فعال‌سازی کارخانه‌های تعطیل‌شده در اوج تحریم‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۰۰
فعال‌سازی کارخانه‌های تعطیل‌شده در اوج تحریم‌ها

گروه بنگاه‌ها|

بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان و در شرایطی که حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران اقتصادی نیز دوره‌ای از رکود دامنه‌دار اقتصادی را برای اقتصاد، تولید و صادرات کشورمان پیش بینی می‌کردند، ایران توانست با استفاده از همدلی و مشارکت گسترده بخش‌های مختلف نه تنها نوسان ناشی از تحریم‌های اقتصادی را پشت سر بگذارد، بلکه دورنمای روشن‌تری برای رشد تولیدی را نیز ارایه کند.

دولت در ابتدای سال 98 اعلام کرد جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و تلاش برای احیای واحد‌هایی که به دلایل مختلف با ظرفیت کمتر فعالیت می‌کنند، اولویت اصلی دولت در سال رونق تولید است؛ با این دستور کار مشخص بود که ارکان اقتصادی دولت برنامه‌های اجرایی خود را برای احیای واحدهای تولیدی مشکل‌دار آغاز کردند تا اقتصاد ایران با حداکثر توان تولیدی خود به پیش برود. نتیجه این برنامه‌ریزی در نهایت حفظ اشتغال و حفظ توان تولیدی صنایع و اتخاذ راهکارهای مناسب برای توسعه صنایع و ایجاد اشتغال بود که در 6ماهه نخست سال98 دنبال شد.

بر این اساس پایش استانی بنگاه‌های تولیدی حاکی از آن است که روند احیا و بازگشت واحدهای اقتصادی مشکل‌دار به فرآیند تولید کشور با یک شیب ملایم و منحنی آرام در حال انجام است و بر خلاف برنامه‌های دشمنان ایران توانسته با استفاده از الگوی درونزایی، اقتصاد خود را در برابر تکانه‌های برونی مصون‌سازی کند.

روزنامه تعادل با توجه به اهمیتی که برای انعکاس شفاف واقعیات اقتصادی قائل است در جریان این گزارش و با رصد آمارهای مستند استانی نگاهی به پروژه احیای واحدهای تولید خرد در استان‌ها انداخته است تا مخاطبان نیز در جریان این آمار قرار بگیرند.

  بازگشت واحدهای مشکل‌دار به دامان تولید

یکی از استان‌های صنعتی کشورمان که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های تولیدی‌اش معطوف به صنایع کوچک و متوسط است استان البرز است؛ معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در پاسخ به این پرسش که فرآیند احیای واحدهای تولیدی در این استان چگونه است، می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون 17 واحد تولیدی و صنعتی غیر فعال به چرخه تولید بازگشته‌اند.‌

امیر تورج کلانتری اظهار کرد: سال گذشته در مجموع 77 واحد صنعتی و تولیدی استان مجدداً به چرخه تولید بازگشته‌ و امسال هم با تلاش‌های صورت گرفته موفق شده‌ایم 17 غیر فعال را به چرخه تولید بازگردانیم. این اقدام با توانمندسازی این واحدها از طریق حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان صورت گرفته است.

وی توضیح داد: این شرکت با برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی، روش‌ها و سازوکار کسب و کار نوین، فروش تولیدات، بازاریابی محصولات و... را به آنها آموزش می‌دهند تا واحدهای تولیدی بتوانند در شرایط کنونی روی پای خود بایستند.

وی تصریح کرد: علاوه براین، این شرکت با معرفی واحدهای تولیدی و صنعتی به بانک‌های عامل، شرایط دریافت تسهیلات وام کم بهره با بازپرداخت طولانی را برای صاحبان این واحدها فراهم می‌کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: برای پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، زمینه استفاده از شرایط ضمانت صندوق صنایع کوچک را فراهم می‌کنیم.

کلانتری توضیح داد: با راه‌اندازی کلینیک کسب و کار در استان که 9 گروه اصلی و 44 گروه فرعی دارد، صاحبان واحدهای تولیدی استان می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف حقوقی، عارضه یابی، نظام مدیریت، فناوری اطلاعات و ... بهره بگیرند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اظهار کرد: کارشناسان این شرکت برای رصد مستمر وضعیت واحدهایی که مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند، برنامه بازدید از آنها را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا در جریان مشکلات آنها قرار بگیرند.

