پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مناطق سیل‌زده آغاز شد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۳۸
پرداخت تسهیلات  ساخت  مسکن  مناطق سیل‌زده آغاز شد

گروه بنگاه‌ها|

در سیلاب اخیر که از روزهای ابتدای فروردین ماه آغاز شد، ۵۶ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های شهرستان اهواز در استان خوزستان خسارت وارد شد.خسارت‌هایی که در بخش‌های مختلف مسکونی، تجاری، تولیدی و...باعث شد تا دامنه وسیعی از شهروندان با آسیب‌های جدی در وضعیت اقتصادی، معیشتی و کسب و کار خود مواجه شوند.

 در واکنش به این خسارات دولت تلاش کرد تا با تخصیص منابع لازم بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند.

 بر اساس مصوبه دولت، مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال کمک بلا‌عوض معیشتی به خانواده‌های سیل‌زده تعلق می‌گیرد که برای خرید کالای خانه است، همچنین برای تعمیرات مسکن ۱۵۰ میلیون ریال وام و ۵۰ میلیون ریال کمک بلا‌عوض پرداخت می‌شود.

دولت همچنین برای احداث خانه‌های آسیب‌دیده در شهرها ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال بلا‌عوض، و برای خانه‌های روستایی ۴۰۰ میلیون ریال وام و ۱۰۰ میلیون ریال بلاعوض اختصاص می‌دهد. با گذشت بیش از 2ماه از مصوبه دولت، رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: بانک‌ها پس از چند هفته تعلیق پرداخت تسهیلات ساخت و بازسازی مسکن مناطق سیل‌زده، پرداخت این تسهیلات را از روز شنبه هفته جاری آغاز کرده‌اند لذا سیل‌زدگان در تکمیل پرونده خود تسریع کنند.

نصراله دهقانی در نشست بررسی بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده شهرستان اهواز گفت: آیین‌نامه‌هایی که نیاز به ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل بود نیز ابلاغ شده است. برخی پرونده‌ها که برای ارایه تسهیلات در اختیار بنیاد مسکن قرار دارد دچار اشکالاتی است که نیاز به بررسی و اصلاح دارند. وی با تاکید بر اینکه مهلت نهایی برای اصلاح این پرونده‌ها روز چهارشنبه هفته جاری است، ادامه داد: منابعی که دولت برای ارایه تسهیلات اختصاص داده بسیار محدود است و باید مردم هرچه سریع‌تر با تکمیل پرونده‌ها خود نسبت به دریافت مبالغ در نظر گرفته شده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلات ارایه شده باید تا مهر امسال بطور کامل جذب شود، افزود: این پرداختی‌ها می‌تواند در انجام بازسازی سرعت ببخشد و در این راستا مردم آگاه باشند تا پیش از اینکه منابع از دست برود نسبت به دریافت آنها اقدام کنند. دهقانی یادآور شد: با فرآیندی که تعیین شده پرداخت این تسهیلات به سیل‌زدگان آسان شده و در این راستا ضمانتنامه‌های این وام‌ها به شکل زنجیره‌ای است. رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان ادامه داد: از دهیاران خواسته می‌شود تا مردم را در این خصوص آگاه کنند و از فرصت به وجود آماده کمال استفاده را بکنند.

  کرسی‌چینی و شناژ غیراصولی واحدهای روستایی باعث خسارت زیاد شد

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان نیز گفت: اجرای کرسی‌چینی و شناژ غیراصولی منازل روستایی باعث بروز این حجم از خسارت‌ها در سطح روستاهای خوزستان در جریان سیل اخیر شد.

مسعود انصاریان با تاکید بر ایمن‌سازی واحدهای روستایی آسیب دیده، یادآور شد: با توجه به برخی نگرانی‌ها در خصوص خسارت‌های احتمالی در آینده به واحدهای مسکونی، لازم است که به منازل احداثی کد ارتفاعی داده و از این طریق پیشگیری لازم صورت بگیرد.  عضو قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اشاره به برخی سوالات مبنی بر اینکه آیا واحدهایی که پیش از ارایه وام، اقدام به بازسازی کرده‌اند می‌توانند از امتیازات دولتی و تسهیلات دولتی استفاده کنند، پاسخ داد: برخی از مردم در شرایطی و با سختی توانسته‌اند مبالغی را برای تعمیر یا ساخت تأمین کنند که این افراد نیز از همه امتیازات بهره مند می‌شوند.

انصاریان با بیان اینکه مردم در ساخت منازل به توصیه کارشناسان توجه کنند ادامه داد: هیچ‌گونه تسهیلات و امتیازی به واحدهایی که در خارج از حریم روستاها ساخته شده باشد اختصاص نمی‌یابد؛ این ساخت و سازها خلاف قانون است و با توجه به رصد دستگاه‌های نظارتی، به صاحبان این‌گونه منازل تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. وی افزود: اما در صورتی که اهالی نسبت به تأمین زمین ساخت واحد مسکونی در حریم روستا اقدام کنند می‌توانند از همه امتیازات بهره‌مند شوند.

  ۴۸۶ واحد روستایی و شهری در اهواز نیاز به احداث مجدد دارند

فرماندار شهرستان اهواز نیز در این نشست تعداد واحدهای روستایی و شهری آسیب دیده در سیل اخیر شهرستان اهواز که نیاز به احداث مجدد دارند را ۴۸۶ واحد اعلام کرد و بیان کرد: از این تعداد ۲۸ واحد آن در شهر اهواز و بقیه در روستاها هستند.

جمال عالمی نیسی با تاکید بر اینکه مراحل اداری برای اختصاص تسهیلات بانکی به متقاضیان باید با سرعت بیشتری طی شود، گفت: تعداد یک هزار و ۷۳۰ واحد مسکونی در سطح روستاهای اهواز نیز نیاز به تعمیر دارند. وی از همه دهیاران شهرستان اهواز خواست تا در این راستا با بنیاد مسکن همکاری داشته باشند.

 

ارسال نظر