۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفت

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۶۰

استفاده از روش‌های نوین در آبیاری یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای است که از منظر کارشناسان با استفاده از آن می‌توان ارزش افزوده بیشتری را به بخش کشاورزی تزریق کرد؛ موضوعی که هرچند طی سالیان اخیر بارها به عنوان یک ضرورت غیر‌قابل انکار مطرح شده اما سرعت استفاده از روش‌های نوین در حوزه کشاورزی و سرمایه‌گذاری در ان به دلایل گوناگون کند بوده و بر اساس نیازهای کشاورزان پیش نرفته است. اتلاف زیاد منابع آبی، کیفیت پایین محصولات کشاورزی، محدودیت در کاشت محصولات و... بخشی از معضلاتی است که به دلیل عدم استفاده از روش‌های نوین، گریبانگیر کشاورزی کشورمان شده است.

دولت تدبیر و امید اما از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور تلاش کرد تا با برنامه‌ریزی مدون حجم بیشتری از زمین‌های کشاورزی را مجهز به آبیاری‌های نوین کند. تلاش‌هایی که بر اساس اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی باعث تحت پوشش قرار گرفتن زمین‌های بیشتری در حوزه کشاورزی شده است.

دیروز معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنتی و مدرن کشور از سال ۹۲ تاکنون زیر پوشش شبکه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

علیمراد اکبری دیروز در حاشیه نشست شورای مدیران معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون در مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفته که از این میزان ۹۰۰ هزار هکتار آن از سال ۹۲ تاکنون انجام شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی سنتی و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی مدرن تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ایجاد شبکه آبیاری نوین در بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال امسال برای اجرای این طرح اختصاص یافته که بخشی از این اعتبار در ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

    قانون حفاظت از خاک

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به قانون حفاظت از خاک اشاره کرد و گفت: از سوی رییس‌جمهوری این قانون به وزارت جهاد کشاورزی با هدف تدوین آیین‌نامه ابلاغ شده و در قانون نیز آمده که ظرف مدت ۶ ماه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه راتدوین کنند. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز این موضوع را به دفتر امور خاک ارجاع داده و در حال پیگیری است که به همین منظور در مرحله اول نشستی در سطح معاونان وزرای چند وزارتخانه و سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار و پس از آن کارگروهی تشکیل می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بنا داریم تا از تجارب کشورهایی که شرایط ما را از نظر اقلیمی و خاک دارند نیز استفاده کرده، سوابقی نیز از دیگر کشورها داریم که باید آنها را جمع‌بندی و اطلاعات جدیدی نیز اضافه کنیم تا بتوانیم یک آیین‌نامه چابک، قوی و توانا که اهداف قانون حفاظت از خاک را عملیاتی می‌کند، تدوین کنیم. اکبری ادامه داد: مهم‌ترین اهداف این قانون حفاظت از خاک و صیانت از آن از نظر فرسایش، حاصلخیزی، قاچاق خاک، تخریب، آلودگی و هر گونه سوءاستفاده از آن است. وی با اشاره به اینکه این قانون جامع و فراگیر است خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی تحت کشت کشاورزی داریم، که در عرصه‌های جنگلی، مراتع و اراضی کشاورزی باید منابع خاک صیانت شود.

 

 

ارسال نظر