کلانتری تصریح کرد: واحدهایی که به تازگی به فرایند تولید بازگشته‌اند، شرایط سختی دارند و هر آن ممکن است مواردی پیش بیاید که مجددا با کاهش تولید ‌مواجه شوند، به همین دلیل باید حمایت‌های ویژه‌ای از آنها صورت بگیرد که بتوانند دربازه زمانی مناسب به ثبات برسند.

  اثرپذیری از تحریم‌ها

آمارهای اقتصادی در استان سمنان نیز حاکی از بازگشت بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل‌دار به فضای تولیدی کشورمان است. استاندار سمنان در این زمینه معتقد است که بخش اقتصادی این استان کمترین اثر را از تحریم‌های ظالمانه امریکا پذیرفته است.

علیرضا آشناگر در شورای اداری سمنان که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای تولیدی استان سمنان هم در حوزه صنعتی و هم در حوزه معدنی کمترین اثرپذیری را از تحریم‌ها داشته‌اند و به همین دلیل استان سمنان در یک سال اخیر توانسته 100درصد تعهد اشتغال خود را محقق کند. وی ادامه داد: با وجود فشارهای اقتصادی در این مدت نه تنها کارخانه‌ای در استان تعطیل نشده بلکه با تلاش فعالان بخش خصوصی و مسوولان ذی‌ربط 10 واحد از 43 واحد تولیدی تعطیل‌شده و مشکل‌دار استان نیز فعال شدند. ضمن اینکه اعتراضات کارخانه‌ها و نیروی انسانی آنها کاهش محسوسی داشته است.

آشناگر با بیان اینکه 10 واحد تملیک‌شده استان فعال شدند ادامه داد: این واحدها عمدتا به سرمایه‌گذاران جدیدی واگذار و فعال شدند.

  وابستگی زندگی مردم استان به صنعت

استاندار سمنان با بیان اینکه بیش از 65درصد بیمه‌شدگان استان تحت‌پوشش تامین اجتماعی هستند افزود: این مهم نشان می‌دهد که زندگی اکثریت مردم استان به بخش‌های صنعت و معدن وابسته است.

به گزارش استانداری، وی به نقش مهم ستاد تسهیل و رونق تولید استان در این توفیقات اشاره و خاطرنشان کرد: این ستاد با جذب 85درصدی تسهیلات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نقش مهمی در حفظ اشتغال و تحقق تعهدات اشتغال استان داشته است.

وی با بیان اینکه استان سمنان در بخش‌های مختلف و از جمله در صنعت، معدن و کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است گفت: انتظار می‌رود دولت با توجه به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌ای به استان سمنان داشته باشد.

آشناگر از نزدیکی به پایتخت و همجواری با هشت استان پرجمعیت به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم استان سمنان نام برد و اضافه کرد: نقش اقتصادی استان سمنان تنها محدود به جغرافیای استان نیست و نقشی ملی و فراتر از جغرافیای استانی دارد.

این مقام ارشد اجرایی بر ضرورت توجه ویژه به استان تاکید و تصریح کرد: اگر به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌ای نشود هم توسعه استان و هم بحث تثبیت جمعیتی در آن با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

  اعتبار اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر  

آشناگر با بیان اینکه کشاورزی در استان با وجود عدم گستردگی از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار است، گفت: تنها پسته دامغان به عنوان یک محصول استراتژیک سالانه افزون بر 3000میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند. همچنین شرق استان و خصوصا شاهرود از محصولات باغی شاخص و قابل توجهی برخوردار است.

استاندار سمنان کسری مخازن آبی این استان را بیش از 150 میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی که خوشبختانه با رای بالای نمایندگان به تصویب مجلس رسید می‌تواند فرصت‌های خوبی در استان سمنان ایجاد کند.

آشناگر برآورد اولیه برای اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح می‌تواند منافع زیادی برای همه کشور و از جمله تهران و استان‌های همجوار سمنان که سرریز نیروی کار آنها جذب استان می‌شود؛ به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کویر در استان سمنان گفت: حدود 80درصد پهنه استان سمنان را مناطق کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد و این مناطق هم می‌تواند فرصت‌های خوبی به ویژه در حوزه گردشگری پیش روی استان بگذارد و هم می‌تواند منشأ چالش‌ها و تهدیداتی برای این استان پهناور باشد.

آشناگر در بخش دیگری به تمجید از عملکرد دکتر علوی و وزارتخانه تحت‌ امرش پرداخت و گفت: تامین امنیت و اشراف اطلاعاتی از سوی این وزارتخانه به ویژه در دولت تدبیر و امید، درخشان بوده است.

 

ارسال نظر