باز شدن خط ترانزیت کالا از ایران به سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۶۸
باز شدن خط ترانزیت کالا از ایران به سوریه

موضوع مشارکت ایران در فرآیند بازسازی سوریه

از جمله مسائلی است که بارها از زمان آغاز جنگ در سوریه در سطح رسانه‌های گروهی و محافل کارشناسی مطرح شده است؛ 8 سال پس از شروع درگیری‌ها در سوریه، دولت این کشور توانسته کنترل خود را بار دیگر بر اغلب مناطق این کشور برقرار سازد.

 با این حال، ویرانی‌های گسترده ناشی از جنگ، سبب شده موضوع احیای سوریه به یکی از گزاره‌های اصلی در مباحث مربوط به این کشور تبدیل شود. ایران نیز، به عنوان مهم‌ترین متحد دمشق در جنگ علیه گروه‌های تروریستی و شورشی، نسبت به نقش‌آفرینی در روند بازسازی این کشور ابراز تمایل کرده است. اما با وجود این ظرفیت‌های قابل توجه هنوز برنامه‌ریزی مناسبی از سوی ایران برای حضور در فرآیند بازسازی سوریه از سوی ایران انجام نشده و این رقبای منطقه‌ای ایران (ترکیه، روسیه، عراق و...) هستند که تلاش می‌کنند سهم افزون‌تری را در پروژه احیای اقتصادی و معیشتی سوریه به عهده بگیرند.

در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه می‌گوید: ایران تنها کشوری است که موافقت نامه تعرفه با سوریه دارد که هنوز اجرایی نشده و امیدواریم در مذاکرات بین ۲ کشور مطرح شود.

کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اکنون آرامش نسبی در سوریه وجود دارد و واجب‌ترین کار حضور سریع در بازار این کشور است که نیازمند کار کارشناسانه است.

وی با تاکید بر اینکه اشتباه گذشته نباید دیگر تکرار و تحولات اقتصادی باید در نظر گرفته شود، ادامه داد: ارتباطات سیاسی خوبی بین ایران و سوریه وجود دارد که امیدواریم به فعالان اقتصادی کمک کند. در گذشته سوریه یکی از تولیدکنندگان مهم کشور‌های عربی بود، امکانات خوبی داشت و در حوزه‌های کشاورزی و منسوجات حرف اول را می‌زد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران افزود: داروسازی این کشور یکی از کشور‌های مهم عربی بود و در حوزه نفت هم وضع خوبی داشت، اما اکنون بسیاری از زیرساخت‌ها تخریب شده و مردم این کشور مصرف‌کننده هستند.رییس کمیته مشترک اتاق بازرگانی ایران و سوریه با تاکید بر اینکه روسیه و چین در تلاش هستند اقتصاد خود را در سوریه پیش ببرند، گفت: متأسفانه روابط اقتصادی کشورمان هم سطح روابط سیاسی با سوریه نیست.

این مسوول بیان کرد: مردم سوریه قدردان زحمات ایرانی‌ها هستند و معتقدند چرا در اقتصاد کشورشان شرکت نمی‌کنیم. ۲۶۵ میلیون دلار صادرات کالا در سال ۹۶ به سوریه صورت گرفت که رقم خوبی نیست.

وی ادامه داد: ایران تنها کشوری است که موافقت‌نامه تعرفه با سوریه دارد که هنوز اجرایی نشده و امیدواریم در مذاکرات بین ۲ کشور مطرح شود.

کاشفی گفت: اکنون سه پرواز در هفته به سوریه وجود دارد که امیدواریم افزایش یابد و همچنین اولویت‌های مختلف سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حلب پایتخت اقتصادی سوریه است، اضافه کرد: ۱.۵ میلیون اشتغال در این شهر وجود دارد که حمایت از کالا‌های داخلی را مدنظر دارند.

کاشفی ادامه داد: چشم‌انداز اکونومیست از اقتصاد سوریه در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد این کشور با ۱۰ درصد بالاترین نرخ رشد در میان کشور‌های جهان را دارد.

‎ راه‌اندازی پروژه‌های خودروسازی

و تاسیسات نیروگاهی آب و برق در سوریه

او با بیان اینکه پیش‌بینی شده نرخ رشد اقتصادی سوریه با حدود ۱۰ درصد یکی از بالاترین نرخ‌ها در سال ۲۰۱۹ باشد، افزود: هم‌اکنون پروژه‎هایی از جمله کارخانه خودروسازی، تاسیسات نیروگاهی آب و برق و ... را در سوریه شروع کرده‌ایم.

کاشفی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه‌هایی را شروع کرده‌ایم، کارخانه خودروسازی ما آنجا مشغول است، تاسیسات نیروگاهی آب و برق فعال شده‌اند و به سمت عادی شدن و توسعه روابط قدم برمی‌داریم، ادامه داد: به لحاظ ترانزیت کالا مشکلاتی داریم و هزینه‌ها بالا است.به گفته وی، تلاش می‌شود مسیر را از ایران- عراق به سوریه باز کنیم که در این صورت هزینه ترانزیت کالا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ساختمان اتاق ایران در سوریه را مستقر کرده‌ایم، بیان کرد: سوریه تجار بسیار قوی و مقتدری دارد که سال‌های متمادی با کشور‌های مختلف ارتباطات تجاری داشته‌اند.

 

ارسال نظر