برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص‌های رفاه و معیشت عشایر

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۸۲
برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص‌های رفاه و معیشت عشایر

در شرایطی که موضوع مهاجرت جمعیت روستایی و عشایر به شهرها و کلان‌شهرها یکی از چالش‌های اساسی پیش روی برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است؛ مسوولان اجرایی تلاش می‌کنند از طریق بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی مناطق روستایی و عشایری فرآیند مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها را کند سازند.

بر همین اساس رییس سازمان امور عشایری کشور می‌گوید که دولت در تلاش است تا به ایجاد اشتغال مناسب، به کارگیری فناوری‌های ارتباطی، تخصیص تسهیلات ویژه و...زمینه لازم برای انجام فعالیت‌های مولد را در روستاها و مناطق عشایری فراهم سازد.

کرمعلی قندالی در ادامه گفت: ۳۰ هزار خانوار عشایری از انرژی‌های خورشیدی بهره‌مند هستند و طبق برنامه این تعداد به ۷۵ هزار خانوار می‌رسد.

‌به گزارش ایسنا‌، رییس سازمان امور عشایری در حاشیه آیین افتتاح تأمین آب خلیل‌آباد الیگودرز به خبرنگاران بیان کرد: در جامعه عشایری معیشت، استقرار و رفاه به عنوان فاکتورهای مهم مدنظر است.وی افزود: جمعیت عشایری بر اساس سرشماری سه دوره ثابت است و ۲۱۳ هزار خانوار با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه جامعه عشایری یک جامعه مولد کم‌توقع و بهره ور بوده و احساس می‌کنیم در زمینه معیشت و رفاه این جامعه باید قدم‌های بزرگ‌تری را‌برداریم.

قندالی بیان کرد: باید تنوع معیشت مطرح باشد که در این راستا طرح زنجیره تولید، طرح چرخه گیاهان دارویی، طرح صنایع دستی، طرح گردشگری، طرح فرآوری و زنجیره تولید لبنیات، طرح تبدیل اراضی دیم به کشت علوفه یا باغ تعریف شد و طرح است.

به گفته وی، با توجه به قوانین برنامه ششم توسعه و برنامه‌های دایمی به نظر می‌رسد در زمینه تنوع معیشت قدم‌های خوبی را‌برداریم مخصوصاً در حوزه استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی باید از تک محصولی به تنوع معیشت

تبدیل شوند.

قندالی اضافه کرد: در دولت طرح‌های خوبی به تصویب رسید که طرح‌های ویژه ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت همچنین طرح فرهنگی مذهبی و طرح بهداشت و درمان برای جامعه عشایری ابلاغ شد.

وی گفت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور وجود دارد که تمامی دستگاه‌های مرتبط باید برای حفظ این راه‌ها تلاش کنند.این مسوول عنوان کرد: طرح جایگزینی سوخت فسیلی در دستور کار بوده و استفاده از انرژی‌های نو و پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است و از اهداف راهبردی ما است.قندالی اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار خانوار در کشور از این نعمت برخوردار هستند و با توافق وزارت نیرو در نظر داریم که بتوانیم تا ۷۵ هزار خانوار از انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی ظرفیت‌های خوبی برای منبع درآمد عشایر است که باید تلاش شود در این راستا به‌خوبی عمل شود.

او عنوان کرد: یک درصد ورودی به صندوق توسعه ملی هر سال به عنوان سرمایه در گردش برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز به سازمان عشایر اختصاص پیدا می‌کند، خوشبختانه امسال در شش ماهه اول ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

قندالی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم همه مبالغ با سود ۱۰ درصد به عشایر پرداخت شود. همچنین علاوه بر این ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات محل مدیریت بحران با سود چهار درصد و با دوره برگشت ۵ ساله برای تشکل‌ها در نظر گرفته شد تا بتوانیم از طریق تشکل‌ها قدم‌های مثبتی را برای جامعه عشایری ‌برداریم.

 

ارسال نظر