توزیع کاغذ با ارز نیمایی برای روزنامه‌ها از هفته آینده

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۱۸
توزیع کاغذ با ارز نیمایی برای روزنامه‌ها از هفته آینده

گروه  بنگاه‌ها|

 تیرماه سال 98 که به پایان برسد، بیش از 16ماه از آغاز بحرانی می‌گذرد که فعالان حوزه رسانه‌های مکتوب را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است؛ بحرانی که باعث شد تا بسیاری از رسانه‌های مکتوب به سمت تعدیل نیرو یا کاستن از صفحات و... روی بیاورند و آن دسته از رسانه‌هایی هم که حاضر به کاستن از وضعیت کیفی و کمی خود نشدند، طی این 16ماه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

این‌گونه بود که گرانی بیش از اندازه کاغذ و مقوا و در مواقعی کمبود کاغذ در کشور همزمان با آغاز نوسانات اقتصادی باعث شد تا روزنامه‌ها دوره‌ای از بحران‌های اقتصادی را تجربه کنند.

در این میان تحرکات اجرایی دولت نیز برای حل مشکلات دامنه‌دار کاغذ همچنان ادامه دارد و هر روز خبر تازه‌ای از تلاش دولتی‌ها برای حل این مشکل منتشر می‌شود؛ تلاش‌هایی که هرچند کورسوی امیدی برای ادامه حیات رسانه‌های مکتوب را روشن نگه می‌دارد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و جایگاه ایده آل برای فعالیت‌های رسانه‌ای راه درازی باقی مانده است.  از اواسط شهریورماه 97 بود که با اوج گرفتن نوسانات ارزی و اقتصادی، بلافاصله بازار کاغذ نیز دچار نابسامانی شد . از همان زمان بود که اعلام شد برای مهارگرانی‌های غیر طبیعی بازار کاغذ کارگروهی با عنوان کارگروه «ساماندهی کاغذ»در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد تا با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، مطبوعات، ناشران، واردکنندگان کاغذ و... روند واردات و توزیع کاغذ میان مصرف‌کنندگان را ساماندهی کند. با گذشت حدود یک‌سال از فعالیت این کارگروه و در روزهایی که قیمت کاغذ توسط دلالان و سودجویان بالا و پایین می‌شود و هر روز خبر تازه‌ای از کاهش صفحات تعدیل نیرو و... در روزنامه‌ها به گوش می‌رسد، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از توزیع کاغذ با ارز نیمایی برای روزنامه‌ها از هفته آینده خبر می‌دهد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با اعلام این خبر می‌گوید: «دو هزار تن کاغذ از هفته آینده با ارز نیمایی بین روزنامه‌های کشور توزیع خواهد شد.»

به گزارش اداره ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد، محمد خدادادی در نشست با خبرنگاران خراسان رضوی که در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کاغذ در کشور هست اما کاغذی که با استفاده از ارز نیمایی باشد، محدود است و از آن جایی که معتقدیم امروز در خط مقدم جبهه جنگ، رسانه‌ها قرار دارند، این موضوع شبانه روزی در حال پیگیری است و یکی از دغدغه‌های اصلی وزیر ارشاد است.

وی افزود: متأسفانه شرایط کشور به گونه‌ای تغییر کرد که ارز کشور به حداقل رسید و واردات کاغذ ارزان قیمت کاهش پیدا کرده و تقریباً متوقف شد اما تأکیدی که همه مسوولان داشتند این بود که کاغذ رسانه‌ها به اندازه دارو برای مردم مهم است.

معاون مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد تصریح کرد: از اوایل تیرماه ما وارد فرایند واردات شدیم، در این مدت هم برای اینکه رسانه‌ای با مشکل جدی برخورد نکند، هزار و ۷۰۰ تن از کاغذهایی که از سال قبل با ارز نیمایی وارد شده بود به مقدار کم در اختیار روزنامه‌ها قرار دادیم. همچنین در هفته گذشته اقدامات لازم برای سه هزار تن کاغذ را انجام دادیم و روز چهارشنبه آقای همتی دستور تأمین ارز آن را هم دادند و امیدواریم اول هفته آینده دو هزار تن از آنها را کم کم توزیع کنیم.

   عملکرد کارگروه ویژه کاغذ

پیش از این حسین انتظامی، رییس کارگروه ساماندهی کاغذ با اشاره به تلاش دولت برای حل مشکل کاغذ روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب اعلام کرده بود: « در جلسه‌ای که با حضور مسوولان همه دستگاه‌های مرتبط با کاغذ از جمله وزیر فرهنگ و رییس بانک مرکزی و نمایندگان حوزه‌های نشر و مطبوعات تشکیل شد، پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت بررسی شد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مساله کاغذ حوزه فرهنگ مقرر شد ارز تخصیصی برای مصرف کاغذ نشر و مطبوعات، همچنان ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند و برنامه‌ریزی برای در اختیار قرار گرفتن کاغذ مورد نیاز روزنامه‌ها در دستور کار قرار گرفت.»اقدامی که از منظر انتظامی مهم‌ترین گام برای حل مشکل کاغذ محسوب می‌شد.بر اساس این گزارش، شهریور ماه ۹۷ دولت در بسته ارزی خود ۲۵ قلم کالا را به عنوان کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد که به گفته رییس‌جمهور نباید این کالاها با افزایش قیمت مواجه می‌شدند و کاغذ روزنامه هم از آن دست بود. پس از آن بود که با اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیمایی، انتظار می‌رفت که کاغذ نشر و مطبوعات هم مشمول ارز نیمایی بشود که بر اساس اعلام امروز رییس کارگروه ساماندهی کاغذ، ارز کاغذ نشر و مطبوعات ۴۲۰۰ تومانی باقی ماند.

انتظامی درباره سایر مصوبات جلسه‌ای که به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل شد، توضیح داد: در این جلسه بر وظیفه نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نحوه توزیع این کاغذها تاکید شد. همچنین مقرر شد کاغذهای موجود در گمرک، ظرف دو هفته ترخیص و توزیع شوند. دستیار ارشد وزیر ارشاد افزود: در این جلسه همچنین بر رفع موانع و افزایش میزان تولید کاغذ توسط کارخانجات داخلی به عنوان یک سیاست مبنایی تاکید شد.

رییس کارگروه ساماندهی کاغذ در عین حال از جمع‌بندی جلسه برای برخورد جدی با واردکنندگان متخلف خبر داد و با اشاره به ماموریت ویژه دستگاه‌های نظارتی، افزود: مقرر شد با افرادی که با ارز دولتی کاغذ وارد کرده‌اند و آن را خارج از نظارت وزارت فرهنگ یا با نرخ آزاد توزیع یا انبار کرده‌اند با جدیت برخورد شود.

انتظامی در پایان اظهار امیدواری کرد که با این تصمیمات فوری، التهاب بازار کاغذ فروکش خواهد کرد.با عبور از این فراز و فرودهای مدیریتی و اجرایی به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از تکرار یک چنین نوساناتی در حوزه کاغذ ضروری است که کارگروه ویژه کاغذ با مشارکت بیشتر فعالان حوزه رسانه و مدیران مسوول روزنامه‌ها برای سایر ایام سال هم فعالیت‌های نظارتی و اجرایی خود را ادامه دهند تا از طریق پایش مستمر وضعیت کاغذ و حوزه‌های مربوط به ان از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر