رمز ارز نیازمند نگاه و تحلیل علمی دقیق فعالان اقتصادی

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۱۱
رمز ارز نیازمند نگاه و تحلیل علمی دقیق فعالان اقتصادی

گروه بنگاه‌ها|

موضوع ارز دیجیتال و بیت کوین این روزها به یکی از محورهای اصلی گفتگوهای اقتصادی بدل شده است؛ از مردم کوچه و بازار و پاتوق‌های خانوادگی گرفته تا گفتگوهای تخصصی در محافل اقتصادی این روزها درگیر تشریح ابعاد و زوایای گوناگون موضوعی است که هنوز تصویری روشنی درخصوص آن وجود ندارد.

در این میان عضو هیات‌رییسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه ارز دیجیتال و رمز ارزها موضوع به روز فعالان این بخش است گفت: انتظار است کارشناسان، فعالان و دست اندرکاران در حوزه اقتصاد دیجیتال تحلیل‌های علمی دقیقی در این زمینه ارائه دهند و جوانب مختلف موضوع را بررسی و تبیین کنند. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار در کمیسیون فناوری، اطلاعات، و ارتباطات و اقتصاد رسانه گفت: رمز ارز به شدت دنیای سرمایه‌گذاری را به خود مشغول کرده است و از یک‌سو این رمز ارزها ، مراودات مالی را روان تر کرده اما از سویی دیگر هزینه سرسام آور استخراج آن‌ها به دل‌مشغولی بزرگی برای دوستداران این نوع ابزار مالی بدل شده است.

وی افزود: از آنجاکه رقابت در استخراج رمز ارزها شدت یافته است، این روند عمدتا مردم را تشویق می‌کند تا از رایانه‌های سریع‌تر و میزان مصرف برق بیشتری استفاده کنند تا از سرعت بیشتری در حل الگوریتم‌های استخراج رمز ارز

بهره ببرند.

راهدار اظهارداشت: در نتیجه به گفته مسئولین وزارت نیرو با یک افزایش افسارگریخته در مصرف برق استخراج رمز ارزها مواجه هستیم که در استان فارس نیز اتفاقات بزرگی در این زمینه در حال انجام است که نمی توان سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه در استان شده را نادیده گرفت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه تامین انرژی یکی از چالش‌های استخراج رمز ارزها(ماینینگ) است اضافه کرد: بانک مرکزی اعتقاد دارد استخراج رمز ارز (ماینینگ) ، یک صنعت است که حجم بزرگ سرمایه گذاری در این حوزه درکشور انجام شده که باید حمایت شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد سه جانبه ای در خصوص صندوق‌های خطر پذیر و سرمایه گذاری بخش دولتی در استارتاپ‌ها ادامه داد: ورود دولت به موضوع صندوق‌های خطر پذیر و سرمایه گذاری در این زمینه مناسب نیست زیرا حضور دولت در این بخش می تواند موجب ایجاد فساد، رانت و به خطر افتادن فعالیت استارتاپ‌های کوچک باشد.

راهدار عنوان داشت: دولت می تواند با مشارکت در بحث صندوق‌های خطر پذیر، ساز و کاری ایجاد کند که پشتوانه ای برای فعالیت فعالان اقتصادی در بخش اقتصاد دیجیتال فراهم شود.

وی با اشاره به نوسانات ارزی در بخش اقتصاد تصریح کرد: شرایط ict استان ضرورت پررنگ شدن نقش اتاق در تصمیم سازی‌ها و تعامل بیشتر با حاکمیت را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز با اشاره به بحث صندوق‌های ریسک  پذیر هم گفت: محور فعالیت‌های این صندوق‌ها در قالب وام‌های کم بهره خواهد بود که امیدواریم ساز و کار مناسب برای بهره برداری فعالان اقتصادی پویا در این بخش محقق شود. سید رضا ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: ارز دیجیتال و تولید آن یکی از مواردی است که این روزها بسیار زیاد مطرح می‌شود به‌زودی تصمیم‌هایی در خصوص رمز ارزها اتخاذ می شود.

وی افزود: اگر ارز دیجیتال و رمز ارزها به‌عنوان صنعت شناخته شود جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری به آنها تعلق خواهد گرفت.

  دغدغه پول‌شویی در مبادلات دیجیتال همچنان باقی است

سیدحسین سلیمی یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این خصوص می گوید: هرچند بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هم نسل آن در دنیا در اندازه محدود کار می کند، اما هم چنان ابهامات مربوط به استفاده از این ارزها باقی است. اصلی ترین دغدغه درباره ارزهای رمزنگاری شده مربوط به قانون پولشویی، تعرفه‌ها و مواد آن است. انتقال بیش از 10 هزار دلار به کشورهای مختلف از طریق اشخاص مجاز نیست و ردیابی منشا پول در سراسر جهان از مهم ترین اصول مقابله با پولشویی است. آیا پولی که صرف خرید بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده می شود، در جایی ثبت می شود؟ ما درارزهای دیجیتال با اعداد سروکار داریم که حرکت دارایی در آن قابل ردگیری نیست. بنابراین با توجه به پولشویی که در ایالات متحده آمریکا، اروپا و ایران مورد نظر است و درباره آن قوانینی وجود دارد ترویج مبادلات بیت کوین نقض غرض است.

او در ادامه تاکید می کند بانک مرکزی ایران هم بر مبنای دغدغه مربوط به پولشویی مبادلات توسط صرافی‌ها با ارز دیجیتال را تایید نمی کند.  صرافی‌هایی که به طور مستقیم با بانک مرکزی کار می‌کنند، ارز دیجیتال مبادله نمی کنند. مجوز دیگر صرافی‌ها هم دلیلی بر انجام کار غیرقانونی از سوی آنها نیست و نباید تا زمان روشن شدن تکلیف ارز‌های دیجیتال این نوع ارزها را مبادله کنند.

 

 

ارسال نظر