چشم انداز احیای بنگاه های اقتصادی

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۱۳
چشم انداز احیای بنگاه های اقتصادی

گروه بنگاه‌ها|

احیای بنگاه های اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل از جمله برنامه هایی است که دولت تدبیر و امید از ابتدای تشکیل اعلام کرد که تحقق آن را در دستور کار قرار داده است.

برنامه ای با محوریت بنگاه های کوچک و متوسط که در قالب طرح رونق تولید آغاز و با تخصیص تسهیلات ویژه به بنگاه‌های دارای مشکل تلاش شد تا احیای این واحدها به سرعت انجام شود. اما دلیل اصلی سرمایه گذاری دولت برای احیای بنگاه های خرد ناشی از این واقعیت مشخص بود که بخش قابل توجهی از حل مسئله بیکاری در دست بنگاه های کوچک و متوسط است ضمن اینکه با احیای این بنگاه ها و افزایش دامنه های تولید، زمینه سازی برای بهبود شاخص های صادراتی نیز محقق می‌شد.

اما با گذشت بیش از 5سال از آغاز طرح رونق تولید، هنوز مشکلاتی بر سر راه احیای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط وجود دارد که تا زمان برطرف شدن آنها امکان رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار بیشتر به یک رویای در دور دست شبیه دانست تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد.  با توجه به قرار گرفتن در مختصات روز حمایت از صنایع کوچک سراغ نمایندگان کمیسیون های اقتصادی مجلس دهم و فعالان اقتصادی در استان ها رفتیم تا مشکلات واحدهای تولیدی خرد را از منظر کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم.  عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که از منظر شما چه عاملی باعث کندی روند حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط شده است؟ می گوید: واقعیت آن است که هنوز مشکل بانکی یکی از مهم‌ترین چالش های پیش روی فعالان اقتصادی خرد است، برخی از واحدهای تولیدی به دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شده‌اند، واحدهایی که با چندمیلیون تومان تسهیلات و حمایت های قانونی و حقوقی  راه‌اندازی می‌شوند و می توانند در زمینه اشتغالزایی، تولید و صادرات منشا اثرات خیری باشند.

سید جواد حسینی کیا در ادامه اظهاراتش با اشاره به روز حمایت از صنایع کوچک و مشکلات این حوزه اظهار داشت: بخشی از مشکلات صنایع کوچک و زودبازده مربوط به مسائل سرمایه در گردش آنها است که اگر حل شود موضوع اشتغال آنها نیز رونق خواهد گرفت.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم  مشکلات بیمه ای صنایع کوچک را از دیگر مسائل پیش روی آنها می داند که حل آنها نیازمند نگاه بلند و ارفاقی شرکت‌های بیمه‌گزار است.

وی با اشاره به ارتباط با فعالان اقتصادی در حوزه انتخابیه و افرادی که واحد تولیدی انها در آستانه تعطیلی قرار گرفته گفت: برخی از این واحدها به دلیل بدهی های بانکی تعطیل شده‌اند که اگر بخشی از وام های آنها امهال شود و با تضامین جدید به آنها وام داده شود با توجه به وضعیت تحریم و مشکلات بیکاری امکان راه اندازی مجدد خواهند داشت.

حسینی‌کیا عنوان کرد: صنایع کوچک، ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارند، اما نیازمند حمایت هستند. البته این حمایت‌ها زیاد نیست و در مواردی تنها نیازمند پرداخت چندمیلیون تومان هستند. در این راستا بانک‌ها باید نگاه اغماضی داشته باشند و برای حل مشکلات صنایع کوچک پای کار بیایند.

این نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهاراتش با تاکید بر این واقعیت که مردم ایران نشان داده اند در هنگام بحران های اقتصادی و تحریم ها با اتحاد و همدلی دستاوردهای افزون‌تری کسب می کنند چشم انداز پیش روی فعالیت های اقتصادی در ایران را چشم اندازی روشن و مثبت ارزیابی کرد.

     بازگشت 60واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

در شرایطی که حسینی کیا موضوع تامین مالی واحدهای تولیدی را همچنان مهم‌ترین چالش پیش روی تولید ارزیابی می کند، سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت استان آذربایجان غربی از منظر دیگری به موضوع ورود می کند و با اشاره به اثرات مطلوب برنامه های اقتصادی دولت و مجلس می گوید: بر اساس یک قاعده بنیادین در انتشار اخبار و رویدادها معمولا اخبار مشکلات و کمبودها بازتاب‌های وسیع تری در رسانه ها پیدا می کند و دستاوردهای مثبت کمتر با استقبال رسانه ها مواجه می شوند؛ او در ادامه تاکید می کند: در راستای توجه به رونق تولید و اجرای برنامه های اقتصادی دولت و مجلس ۶۰ واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید بازگردانی شده است.

