به‌دنبال حفظ تجارت با ایران هستیم

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۸۵

  آقای یوجانگ هیان سفیر جدید کره جنوبی  مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا در روابط تهران - سئول را کتمان نمی‌کند در عین حال امیدوار است روابط خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره فقط به روابط اقتصادی منحصر نباشد.

  یکی از مسائل مهم بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها، موضوع ادامه معافیت‌های برای واردات نفت ایران و امکان انجام تجارت بین دو کشور ایران و کره جنوبی بود، چشم‌انداز این روند را چگونه می‌بینید؟

دو کشورمان دوستان نزدیک هم هستند. اخیرا به‌خاطر خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران مشکلاتی برای کشورهایمان به‌وجود آمده است. تجارت با ایران و واردات میعانات گازی اهمیت بالایی برای تجار کره‌ای دارد. شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، ال‌جی و اس‌کی شعبه‌های بزرگی در ایران دارند و در حال حاضر در شرایط سختی به‌سر می‌برند.با وجود اینکه اوضاع تجارت بین دو کشور مساعد نیست، اما وقتی رئیس جمهور روحانی را دیدم، صحبت از این شد که این تحریم‌ها برای مدت کوتاهی خواهند بود و سیاست‌های بعضی کشورها نمی‌تواند موجب توقف دوستی ایران و کره شود. ما راه‌حل یا مسیری را پیدا خواهیم کرد تا بتوانیم تجارت و دوستی خود را با وجود این شرایط سخت ادامه دهیم. نه‌تنها در زمینه اقتصاد، بلکه ارتباط مردم با مردم و ارتباط فرهنگی و رونق توریسم ادامه پیدا خواهند داشت و برای تحقق این اهداف، سفارت من تمام تلاش خود را خواهد کرد.

  با توجه به اهمیت تجارت بین دو کشور، شما آینده تبادلات اقتصادی بین ایران و کره را چگونه می‌بینید؟

اعلام قطع معافیت برای هشت کشور از سوی آمریکا، به‌خلاف تصورات ما به‌صورت ناگهانی انجام شد در حالی که تصور ما این بود که این عمل به‌صورت تدریجی انجام خواهد شد تا بتوانیم زمان کافی برای انجام تغییرات و تنظیمات برای تطبیق صنایع پتروشیمی‌مان داشته باشیم. پالایشگاه‌های ما برای پالایش میعانات گازی ایران طراحی شده‌اند و اگر بخواهیم از جای دیگری واردات انجام دهیم، می‌بایست در تجهیزات خود نیز تغییر اعمال کنیم که زمان‌بر و پرهزینه است، به همین منظور از آمریکا خواستار تمدید معافیت‌ها بودیم. اگر بخواهیم از جای دیگری واردات انجام دهیم می‌بایست در تجهیزات خود نیز تغییر اعمال کنیم که زمان‌بر و پرهزینه است. شرایط سختی پدید آمده و ما به‌دنبال ادامه تجارت با ایران از طریق سپرده‌های ایران در بانک‌های کره‌ای هستیم اما جواب روشنی در این زمینه از سوی آمریکا دریافت نکردیم. آنها به‌روی صفر کردن واردات و عدم تجارت با ایران تأکید دارند.

ما کاملاً دشواری‌های پیشِ‌روی شرکت‌های کره‌ای را برایشان شرح دادیم. حجم بالای تجارت شرکت‌های کره‌ای با آمریکا، آنها را در شرایط سختی قرار داده است، در عین حال که به بازار بااهمیت ایران نیاز دارند، نمی‌توانند به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتنا باشند.

   آیا این موضوع شامل شرکت‌های بزرگ است؟

این شرایط فقط مخصوص شرکت‌های بزرگ نیست، شرکت‌های متوسط و کوچک نیز از این موضوع مستثنی نیستند. دولت کره تأکید زیادی بر حمایت از شرکت‌های متوسط و کوچک دارد تا آنها بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند که خود امری دشوار است به این علت که تحریم‌های آمریکا عملیات بانکی را نیز شامل می‌شود. در حال حاضر تمرکز اصلی ما به‌روی کالاهایی‌ است که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند از قبیل کالاهایی که برای اعمال بشردوستانه و در زمره مایحتاج روزانه مردم قرار می‌گیرند. در راستای اهداف بشردوستانه‌مان تا به حال به ایرانیانی که در شرایط سختی به‌علت کمبود غذا و دارو قرار داشتند کمک کرده‌ایم. پیشرفت‌های خوبی در کره در زمینه داروسازی و وسایل پزشکی حاصل شده است و این ما را قادر به کمک به ایرانیانی می‌کنند که بنا بر شرایط آسیب‌پذیرند.

  آیا به گرفتن معافیت امیدوارید؟

تحریم‌های آمریکا دارای دسته‌بندی هستند و ما در درجه اول به غیرتحریمی‌ها توجه داریم اما به مذاکرات برای دریافت معافیت ادامه می‌دهیم تا شاید راهی پیدا کنیم. به مذاکرات برای دریافت معافیت ادامه می‌دهیم تا شاید راهی پیدا کنیم

  وقتی صحبت از کالاهای غیرتحریمی می‌کنید، به‌نظر منظورتان بارتر یا همان روش کالا در برابر نفت است، نه پرداخت از طریق بانک.

جزئیات زیادی در این موضوع وجود دارد، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که ما اساساً در حال حاضر می‌توانیم با تمرکز به‌روی آیتم‌های غیرتحریمی با ایران تجارت کنیم که آن هم مستلزم حل شدن مسائل بانکی است و ما قصد داریم از طریق مذاکره با آمریکا این موضوع را حل کنیم. متأسفانه آمریکا از دادن جواب درست امتناع می‌ورزد و موضوع را به نهادهای مختلف ارجاع می‌دهد.

  آیا در حال حاضر نیز با آمریکایی‌ها در خصوص مسئله معافیت‌ها در تماسید؟

قبلا دیپلماسی کره متمرکز به‌روی قدرت‌های بزرگ شامل آمریکا، چین، روسیه و ژاپن بود، اما دولت فعلی کره سیاست متنوع‌سازی دیپلماسی را پیش گرفته و بازیگران اصلی مناطق مختلف را شامل می‌شود مانند کشورهای آسه‌آن در جنوب شرقی آسیا، هند در جنوب آسیا، ایران در خاورمیانه و استرالیا در اقیانوس آرام. ارتباط قوی با این کشورها برای ما اهمیت دارد و در راستای منافع ملی ماست.

  آیا پیشنهادی از سوی آمریکا برای جایگزین کردن نفت ایران دریافت کرده‌اید؟

موضع ما این است؛ میعانات گازی ایران بهترین کیفیت را در دنیا دارد و ایران صادرکننده شماره یک میعانات گازی است و همچنین کره واردکننده شماره یک میعانات گازیست. تقریباً 50 درصد واردات میعاناتمان از ایران است که دارای بهترین کیفیت است. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم تجهیزات خود را یک‌روزه تغییر دهیم پس نیاز به زمان داریم. مقداری نفت در انبارهای کره از زمان واردات نفت ایران ذخیره کردیم که مطمئن نیستیم چند ماه یا شاید یک سال برایمان کافی باشد. پس از به اتمام رسیدنش چاره‌ای جز تغییر تجهیزاتمان نداریم. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم تجهیزات خود را یک‌روزه تغییر دهیم پس نیاز به زمان داریم.

 

 

ارسال نظر