مترو؛ پیشتاز خدمات رسانی موثر به شهروندان

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۰:۵۰:۴۰
کد خبر: ۱۴۷۳۳۹
مترو؛ پیشتاز خدمات رسانی موثر به شهروندان

امروزه با گسترش شهرها و افزایش روزافزون شهرنشینی ایجاد سامانه حمل و نقل عمومی درون شهری کامل، منظم، گسترده و کارآمد از نیازهای مهم برای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تلقی می‌شود و برخورداری از یک سیستم کامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی لازمه کشورهایی است که در گود رقابت صنعتی و بهبود ساختار اجتماعی هستند.  ولی همانطور که می‌دانیم هر توسعه‌ای به خصوص توسعه در صنعت حمل و نقل دارای ویژگی‌هایی است که توجه به این ویژگی‌ها، این توسعه را پایدار کرده و بر اهمیت آن می‌افزاید. علاوه بر آن کشورهایی که از لحاظ صنعت حمل و نقل پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، در سایر زمینه‌ها مانند کنترل ترافیک، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، حفظ منابع طبیعی، مصرف بهینه سوخت، کاهش هدر رفتن ساعت‌ها انرژی انسانی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات نیز پیشرو هستند. بنابراین وزنه پیشرفت اجتماعی به سوی کشورهایی است که تمرکز خود را بر توسعه صنعت حمل و نقل به خصوص از نوع عمومی همانند مترو، اتوبوس و... قرار داده و با ایجاد شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی مانند وجود ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل و نقل و قیمت مناسب، شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی متمایل می‌کنند. مسوولان کلان‌شهر تهران نیز با در نظر گرفتن تردد میلیون‌ها شهروند تهرانی و میزبانی روزانه میلیون‌ها مراجعه‌کننده از حومه، در اندیشه یافتن راه‌های جدیدی برای ارایه خدمات بهتر به افرادی است که برای تردد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، چرا که ارایه خدمات بهتر در این زمینه موجب کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حمل و نقل از دوش دولت است. مترو به عنوان پاک‌ترین، ارزان‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و بطور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل عمومی، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد.

    اهمیت رضایت شهروندان از خدمات مترو

شرکت بهره‌برداری متروی تهران با توجه به اهمیت موضوع و مسائل عنوان شده، پرداختن به این مساله که مردم شهر تهران چقدر از خدمات ارایه داده شده توسط شرکت مترو راضی هستند را در راس برنامه‌های خود قرار داده است و با ارایه راهکارهایی از جمله کاهش سرفاصله حرکت قطارها در ساعت پیک، ارایه خدمات رایگان در روزهای خاص ملی و مذهبی‌ در طول سال با اجرای برنامه‌های مفرح در ایستگاه‌های مترو و... سعی در راضی نگه داشتن مسافران هر روزه این وسیله حمل ونقل عمومی درون شهری دارد.  اختصاص قطارهای بیشتر و کاهش سرفاصله قطارها در مسابقات فوتبال تیم ملی و باشگاهی، کاهش سرفاصله حرکت قطارها در زمان برپایی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، سرویس دهی رایگان و... از برنامه‌های شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برای رفاه حال شهروندان است.

در اردیبهشت ماه 1397 شاهد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودیم. این رویداد فرهنگی بزرگ که هر ساله در پایتخت برگزار می‌شود علاقه‌مندان زیادی را از شهرهای دیگر نیز دارد. شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز با استفاده حداکثری از نیروی انسانی و تجهیزات بهترین خدمات‌رسانی را به شهروندان و مسافران در این ایام ارایه داد.  سرفاصله حرکت قطارها در خط سه در روزهای جمعه و تعطیل از 12 دقیقه به 9 دقیقه کاهش داشت تا خدمات‌رسانی مطلوب‌تری را به شهروندان و مسافران ارایه دهد و در این ایام توانست با اعزام هزارو 200 حرکت مسافری یک میلیون و 350 هزار سفر داشته باشد.

همچنین زمان بهره‌برداری از ایستگاه‌های خط یک متروی تهران به منظور تسهیل در رفت و آمد بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم، از 21 اردیبهشت تا پایان زمان برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزایش داشت. در خرداد ماه 98 نیز متروی تهران همانند سنوات گذشته برای تسهیل در لیالی قدر برای تردد راحت عزاداران به مساجد و حسینیه‌ها و اماکن مذهبی در خطوط درون شهری به صورت شبانه روزی فعال بود. شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز 408 هزارو172 مسافر را در خطوط

 7 گانه مترو جابه‌جا کرد و برای خدمات رسانی هرچه بهتر به شرکت‌کنندگان در این مراسم ساعت فعالیت خط یک را تا جابه‌جایی کامل شرکت‌کنندگان در مراسم افزایش داد و قطارهای فوق‌العاده نیز اعزام شد.

    کاهش فاصله حرکت قطارها

کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط متروی تهران برای خدمات رسانی مطلوب‌تر از کارهایی است که بهره‌برداری متروی تهران و حومه در اعیاد ملی و مذهبی انجام می‌دهد. روز قدس نیز با سرویس دهی رایگان 410هزار نفراز راهپیمایان ازمتروی تهران استفاده کردند.  خرداد ماه 98 شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه شاهد روزهای پر جنب و جوشی بود چرا که روزه داران بعد از یک ماه روزه‌داری برای رسیدن به نماز عید سعید فطر مترو را انتخاب کردندوجابه‌جایی ۲۸۵هزارو ۶۳۵ مسافر برای برگزاری نماز عید سعید فطر با مترو به ثبت رسید. در کنار خدمات رسانی هرچه مطلوب‌تر به شهروندان و مسافران در اعیاد ملی و مذهبی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مردمی مختلف نیز مشارکت داشت. در سال 98 در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست شرکت داشت وبه ارایه دستاوردها و معرفی ظرفیت‌های زیست محیطی پرداخت، همچنین در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی حضور داشت، در سال 98 به دلیل سیلی که در برخی از استان‌ها آمد هموطنان ما نیاز به کمک رسانی داشتند، شرکت بهره‌برداری متروی تهر ان و حومه نیز با برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی به یاری سیل‌زدگان رفت که  اینها بخشی از دیگر برنامه‌هایی است که شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در آنها مشارکت داشته است.  در پایان باید گفت ایمنی بسیار بالا، راحتی وآسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، در مقایسه با خودروهای عمومی از جمله مزیت‌هایی است که شهروندان حین استفاده از مترو نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی درون شهری آنها را در نظر می‌گیرند.  امکان انجام سفرهای درون شهری و ارتباط حومه با مرکز تهران با سرعت مناسب، تردد دقیق و ایمن با فناوری بالا، کاهش آلوده‌کننده‌های زیست محیطی، ایجاد و گسترش فرهنگ نظم و انضباط با توجه به ارزش والای وقت در زندگی، ایجاد فضای اجتماعی آرام و آسوده، بهینه‌سازی حمل و نقل شهری، کاهش اتلاف وقت شهروندان و کاهش تصادفات رانندگی، از جمله مزیت‌های کیفی به‌کارگیری ‌مترو هستند.

 

ارسال نظر