تعاونی‌ها دنبال بازار جهانی باشند

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۹۸
تعاونی‌ها دنبال بازار جهانی باشند

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی گفت: بخش تعاون باید به استفاده از بازارهای جهانی اهتمام جدی داشته باشد.

علی سرزعیم دیروز در چهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان بوشهر اظهار داشت: بازاریابی بین‌المللی شرایط دشوار و خاص خود را دارد که تعاونی‌ها به صورت تک به تک شاید نتوانند از عهده آن برآیند.

وی بابیان اینکه ایجاد تعاونی‌های متشکل و راه‌اندازی دفترهای بازاریابی بین‌المللی حائز اهمیت ویژه است تصریح کرد: اکنون با کشورهای عمان، قطر و تا حدی کویت ارتباط خوبی داریم و حتی در عراق نیز باید سازوکاری برای افزایش سهم ایران از بازار این کشور فراهم شود. سرزعیم اظهار داشت: ورود به بازارهای جهانی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و اکنون در شرایط تحریم این دشواری به مراتب بیشتر است ولی با این حال چنانچه امروز به بازارهای جهانی ورود شود شرایط آغاز فرایند این ورود سهل‌تر از ۱۰ سال آینده است.

وی بابیان اینکه در صورت رفع تحریم‌ها علاوه بر تسهیل در روند صادرات، منابع ارزی حاصل از آن را نیز بهتر به کشور برمی‌گردد گفت: شوک ارزی کشور که ارزش آن را پنج برابر کرده بر بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده تا بنگاه‌ها نگاه به برون‌گرایی را بیش از گذشته موردتوجه قرار دهند.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز به عنوان یک محرک اقتصاد ما را به زور و فشار در حال سوق دادن به حالت سالم‌تر است گفت: جانمایی نادرست برخی از شرکت‌ها ازجمله کارخانه فولاد اصفهان که منجر به خشک شدن زاینده‌رود شد باعث شده تا آنها نتوانند به موفقیت مورد انتظار دست پیدا کنند.

سرزعیم با اشاره به اینکه در بخش‌هایی با سرمایه کشور شاهد احداث کارخانه‌هایی بودیم که تنها ثمره آن ایجاد مشکل کم آبی و ورشکستگی است بیان کرد: با وجود تمرکز ویژه کشورهای پیشرفت برای احداث کارخانه‌ها در مناطق ساحلی ولی در ایران کارخانه‌های آب بر در مناطق خشکی و دور از منابع آبی پایدار راه‌اندازی می‌شود و در چنین شرایطی هزینه تمام‌شده شرکت‌ها افزایش‌یافته و درنهایت قدرت خرید آنها نیز در بازارهای بین‌المللی کاهش می‌یابد. وی تاکید کرد: در شرایط تحریم کل اقتصاد با رکود مواجه شده ولی، صادرات غیرنفتی و طرح‌های گردشگری امسال رشد قابل توجهی یافته است.

 

ارسال نظر