واحدهایی که از منظر محمد دهقان احیای آنها الگوی مناسبی برای آن دسته از واحدهایی است که به دلیل مشکلات در سراشیبی رکود و تعطیلی قرار گرفته اند.

محمد دهقان با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اظهارداشت: در حال حاضر دوهزار و ۳۱۷ واحد دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که یک هزار و ۴۱۵ واحد از این تعداد فعال و نیمه فعال و ۹۰۲ واحد راکد است. وی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۷ واحد صنعتی و معدنی راکد به چرخه تولید بازگشته است اضافه کرد: امسال نیز مشکلات ۱۷۶ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک در استان برطرف می‌شود.

دهقان با اشاره به اینکه فعال شدن این واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک نقش مهمی در رونق تولید استان دارد عنوان کرد: برای راه اندازی، فعال شدن و تکمیل این واحدها در مجموع شش هزار و ۷۲۰میلیارد ریال تسهیلات نیاز است. او در خصوص رفع مشکلات واحد های مشکل دار استان نیز خاطرنشان کرد:  واحد های صنعتی که با مشکلات مالیاتی، بیمه ای، و غیره روبرو بودند با طرح مشکلات در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بیشتر این مشکلات مرتفع شد. وی با بیان اینکه طی سال‌جاری تاکنون سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با ۲۰۹ درصد افزایش داشته است افزود: در این مدت ۱۸۸ فقره جواز تاسیس برای ایجاد واحد های صنعتی جدید در استان با حجم سرمایه گذاری ۷ هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال صادر شده است.

دهقان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه بر اساس جواز تاسیس های صادره در سال جاری زمینه اشتغال مستقیم برای ۳ هزار و ۴۶۲ نفر فراهم خواهد شد افزود: در زمان حاضر پنج واحد صنعتی بزرگ مقیاس با حجم سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیارد ریال و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۹۹۱ نفر در استان آذربایجان غربی در حال اجرا است. دهقان با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۳۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر در واحد های مختلف صنعتی،معدنی، صنفی و تجارت مشغول به‌کار هستند افزود: هم اکنون تعداد یک هزار و ۴۲۸ طرح صنعتی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۱۱۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال در حال اجرا است که با به بهره برداری رسیدن این طرح های صنعتی برای ۳۹ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

     چشم اندازهای رشد بنگاه ها

از سوی دیگر بهروز خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران دراین‌باره گفت: بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی خود به‌دنبال سیاست‌ها و متعاقبا چشم‌اندازهایی هستند؛ اما با توجه به مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و بازگشت تحریم های اقتصادی سیاست‌های انتخابی هنوز عملکرد جذابی برای بنگاه‌های اقتصادی نداشته است.

او ادامه داد: در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران تحریم و رکود  پررنگ‌تر شده و تأثیر بسزایی بر عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته، وضعیت نقدینگی این بنگاه‌هاست. به گفته خدارحمی کوچک ها در شرایط رکود اقتصادی اوایل دهه 90 خورشیدی، بالاترین آسیب‌ها را دیدند. او افزود: تصور می‌شد ورود سرمایه‌ های خارجی به بازارهای مالی ایران تأثیر مهمی در افزایش عمق این بازار و به‌تبع آن امکان تأمین مالی طرح‌ها و صنایع خواهد داشت؛ اما درحال‌حاضر این فعالیت ها به دلیل بازگشت تحریم‌ها روند کندی دارد.

خدارحمی دیگر چالش تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را ترکیب هم‌زمان تورم و نبود تعادل در بازار پول دانست و افزود: تورم تک‌رقمی هدف‌گذاری‌شده تا حدودی محقق شده است؛ اما همچنان از جهت نرخ بهره معقول و منطقی برای کسب‌وکارها نگرانی داریم. وی نرخ بهره واقعی یک تا پنج درصدی را مطلوب می‌داند و معتقد است در صورت تورم تک‌رقمی و نرخ بهره واقعی مثبت می‌توان انتظار مثبت‌شدن رشد اقتصادی، روند مناسب سرمایه‌گذاری و ثبات بازار و کاهش نوسان شاخص‌های مختلف ارز و دارایی‌های مختلف را داشت. وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها، بازار سرمایه مهم‌ترین منبع تأمین مالی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود، افزود: درحال‌حاضر در ایران به‌‌دلیل نبود آگاهی و فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه بازار سرمایه، استفاده چندانی از این منبع نمی‌شود. او اظهار کرد: در کشور ما نگاه به تأمین مالی از طریق اوراق با درآمد ثابت، با نگاه کشورهای توسعه‌یافته به این اوراق متفاوت است.

 

ارسال نظر