدالت گرا است و زمینه ساز توزیع سالم سرانه ثروت و کاهش فقر در جامعه است.

صادقی فر با بیان اینکه تعاون در کشور نگاه محدودگرایانه ندارد، افزود: کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای تعاون در کشور تعریف شده است.معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تعاون شریکی سالم و کارآمد برای دولت است و به دلیل سر و کار داشتن با افراد کم درآمد و کمک به تقویت عدالت اجتماعی در اقتصاد مقاومتی نقشی مهم ایفا می کند.

وی یادآور شد: توسعه پایدار گره خورده با تعاون است و رشد و بالندگی تعاون در کنار تسهیل‌گری قوانین، تسهیلات، نیازمند فرهنگسازی و توجه به این موضوع از منظر اجتماعی است.به گفته صادقی فر، انسجام اجتماعی لازمه شکل‌گیری تعاونی است و پیگیری بستر رشد و نمو تعاونی در بخش اقتصادی نیست، راهکار توسعه تعاون تقویت شاخص‌هایی از جنس همدلی، همکاری و انسجام است.وی اضافه کرد: حوزه تعاون، اجتماع و فرهنگ به هم گره خورده است و تنها رشد و توسعه با آگاهی و مهارت آموزی محقق می‌شود.وی با بیان اینکه تعاونی‌ها اهل رقابت نیستند، گفت:  ارتقای دانش، آگاهی، دانایی، مهارت و توانمندسازی، لازمه موفقیت در تعاونی‌ها است و اکنون در تعاونی کشور به این موضوع‌ها کمتر پرداخته شده است.معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یکسال گذشته سه هزار و ۵۵۷ تعاونی با عضویت

۷۳ هزار و ۸۷ نفر و ظرفیت اشتغال برای ۵۲ هزار و ۴۸۷نفر ایجاد شده است.

 تعاون‌گری نزدیک به ۱۹ میلیون زن ایرانی

صادقی فر با بیان اینکه ۵۳ درصد تعاونی‌های کشور در زمینه تولیدی فعال است گفت: ۱۸ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۳۷۹ نفر از اعضای تعاونی‌های کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.معاون وزیر تعاون افزود: تعاونی سهام عدالت با ۱۷ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۶۶ عضو، بیشترین عضو از جمعیت بانوان را دارد. تعاونی تامین نیاز مصرف کنندگان با داشتن ۷۲۰ هزار و ۱۸۳ عضو زن دومین تعاونی است که بانوان سهم بالایی در آن دارند. پنج میلیارد ریال تسهیلات بدون وثیقه از جمله راهکارهای تشویقی دولت برای سوق دادن و ترغیب زنان به سمت ایجاد تعاونی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: ۶۴۳ طرح تعاونی با مشارکت ۳۹ هزار و ۶۲۳ عضو و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال امسال در هفته تعاون به بهره‌برداری رسید. از مجموع ۶۴۳ طرح افتتاحی در هفته تعاون، ۵۷ درصد تعاونی‌ها مربوط به بخش تولید، ۲۱ درصد مربوط به بخش خدمات و ۲۲ درصد مربوط به بخش‌های توزیعی و مسکن است.

وی یادآور شد: ۱۸ هزار و ۶۲۴ فرصت شغلی با افتتاح این تعداد تعاونی در هفته تعاون امسال در کشور ایجاد شده است.معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: ۲۵۸ مجتمع ورزشی در کشور برای تعاونی‌ها به منظور تقویت نشاط اجتماعی در نظر گرفته شده که از این تعداد بیش از ۱۸۰ مجتمع به بهره‌برداری رسیده و ۷۷ مجتمع در حال ساخت است.وی ادامه داد: در استان سمنان

۲ مجموعه ورزشی در هفته تعاون امسال به بهره‌برداری ‌رسید.در یک‌سال گذشته سه هزار و ۵۵۷ تعاونی با عضویت ۷۳ هزار و ۸۷ نفر و ظرفیت اشتغال برای ۵۲ هزار و ۴۸۷ نفر ایجاد شده است.صادقی‌فر، معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور شرکت در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر و افتتاح چند طرح ورزشی و چند تعاونی تولیدی به استان سمنان سفر کرد.

 

ارسال نظر