نیاز به ۳۶ هزار پهپاد در بخش کشاورزی کشور

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۲:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۵۱۲۴۱
نیاز به ۳۶ هزار پهپاد در بخش کشاورزی کشور

استفاده از دستاوردهای نظامی و امنیتی در حوزه اقتصادی و در امر توسعه موضوعی است که همواره در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است؛ از زمان جنگ‌های دوران باستان تا هنگامه جنگ‌های معاصر بین‌المللی و... همواره تکنولوژی‌های نظامی الهام بخش دانشمندان برای توسعه فعالیت‌های فناورانه بوده است. یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در علوم مختلف پهپادها هستند که به دایره وسیعی از مطالبات اهالی تولید و تجارت در بخش‌های مختلف پاسخ می‌دهند .

 با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود و درخواست‌های بیشتری برای به کارگیری آنها در امور مختلف اقتصادی ثبت می‌شود. ازجمله کاربردهای پهپادها می‌توان به کاربرد آن در صنعت کشاورزی اشاره کرد. اقتصاد ایران هم بعد از ارتقای  ظرفیت‌های کشور در حوزه تولید پهپادها، تلاش می‌کند تا زمینه به کارگیری این تکنولوژی را در حوزه‌های کشاورزی، تجاری و...را نیز فراهم کند. بر این اساس رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی می‌گوید: ۳۶ هزار پهپاد برای کشاورزی در کشور نیاز است که می‌تواند کود و بذر را در بازه زمانی کوتاه و به صورت دقیق در اختیار کشاورز و زمین کشاورزی قرار دهد. به گزارش ایسنا، محمدعلی قنادزاده دیروز در نشست خبری با موضوع آب، خاک و اشتغال جوانان در محل این سازمان اظهار کرد: هر پهپاد می‌تواند برای دو تا سه نفر اشتغالزایی ایجاد کند. استفاده از سنجنده‌ها یا تکنولوژی‌های هوا فضا در پایان‌نامه‌ها بسیار دیده می‌شود اما در عرصه فعالیت نقش‌شان کمرنگ است. وی با بیان اینکه اشتغال یکی از مهم‌ترین پارامترهای کشور مخصوصا در بخش کشاورزی است، افزود: در تمام کشور دنبال افزایش اشتغال هستند اما ما دنبال افزایش اشتغالی هستیم که بهره‌وری هم با آن بالاتر رود.

وی ادامه داد: ما قصد داریم از فارغ‌التحصیلان استفاده کنیم. در کشور نزدیک ۲۵۰ هزار عضو در سازمان‌های نظام مهندسی و در استان بیش از ۱۷ هزار عضو وجود دارد که ثبت نام کردند و ۴ هزار نفر فعال هستند. یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی این است که بتواند زمینه‌های اشتغال را ایجاد کند. وظیفه ما این نیست که شغل ایجاد کنیم، وظیفه ما این است که وارد زمینه‌ای شویم که فرد آموزش دیده و با دید خود شغل انتخاب کند.

وی افزود: این روزها بحث کشاورزی بسیار پررنگ است. مقامات مختلف دنبال این هستند که استان به عنوان استان پربازده در بحث کشاورزی افزایش راندمان و بهره‌وری داشته و در این قضیه در کشور حرف داشته باشد. وی ادامه داد: برخی شهرستان‌های ما مثل نیشابور نمونه هستند که از نظر تولید شیر، گوشت و نهاده‌ها نمونه است. می‌خواهیم این را به تمام استان‌ها تسری دهیم که افراد فارغ‌التحصیل، متخصص و جوان که دنبال کار، توسعه و بهره‌وری می‌گردند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

قنادزاده با بیان اینکه ما برنامه عملیاتی نوشتیم که سالانه نزدیک ۴۰۰ نفر جذب حوزه کشاورزی شوند و زمینه‌سازی کنیم، عنوان کرد: این زمینه‌سازی‌ها را در ۱۹ بند عملیاتی در داخل استان و در ۶ بند اصلی در داخل کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم. یکی از بندهای مهم و زمینه‌ساز، بحث استفاده از تکنولوژی‌های نوین است.

   استفاده از تکنولوژی‌  نوین در عرصه کار

وی ادامه داد: کشاورزی ما قدمت زیادی دارد اما اگر دنبال بهره‌وری آب، بالا بردن عملکرد محصول و وارد کردن تکنولوژی‌های نوین در عرصه کار هستیم باید افراد متخصص وارد شوند. دیدگاه سنتی به عنوان تجربه خوب است اما نباید دنبال دیدگاه سنتی صرف برویم، باید سنت را با تکنولوژی و مدرنیزه ترکیب کنیم. رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: دنبال برگزاری همایش و ایجاد مجله در خصوص تکنولوژی‌های نوین کشاورزی هستیم. در این زمینه تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های اجرایی، خصوصی، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها بستیم و فارغ‌التحصیل و نیاز شغلی را مشخص کرده و گفتیم چه کارهای مشترکی می‌توانیم انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها در کشور سه دسته استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی هستند، تصریح کرد: ما وارد برنامه عملیاتی شدیم. این کار دوم ما در بسترسازی بود. کار سوم این بود که با دستگاه‌های دولتی وارد صحبت شدیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اضافه کرد: با استانداری وارد صحبت شدیم تا ما را در طرح مثلث توسعه اقتصادی خود شریک کنند تا در بخش آموزش و تسهیلگری وارد عمل شویم.

 

ارسال نظر